Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Redactioneel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Redactioneel

2 minuten leestijd

Opvoeden en onderwijzen

Opvoeden heeft altijd onderwijs in zich. Onderwijzen is altijd opvoeden. Lea Dasberg stelt dat de begrippen opvoeden en onderwijzen onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn, een twee-eenheid dus. Het is een stelling die wij, als christelijke onderwijsgevenden, van harte onderschrijven. Het geeft echter ook een spanning aan. Waren de begrippen te scheiden dan konden wij mogelijk uitgaan van een normatieve pedagogiek en een wetenschappelijk verantwoorde onderwijskunde. Het is echter onmogelijk. Pedagogiek en onderwijskunde zijn geen losstaande grootheden.

Zowel de pedagogiek als de onderwijskunde zijn voortdurend in ontwikkeling. Nieuwe inzichten ontstaan en blijken in de onderwijspraktijk te gaan functioneren. Nieuwe begrippen worden geĆÆntroduceerd en gaan de gedachten in het onderwijs beheersen. Interactief onderwijzen, effectieve instructie, adaptief onderwijs, zelfstandig leren en leren leren zijn van die begrippen die ingang moeten vinden. Uit de opsomming blijkt dat het vooral onderwijskundige begrippen zijn die de boventoon voeren. Een enkele keer wordt een poging gedaan om het onderwijs warm te krijgen voor een meer pedagogisch item: waarden en normen.

Ook onderwijsgevenden op reformatorische scholen moeten bij blijven als nieuwe ontwikkelingen zich aandienen. Het kennisnemen van onderwijskundige zaken acht ik zelfs van groot belang en uit het oogpunt van vakmanschap ook een plicht. Echter voor mij is onderwijskunde geen losstaande grootheid, maar staat in dienst van de pedagogiek. Mijn onderwijskundige kennis krijgt pas werkelijk betekenis als ik in staat ben deze te gebruiken in een normatieve pedagogiek.

En daar ligt de spanning waar we in onze kring mee worstelen. Want dit gaat niet als vanzelf. Het is nodig dat ik mij voortdurend verdiep in de norm die God mij stelt en de betekenis daarvan voor mijn pedagogisch handelen. Dat is een moeizaam proces. Want overzie ik de consequenties van mijn onderwijskundige vernieuwingen op de opvoeding van een jongere tot een zelfstandige. God naar Zijn woord dienende persoonlijkheid?

En als die worsteling zo moeilijk is, dan moeten we elkaar daarin behulpzaam zijn. De komst van een 'Kleine gereformeerde pedagogiek' (anno 2000) zou alleen al om die reden zeer wenselijk zijn!

AV

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 april 1998

De Reformatorische School | 44 Pagina's

Redactioneel

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 april 1998

De Reformatorische School | 44 Pagina's

PDF Bekijken