Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leerlingenvervoer door een vrijwilligers - organisatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leerlingenvervoer door een vrijwilligers - organisatie

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

De vergoeding van de vervoerskosten van leerlingen door de gemeenten komt steeds meer onder druk te staan. Als de plannen van de huidige regering doorgang vinden, zullen de bijdragen van de gemeenten behoorlijk teruglopen. Eén van de criteria om in aanmerking te komen voor een bijdrage voor de vervoerskosten van de kinderen zal worden aangescherpt. Binnen de afstand van huis naar school wordt over de eerste zes kilometer geen vergoeding meer gegeven. Is de afstand meer dan zes kilometer, dan wordt alleen vergoeding gegeven voor de afstand van huis tot de zeskilometergrens. Het voorstel om ook de inkomensgrens voor volledige vergoeding te verhogen, heeft het niet gehaald, maar zal een volgende keer zeker weer ter discussie staan.

Om toch de vervoersmogelijkheden te kunnen blijven aanbieden is het noodzakelijk om naar goedkopere oplossingen te zoeken. Eén van de mogelijkheden is de keus voor vrijwilligersvervoer. Een vorm van vervoer die sinds kort ook voor voor het vervoer van schoolkinderen gebruikt kan worden. Het schoolbestuur van de Jan de Bakkerschool te Woerden heeft hier onlangs voor gekozen. Hopelijk kunnen andere schoolbesturen met deze informatie hun winst doen.

Vrijwilligersvervoer voor de leerlingen

Sinds 1 augustus 1997 gaat het leerlingenvervoer van de Jan de Bakkerschool te Woerden uit van een aparte stichting, namelijk de Stichting Vervoer Reformatorisch Onderwijs Woerden en Omgeving. De reden hiervan is dat het vervoer van de leerlingen nu aangemerkt kan worden als vrijwilligersvervoer, vergelijkbaar met het vrijwilligersvervoer van de buurtbus.

Wanneer men voor deze vorm van leerlingenvervoer kiest, geeft dat grote financiële voordelen. Wat die voordelen inhouden en hoe het één en ander in elkaar steekt, willen we hieronder graag doorgeven aan schoolbesturen die te maken hebben met het vervoer van leerlingen.

Een korte terugblik op het leerlingenvervoer

Nieuwe busjes in plaats van tweedehands

Sinds het ontstaan van de Jan de Bakkerschool te Woerden in 1974, heeft de school vanwege haar streekfunctie te maken gehad met het vervoer van leerlingen in en buiten de stad. Ongeveer één derde van de leerlingen maakt dagelijks gebruik van het schoolvervoer.

Het bestuur heeft het vervoer altijd zelf geregeld. De eerste jaren werd dat verzorgd met personenbusjes die tweedehands gekocht werden en vaak voor een behoorlijke onderhoudsrekening zorgden. Na een uitvoerige studie is in 1987 besloten om drie nieuwe bussen aan te schaffen en deze na vijfjaar weer in te ruilen. Op dat moment was dat een hele beslissing, want een groot gedeelte van het geld moest bij de bank geleend worden.

De bank leende gezien het doel tegen een gunstige regeling. Achteraf is het een heel goede beslissing geweest. Door te gaan rijden met goed materieel en een vast onderhoudscontract voor vijf jaar, zijn de kosten voor het onderhoud drastisch teruggelopen. Na de eerste vijfjaar konden de bussen tegen een behoodijke inruilprijs ingeruild worden en zijn er vier nieuwe bussen gekocht. Het financiële plaatje zag er op dat moment al veel beter uit dan vijf jaar ervoor. Inmiddels zijn voor de derde keer nieuwe bussen aangeschaft en blijken de lopende kosten en de financiering van de bussen bijna volledig uit de vergoeding van de gemeenten en de vaste bijdrage van de ouders bekostigd te kunnen worden.

Vergoeding vervoerskosten De eerste jaren werden de vervoerkosten vergoed via een zogenaamde eigen afstandsregeling door de ouders aan de school vergoed. Hoe verder de kinderen van school woonden, hoe hoger de kosten. Uiteraard werd de ouders het advies gegeven om bij de plaatselijke gemeente een bijdrage voor de vervoerskosten aan te vragen. De meeste ouders maakten hier gebruik van en kregen een tegemoetkoming. Sommige ouders kregen bijna alles vergoed, anderen veel minder, terwijl de omstandigheden zoals inkomen vergelijkbaar waren. Er bestond zodoende een vrij willekeurige situatie. Op het moment dat het bestuur besliste om over te gaan op de aan­

schaf van nieuwe bussen, is de vergoedingsregeling eveneens ver­

anderd. Er is gekozen voor de volgende regeling:

1. Het bestuur van de vervoersstichting

stelt een begroting op voor

het vervoer van de kinde­

ren per bus aan de hand

van de werkelijke kosten, in­

clusief de afschrij ving van de bus,

dient de begroting namens de ouders bij de

gemeente in voor vergoeding. De ouders tekenen hiervoor jaarlijks een verklaring, waarin ze aangeven dat ze er mee akkoord gaan dat de gemeente de bijdrage voor de vervoerskosten van hun kinderen rechtstreeks vergoedt aan de vervoersstichting. Deze verklaringen worden met de begroting meegezonden naar de gemeente.

2. Alle ouders, die van het vervoer gebruik maken, betalen per kind een vast bedrag op jaarbasis, namelijk de eigen bijdrage van ƒ 250, 00, die de gemeente boven een bepaald belastbaar inkomen vraagt.

Ouders die van de gemeente de bijdrage niet hoeven te betalen, zijn hiervan ook vrijgesteld door de school.

Het voordeel hiervan is dat de gemeente met één onderhandelingspartner voor een groep ouders spreekt, die aan de hand van een goede financiële onderbouwing de aanvraag voor de vergoeding kan verdedigen. In de loop der jaren is gebleken dat door deze werkwijze de bijdragen van de gemeenten toegenomen zijn. Er is een betere afstemming over de hoogte van de vergoedingen tussen de gemeenten onderling ontstaan.

De begroting is opgesteld per busje waar kinderen uit een bepaalde gemeente mee meerijden. Voor dat busje wordt bij de betreffende gemeente de begroting ingediend. In de situatie van onze school komen de kinderen uit zeven verschillende gemeenten. Al deze

gemeenten zijn akkoord gegaan met de door ons gehanteerde werkwijze.

Vrijwilligersorganisatie en vervoersstichting

Bij de aanschaf van de laatste vier nieuwe bussen is binnen het schoolbestuur goed nagedacht over de vorm waarin we met het leerlingenvervoer verder zouden gaan. Inmiddels hadden ons gegevens bereikt over de voordelen van het leerlingenvervoer in de vorm van een vrijwilligersorganisatie. Wettelijk is het namelijk sinds 7 maart 1996 mogelijk om het schoolvervoer van de leer-lingen in een vrijwilligersorganisatie onder te brengen. Hiervoor moet tevens het ondernemerschap aangevraagd worden. Dat laatste kan echter niet onder dezelfde rechtspersoon als die van het schoolbestuur vallen, omdat een school niet BTW-plichtig is. Na een uitvoerig onderzoek en deskundige hulp van een externe belastingadviseur is er een aparte vervoersstichting, los van het schoolbestuur, opgericht die als vrijwilligersorganisatie de belangen van het vervoer voortaan voor haar rekening neemt. Statutair is vastgelegd dat de vervoersstichting altijd verantwoording verschuldigd is aan het schoolbestuur. Het schoolbestuur is daarom mede vertegenwoordigd in het bestuur van

de vervoersstichting en heeft daarin een beslissende stem.

Inmiddels functioneert de vervoersstichting onder

de naam Stichting Vervoer Reforma­

torisch Onderwijs Woerden en Om­

geving.

Voordelen De financiële

voordelen van deze opzet zijn de

volgende: 1. Bij aanschaf van

nieuwe schoolbusjes krijgt men de BPM (Belasting

Personenauto's en Motorrijwielen), 15 % van de aanschafwaarde, verdeeld over drie jaar terug.

2. Er vindt volledige vrijstelling van de BTW plaats.

In het onderstaande overzicht is weergegeven hoe het financiële plaatje er uit ziet.

- Kostprijs vier schoolbusjes inclusief BTW ƒ 215.200, 00

BPM belasting ƒ 56.340, 00

BTW ƒ 23.660, 00

Kosten vier busjes na aftrek BPM en BTW ƒ 135.200, 00

3. Er behoeft geen wegenbelasting meer betaald te worden. Voor de vier busjes samen is dat per jaar een bezuiniging van ƒ10.237, 00

4. Over brandstof en reparatiekosten kan de BTW terug ontvangen worden.

BTW-afdracht Daar staat wel tegenover dat er over de vaste bijdrage die de vervoersstichting ontvangt van de ouders, in ons geval de ƒ 250, 00 per kind, BTW afgedragen moet worden. Er is hier sprake van BTWondernemerschap en derhalve dient er 6% BTW over de ontvangen vasfe vergoedingen te worden afgedragen. Het begrip 'vaste bijdrage' is in dit geval belangrijk. Indien dit een geheel vrijwillige bijdrage is zonder advies van de hoogte van het bedrag, is het begrip vaste bijdrage niet van toepassing. Dit geldt bijvoorbeeld voor de vergoedingen die de gemeenten geven. Deze bijdragen vallen door hun wisselende hoogte buiten het begrip 'vaste bijdrage'.

Voorwaarden vrijwilligersorganisatie

De chauffeur

Kenmerkend voor een vrijwilligersorganisatie voor het vervoer van personen is dat de chauffeur als vrijwilliger functioneert. Een chauffeur op een busje kan daarom niet in een vast dienstverband zijn bij de vervoersstichting. Er kan ook geen sprake zijn van inkomen in zin van de wet op de inkomstenbelasting(IB). De eventuele vergoeding moet echt een vrijwilligersvergoeding zijn, die onbelast mag worden uitbetaald. En dat is op dit moment maximaal ƒ 1.400, 00 per jaar per persoon. In de praktijk komt het erop neer dat vaak meerdere personen, bijvoorbeeld ouders, bij toerbeurt op de schoolbusjes rijden. De chauffeurs worden per week, dat gereden is, betaald, ledere vrijwilliger die regelmatig op een busje rijdt heeft per jaar nog de mogelijkheid om 1.000 km privé met de bus te rijden op kosten van de organisatie. Dit zijn de onbelaste kilometers die gereden mogen worden door een 'werknemer' die een auto ter beschikking heeft van de werkgever.

Gebruik busjes voor andere doeleinden Een tweede voorwaarde om te voldoen de eisen van een vrijwilligersorganisatie voor personenvervoer is dat de schoolbusjes alleen gebruikt mogen worden voor het vervoer van de leerlingen van de school.

Dat houdt alle activiteiten in die er in schoolverband met de busjes verricht worden, zoals bijvoorbeeld schoolreisjes, bezoek met de leerlingen aan een bruiloft van een personeelid enz. Zij mogen echter niet gebruikt worden voor het vervoer van diezelfde kinderen voor een dagje uit met de vereniging van bijvoorbeeld de kerk waar de kinderen toe behoren. Indien dat gebruik voor andere doeleinden toch plaats vindt, dan vervalt de teruggave BPM en de vrijstelling voor motorvoertuigenbelasting.

Balastingaspecten

Teruggave BPM De teruggave van de BPM kan eenmaal in de zes jaar plaatsvinden. In het geval van de Jan de Bakkerschool werden de schoolbusjes eens in de vijfjaar ingeruild en werden er nieuwe aangeschaft; dat wordt nu eens in de zes jaar. Inmiddels zijn ze onder die voorwaarde gekocht en is eveneens een onderhoudscontract voor zes jaar afgesloten.

Ondernemerschap/vennootschaps belasting

Elke stichting die een onderneming drijft is in beginsel belastingplichtig in de zin van de wet op het vennootschapsbelasting (VPB). Per kwartaal dient er dan ook opgave gedaan te worden aan de belastingdienst/ondernemingen van alle inkomsten en uitgaven.

Zolang het bedrag onder de streep, inkomsten minus uitgaven ƒ 0, 00 of minder is, behoeft er uiteraard geen VPB betaald te worden. Door een boekhoudkundig systeem van afschrijving en reservering kan er zelfs vermogen worden opgebouwd om na zes jaar nieuwe bussen aan te schaffen.

Schoolbus kinderen Jan de Bakkerschool

Sinds oktober 1997 rijden er vier nieuwe schoolbusjes voor de leerlingen van de jan de Bakkerschool onder beheer van de vervoersstichting. Een vervoersstichting die voldoet aan de voorwaarden van een vrijwilligersorganisatie voor personenvervoer zoals hierboven is uiteengezet. Voor meer informatie hierover kan contact opgenomen worden met de secretaris van de vervoersstichting de heer B.J. Peters, Hoefslag 29 te Kamerik, telefoon (0348) 402297.

Op de zijkanten en de achterkant van de schoolbusjes staat onder de tekening van een schooltas het opschrift: 'Schoolbus kinderen Jan de Bakkerschool'.

De busjes zijn hierdoor herkenbaar in het verkeer, wat de veiligheid bevordert voor de kinderen en het geeft de busjes tegelijkertijd een speelse uitstraling.

G. Middelkoop

Voorzitter Jan de Bakkerschool te Woerden

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1999

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Leerlingenvervoer door een vrijwilligers - organisatie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1999

De Reformatorische School | 48 Pagina's