Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Niet bij cijfers alleen...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Niet bij cijfers alleen...

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De laatste schoolweek in een cursusjaar leent zich bij uitstek voor een schoolbrede evaluatie waarin de persoonlijke reflectie centraal moet staan. De persoonlijke reflectie is onontbeerlijk als je denkt aan de jaarsluiting met het team, de diploma-uitreiking en het afscheid van de vertrekkende collega's. Als direct betrokkenen, kijkje gezamenlijk terug op een intensief cursusjaar! Menig school­

leider zal dit als hoogtepunten willen aanduiden met 'het dragen van verantwoordelijkheid'. In een dergelijke schoolweek wordt het verantwoordelijkheidsbesef van de schoolleider vergroot. Kwantificeerbare en dus becijferbare kwaliteitszorg heeft dan niet meer de eerste prioriteit. Voor mij persoonlijk komt dan het aspect van de kwalitatieve toerusting in het perspectief van de overdraagbare normen en waarden te staan.

Met interesse en waardering heb ik de artikelen in onze D.R.S. gelezen welke een inhoudelijke bijdrage leverden aan de discussie over dit onderwerp. De positie van de schoolleider in een helder licht te staan. Zijn bijdrage in de overdraagbaarheid van normen en waarden is naar mijn mening voorwaardenscheppend. Bieden we leerlingen en personeelsleden voldoende gelegenheid zich een houding eigen te maken welke een verantwoorde levensstijl mogelijk maken. Enerzijds is dat de cultuur van de school en anderzijds is dat ook het pedagogisch schoolklimaat in de beleving van normen en waarden. Een positieve eensgezinde teamgeest met een persoonlijke aandacht voor de individuele kinderen maakt het mogelijk, dat er een cultuur ontstaat waarin de waardering van traditionele leefregels, vanuit de bijbelse normering mogelijk wordt gemaakt.

Hiertoe leent zich bij uitstek het benoemingsbeleid van nieuwe personeelsleden en het scheppen van een goede begeleidingscultuur voor leedingen. Maar ook het formuleren van taakbeleid, het opstellen van het formatieplan, het toelatingsbeleid van leerlingen, keuzes in de nascholing, het begeleiden van de nieuw benoemde onervaren personeelsleden, het ovedeg tussen vaksecties en het bevoegd gezag, het geven van verantwoordelijkheden en ontplooiingsinitiatieven zijn noodzakelijke instrumenten voor het scheppen van een schoolcultuur, waarin ondeHinge afstemming op de overdraagbare normen en waarden mogelijk wordt gemaakt. Naar mijn mening moet de schoolleider niet verder gaan dan het creëren van mogelijkheden en het scheppen van een cultuur waann, zoals Groen van Prinsterer het zeer bijzonder formuleert: 'Wij weten dat ons geloof niet wereldmijding en wereldvlucht is, geen angst en desertie, maar moedige confrontatie! Wij schuwen de strijd met het moderne heidendom niet'! Het is mijn persoonlijke wens, dat deze aspecten van de overdraagbare normen en waarden, een geestelijke en maatschappelijke toerusting voor leedingen en teamleden mogelijk maken.

Ing. E. Klein

Rector Jacobus Fruytier SG te Apeldoorn

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 1999

De Reformatorische School | 44 Pagina's

Niet bij cijfers alleen...

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 1999

De Reformatorische School | 44 Pagina's