Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Redactioneel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Redactioneel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onderwijsvrijheid

Dat de onderwijsvrijheid in artikel 23 van de grondwet verankerd ligt, weet ieder die bij het bijzonder onderwijs betrokken is. Dat die vrijheid veel besproken wordt, blijkt onder andere uit de studie van Drs. A. de Heer waarover in dit nummer geschreven wordt. De invulling en begrenzing van die vrijheid wordt echter mede bepaald door de publieke opinie. En dat is een zaak die onze bewindslieden op het ministerie van Onderwijs, cultuur & wetenschappen weten en gebruiken.

Staatssecretaris mw. Drs. K. Adelmund heeft op 26 september 2001 op een congres over het openbaar maken van kwaliteitsgegevens van scholen de beleidslijn van het ministerie neergezet. We volgen haar even. De extra middelen die voor onderwijs beschikbaar komen overschrijden de jaarbegroting voor het ministerie van economische zaken. De onderwijsbegroting gaat van 45 naar 51 miljard. Daar hebben we voor gevochten. Het onderwijs komt weer op de voorste bank. Maar daarover zullen we ook verantwoording af moeten leggen. De Rekenkamer heeft aangetoond dat de extra investeringen gedurende de periode van 20 jaar in het achterstandenbeleid geen resultaat gehad hebben. Dat kan en mag niet meer zo!

De investeringen die gedaan worden, moeten omgezet worden in zichtbare en meetbare resultaten. Scholen moeten transparant worden. Kwaliteit moet zichtbaar worden. Scholen krijgen meer vrijheid om de eigen kwaliteit te gaan bepalen. De Onderwijsraad is om advies gevraagd betreffende de kerndoelen. Dat zal gaan betekenen dat scholen meer vrijheid krijgen. Er zal een kern- en keuzecurriculum ontstaan. Scholen kunnen zich gaan profileren. Maar... de school zal zich wel moeten verantwoorden. Verantwoorden naar alle partijen. De school zal om moeten leren gaan met het verschil in de maat die leerlingen, ouders, docenten, bestuurders, inspecties aanleggen. Er mogen geen zaken verdoezeld worden. Scholen moeten weten waar ze voor staan. De eigen kwaliteitszorg is in het onderwijs een achtergebleven gebied! Onderwijsvrijheid? Voor leerkrachten in het primair onderwijs krijgt dat een invulling door zich vrij te voelen van de kerndoelen doordat ze deze niet eens kennen, voor mij is dat Ruimte, Rekenschap en Resultaat, aldus de staatssecretaris.

En in deze lijn is het ministerie consistent. Laten we het huiswerk noteren voor we naar de volgende les gaan...

AV

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 2001

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Redactioneel

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 2001

De Reformatorische School | 48 Pagina's