Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Redactioneel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Redactioneel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Samen verder

Een felicitatie bij de fusie van het VGS en AGS bureau is wei op zijn plaats! Bij deze. Op de wenskaart rondom de jaarwisseling die aan velen verstuurd is, lezen wij: Samen verder.

Samenwerking en schaalgrootte zijn hot-items in onderwijsland.

De Onderwijsraad wil de fusiegolf op instellingenniveau die er geweest is, terugdringen en mogelijkheden creëren om tot schoolsplitsing te komen. Daarbij moeten we bedenken dat de voorbeelden die gegeven worden betrekking hebben op grote ROC's.

In het voorgezet onderwijs hebben wij ook een fusiegolf achter de rug. De fusies hebben tot brede scholengemeenschappen geleid waar we allen toch heel blij mee zijn. Dat na de fusiegolf een beleid ingezet is om het onderwijs zo dicht mogelijk bij de leerling te brengen, kan iedereen van harte toejuichen.

In het primair onderwijs is het samen verder gaan door middel van bestuurlijke samenwerking en de daaraan gekoppelde schaalvergroting een zaak van hoge prioriteit. Gezien de bovenstaande ontwikkelingen lijkt het mij van belang een onderscheid te zien naar de bestuurlijke samenwerking en schaalvergroting en samenwerking en schaalvergroting bij het bieden van onderwijs. Voor wat het laatste betreft moet het onderwijs dicht bij de leerling blijven! Geen scholenfusies, maar vooral werken aan het doelgericht besturen van en verantwoord leiding geven aan de scholen. En daarvoor is bestuurlijke samenwerking en schaalvergroting in het primair onderwijs noodzakelijk.

In dat licht bezien is het fuseren van de bureaus een daad die gewaardeerd moet worden. De medewerkers staan samen voor een collectieve taak. En daarbij is het goed de werkzaamheden van elkaar af te stemmen en taakverdelingen vast te leggen. Maar evenzeer is het van belang de werkvelden van elkaar te leren begrijpen en te integreren. Als daaraan voldaan wordt, zal men veel aan elkaar kunnen hebben in het elkaar voorzien van nieuwe informatie en ideeën. Ebbens geeft hierin een opbouw: eerst een veilige groep, dan een werkgroep, vervolgens een overleggroep en tenslotte de groep als denktank.

Van harte hoop ik dat het AGS/VGS bureau zo mag functioneren voor het reformatorisch onderwijsveld! Gefeliciteerd en sterkte met het verder gestalte geven aan het fusieproces.

AV.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2002

De Reformatorische School | 53 Pagina's

Redactioneel

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2002

De Reformatorische School | 53 Pagina's