Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Klassiek in de klas

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Klassiek in de klas

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe wek je de interesse van kinderen voor goede muziek? Deze vraag hield me al lang bezig. Pogingen om samen met de leerlingen tijdens de muzieklessen klassieke muziek te beluisteren, waren zelden echt succesvol. Luisteroefeningen en eenvoudige opdrachten brachten beperkt soelaas. Steeds zag ik één belangrijk gegeven over het hoofd: de muziekfragmenten waren te lang en de kennismaking ermee was te vluchtig.

Tijdens een onderwijsworkshop leerde ik het uit Canada afkomstige Brummitt-Taylor Music Listening Programm kennen. Daarin wordt steeds een week lang iedere dag aan kinderen hetzelfde muziekfragment aangeboden. Dat wordt vergezeld door een korte tekst, waarin gaandeweg de opbouw van de compositie wordt belicht.

Het moest mogelijk zijn om iets dergelijks op te zetten binnen onze school. De (Engelse) tekst van het Listening Programm is nogal ‘technisch’ en daarom besloot ik zelf teksten te schrijven bij zelfgekozen luisterfragmenten. Als eerste koos ik een deeltje uit ‘De winter’ uit de ‘Vier Jaargetijden’ van Vivaldi. Deze bekende muziek vormde een goede uitgangspositie. De tekst verdeelde ik in vijf stukjes en zette die op een A-4, vergezeld van een afbeelding van de componist. Voorafgaand aan het luisteren las ik dagelijks een nieuw stukje tekst voor, waarbij de leerlingen meelazen van hun eigen blad.

Het enthousiasme van de combinatiegroep 7/8 was onverwacht groot. Tot de zomervakantie hadden we nog 16 weken en ik besloot voorlopig chronologisch te werk te gaan. Na Vivaldi kwamen Bach, Haydn en Mozart en uiteindelijk eindigden we bij Debussy en Strawinsky. Het opvallende was dat de leerlingen net zo genoten van twintigste-eeuwse muziek als van een Slavische dans van Dvoѓak of een Coronation Anthem van Händel. Twee criteria bleven gehandhaafd: de fragmenten mogen niet langer duren dan zo’n vijf minuten en de tekst moet geschikt zijn voor leerlingen van de basisschool. Verdeeld over vijf dagen wordt de levensloop van de componist geschetst, waarbij er aandacht is voor wetenswaardigheden en anekdotes. Daarnaast wijs ik op muzikale details of kijken we samen naar het vormschema. Achter in het lokaal hangt op het prikbord een portrettengalerij van de behandelde componisten.

De serie kreeg een vervolg in dit schooljaar. Ter afwisseling werk ik soms thematisch: enkele weken achtereen Franse romantiek, Engelse muziek rond 1900 of nationale scholen. Ook besteden we aandacht aan het kerkelijk jaar. Zo stonden in de adventstijd de Messiah en het Weihnachtsoratorium op het programma en hebben we in de lijdensweken onder meer geluisterd naar recitatieven uit de Matthäus Passion.

Nu een complete jaargang gereed is, denk ik aan een vervolg voor lagere groepen. Het is duidelijk dat we hier eindelijk een concept hebben dat aanslaat bij de doelgroep. In de loop van een week groeit bij de kinderen de kennis van het muziekfragment en neemt de luisterbereidheid toe. Sommigen zijn zo enthousiast geworden dat ze zelf cd’s zijn gaan kopen. Dankzij drogisterijketen Kruidvat vallen tegenwoordig klassieke cd’s binnen het budget van basisschoolleerlingen. Voor het welslagen is echter één ding onmisbaar: als leerkracht moet je enthousiasme uitstralen en de leerlingen laten merken dat je geraakt wordt door de schoonheid van de muziek. Ze zullen je zeker willen volgen!

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 april 2004

De Reformatorische School | 1 Pagina's

Klassiek in de klas

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 april 2004

De Reformatorische School | 1 Pagina's