Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Samen Scholen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Samen Scholen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat zou de titel van deze bijdrage kunnen betekenen? Het was het motto van een project van de lerarenopleidingen in Nederland. Samen met het voortgezet onderwijs willen de lerarenopleidingen studenten opleiden. Waar komt deze ontwikkeling vandaan en is dit weer de zoveelste hype die snel voorbij is? Nee dus. In dit artikel vat ik een aantal belangrijke ontwikkelingen samen gezien vanuit de Lerarenopleiding VO (LVO) van de Driestar en de scholen voor reformatorisch VO.

Opleiden in de school
Iedereen in het onderwijs heeft wel eens stage gelopen. Als student ging je naar een school, je zocht een docent die je begeleidde, je voerde je opdrachten uit en je had je studiepunten binnen. Velen zijn zo in hun stages begeleid. Waar komt dan het woord opleiden vandaan? Is opleiden wat anders dan begeleiden? Ja zeker.
De scholen voor reformatorisch VO hebben zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot echte opleidingsscholen. Waar kwam deze behoefte vandaan? Jaren geleden al kwamen we er achter dat er jaarlijks vele nieuwe banen bijkwamen in het VO en dat de vraag groter was dan het aanbod. Bovendien bleek maar al te vaak dat sollicitanten niet goed voorbereid waren op een overstap naar het VO. De scholen voor VO, DGS en de LVO van de Driestar sloegen de handen ineen en vormden een "personeelscommissie". Eerst brachten we in kaart o.l.v. Marius Harkema van het DGS wat de personeelsbehoefte was voor de komende jaren. Dit onderzoek werd herhaald en uit de laatste peiling blijkt b.v. dat de scholen voor VO jaarlijks samen zo'n 60 fte's nodig hebben. Namens de LVO van de Driestar mag ik al vele jaren deel uitmaken van de personeelscommissie o.l.v. Drs. G.J. A. Toonen, nu getiteld  “commissie arbeidsvoorwaarden en personeel” vanuit het directieoverleg reformatorisch VO. In deze commissie werd de gedachte geboren dat het goed zou zijn onze eigen achterban goed te informeren over nieuwe opleidingsroutes en tevens werd de eerste groep duale studenten gevormd. Wat betekende dit?

Duale studenten
Jaarlijks wordt er op de scholen voor reformatorisch VO en MBO voorlichting gegeven aan schoolverlaters HAVO,VWO en MBO om te solliciteren naar een opleidingsplaats op één van de scholen. Na de sollicitatie vindt er een psychologisch onderzoek plaats, een gesprek met bovengenoemde commissie en daarna worden de duale studenten geplaatst op een zusterschool. De student wordt één dag per week op de school voor VO opgeleid door een gecertificeerde opleider, een aantal dagen per week werkt de student in het onderwijs of daarbuiten en er is ruimte voor studie. Op donderdagavonden volgen de studenten Nederlands, Duits, Engels, Geschiedenis, Wiskunde en Economie hun vakopleiding op de LVO van de Driestar of ze volgen voor andere vakken de afstandsvariant van hogeschool Windesheim, de strategische partner van de Driestar. De opleiding is een succes. Studenten geven te kennen hun opleiding op de school voor VO zeer te waarderen: ze doen betekenisvol werk, bouwen hun eigen portfolio op, maken zich in de praktijk allerlei vaardigheden eigen, horen helemaal bij de school, zijn niet zomaar "stagiaires" maar groeien aantoonbaar sneller naar het leraarsberoep toe. Dit noemen we duaal opleiden. De scholen voor ref. VO en de LVO van de Driestar hebben bovendien een intensief samenwerkingsverband en bouwen zo samen aan competenties van studenten en van de school,  aan hun (toekomstige)  plaats op de school voor VO in het kader van Integraal personeelsbeleid (IPB). Dat deze nieuwe opleidingssituatie kansrijk is voor de scholen voor VO behoeft geen betoog. Wat betekent deze ontwikkeling voor de LVO van de Driestar?

Professionalisering van de LVO
Vorig cursusjaar is de nieuwe manager van de LVO Ir. P.M. Murre begonnen met het opzetten van een nieuw beroepsprogramma voor de LVO. De beroepspraktijk maakt de helft uit van het curriculum. Sinds enkele jaren volgen de duale studenten dit programma op hun opleidingsschool in het VO. Praktischer kan de opleiding niet. Dit heeft zijn uitwerking niet gemist voor de nieuwe (beroeps)-opleiding. Een lerarenopleiding is als het goed is uitdagend voor de student en voor de opleidende collega in het VO. Hij of zij is dus daadwerkelijk lerarenopleider. O.l.v. collega Harkema en de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden is een behoorlijk aantal collega's uit het VO inmiddels opgeleid tot lerarenopleider. De verantwoordelijkheid ligt natuurlijk wel bij de hogeschool: daar krijgen de studenten hun diploma en zij worden op de kwaliteit afgerekend.

Wat houdt deze ontwikkeling nu in voor de reguliere part-time student van de LVO? De beroepsopleiding legt de nadruk op reflectie vanuit de praktijk, De hele opleiding is in een praktijkkader gezet en veel meer dan voorheen wordt gewerkt met kenmerkende praktijksituaties, die in een concentrische cyclus terugkomen.  Onderwerpen zijn b.v.

  • relatie en gezag (vanuit Gods Woord)
  • leeromgeving en organisatie
  • ontwikkeling en uniciteit

Hebben deze vernieuwingen ook gevolgen voor de “vakopleiding”? Zeker, de studieleiders en de vakdidactici van de LVO zijn bezig de vakopleiding te vernieuwen vanuit de praktijk. Omdat vrijwel alle opleiders aan de LVO zelf in het VO werken is de LVO van de Driestar sterk gericht op de toekomstige onderwijspraktijk en herkennen de studenten hun toekomstige werkveld goed. Bovendien werken de vakdidactici van de LVO nauw samen bij de vernieuwingen o.l.v. de manager LVO. Zodoende komt de LVO, mede door de nauwe samenwerking met het VO,  steeds dichter bij de onderwijspraktijk te staan. En dat is winst voor de Driestar, de scholen voor VO en vooral voor de student c.q. toekomstige collega.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 2004

De Reformatorische School | 1 Pagina's

Samen Scholen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 2004

De Reformatorische School | 1 Pagina's