Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat leest een leerkracht voor?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat leest een leerkracht voor?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Om erachter te komen wat er op de verschillende scholen in de verschillende leerjaren wordt voorgelezen, zijn de leerkrachten van 25 scholen benaderd met de vraag: wat is je favoriete voorleesboek? Dertien scholen hebben hun antwoord teruggemaild.

Trends
Bij het doorwerken van de teruggekomen lijsten zijn er een aantal opvallende zaken te noemen.
In de onderbouw zien we dat met name Annie M.G. Schmidt en W.G. van de Hulst veel genoemd worden. In de midden- en bovenbouw zitten een groot aantal boeken, die niet recent zijn uitgegeven. Mogelijk  hebben de leerkrachten ervaren dat deze boeken jaar in jaar uit bij de leerlingen goed aanslaan. De recentere boeken zijn bijvoorbeeld van veelschrijvers als Bert Wiersema, J.J. Frinsel en Frans van Houwelingen.

Reden
We hebben leerkrachten ook gevraagd waarom ze juist dit boek voorlezen. Elke leerkracht heeft wel een specifieke reden genoemd. Samenvattend komen als redenen naar voren: sluit aan bij de belevingswereld, spannend, realistisch, vol humor, leerzaam en echt christelijke inhoud.
Opvallend is dat de noodzaak van het voorlezen door de leerkrachten niet als reden wordt genoemd, maar het feit dat ze voorlezen geeft al aan dat ze de noodzaak daarvan wel inzien.

Noodzaak
Kinderen wie regelmatig wordt voorgelezen door de leerkracht presteren beter bij begrijpend lezen. Dit is naar voren gekomen uit een Israëlisch onderzoek. Ook bleek dat kinderen wie wordt voorgelezen uit bepaalde boekenseries hun ouders vroegen boeken uit dezelfde serie aan te schaffen en voor te lezen. En verder bleek nog uit dit onderzoek, dat kinderen die dagelijks worden voorgelezen uit de boeken van de klassenbibliotheek ongeveer vier keer zoveel lezen.
Kortom, voorlezen is goed – voorlezen moet!

Favoriet in groep 1

  • Jip en Janneke (Annie M.G.Schmidt) (4x)
  • Elke dag kinderdag (Frans van Houwelingen)
  • De eerste schooldag van Beer Bas (Andrea Westrate)
  • Pluk van de Petteflet (Annie M.G. Schmidt)
  • Het boek van Jan-Willem (Anne de Vries)
  • Hallo, met Mijntje (Lijda Hammenga)
  • Diverse prentenboeken

Favoriet in groep 2

  • Pluk van de Petteflet (Annie M.G. Schmidt) (3x)
  • Rozemarijntje (W.G.v.d.Hulst) (2x)
  • Kusje voor het slapen gaan (Frans van Houwelingen)
  • Elke dag kinderdag (Frans van Houwelingen)
  • Voorleesboeken van Van de Hulst (niet alle verhalen)
  • Stef in het ziekenhuis (Margriet de Graaf)
  • Het boek van Jan-Willem (Anne de Vries)
  • Tom en Tineke (A. Korpershoek-Wendel de Joode)
  • Prentenboek van Kleine IJsbeer (Hans de Beer)

Favoriet in groep 3

  • Pluk van de Petteflet (Annie M.G. Schmidt) (2x)
  • Lotje (Jaap ter Haar) (2x)
  • Otje (Annie M.G. Schmidt) (2x)
  • Rozemarijntje (W.G.v.d.Hulst)
  • Elke dag kinderdag (Frans van Houwelingen)
  • De kleintjes van W.G. van de Hulst
  • Koen is op Loes (Jolanda Dijkmeijer)
  • Tippeltje (W.G.v.d. Hulst)
  • Jaap en Gerdientje (Anne de Vries)
  • Waar zit dat beest? (Liesbeth van Binsbergen)
  • De kleine kapitein (Paul Biegel)

Favoriet in groep 4

  • Pluk van de Petteflet (Annie M.G. Schmidt) (4x)
  • Rozemarijntje (W.G.v.d. Hulst)
  • Lotje (Jaap ter Haar)
  • Boeken van van de Hulst
  • Mariska (Sj. Van Duinen)
  • Ernst-Jan en Snabbeltje (Jaap ter Haar)
  • Pietje Puk (Henri Arnoldus)
  • Oki en Doki (Henri Arnoldus)
  • De Krokodillenverschrikker (Alie Troost-Molenaar)
  • Feest (Marian Schalk-Meijering)
  • Boeken van Joep (Joke van Wijgerden)

Favoriet in groep 5

  • Gedichtenbundel van Annie M.G. Schmidt
  • Rowan (Henk Koesveld)
  • De kleine kapitein (Paul Biegel)
  • Wambo (Piet Prins)
  • Boris (Jaap ter Haar)
  • Kruimeltje (Chr. Van Abkoude)
  • Maar één keer per jaar (E. Evert)
  • Sikko de woonwagenjongen (L. Janse)
  • Operatie Ondergronds (Corien Oranje)
  • Onderduikers op Texel (Gerbrand Fenijn)

Favoriet in groep 6

  • Chris en Jorieke-serie (Bert Wiersema)
  • Marloes helpt arme kinderen (H. v.d. Steeg)
  • Scheepsmaat woeltje (K. Norel)
  • Reis door de nacht (Anne de Vries)
  • Stress in groep 6 (Hans Mijnders)
  • Boeken van Piet Prins
  • Wolfserie (Jan Postma)
  • Rondom de Westertoren (J.J. Frinsel)
  • Willem Wijcherts (W.G.v.d. Hulst)
  • Alleen!  (Ben Slingenberg)
  • Gaaf! (Bram Kasse)

Favoriet in groep 7

  • Holland onder het hakenkruis (2x)
  • De zwarte Kaproenen (Henk Koesveld)
  • Oorlogswinter (J. Terlouw)
  • Peerke en zijn kameraden (W.G.v.d. Hulst)
  • Familie Lammers-serie (Bert Wiersema)
  • Snuf, de hond (Piet Prins)
  • Kruistocht in spijkerbroek (Thea Beckman)
  • Rondom de Westertoren (J.J. Frinsel)
  • De scheepsjongens van Bontekoe (Joh. Fabricius)
  • Overleven in groep 7  (Hans Mijnders)
  • Weerzien met de vijand (Henk v.d. Berkt)

Favoriet in groep 8

  • Reis door de nacht (Anne de Vries) (2x)
  • De brief van de koning (Tonke Dragt)
  • Oorlogswinter (J. Terlouw)
  • Blauwe plekken (Anke de Vries)
  • Helpers weg, laatste ronde (J.J. Frinsel)
  • Oorlog zonder vrienden (Evert Hartman)
  • Kanjers! (Bram Kasse)
  • Sjakie en de chocoladefabriek (Roald Dahl)
  • Brand in Berlijn (Riny v.d. Mark)
  • De negerhut van Oom Tom (H. Becher-Stowe)
  • Verdwenen vaders (Janne IJmker)
  • Pijn! (Janwillem Blijdorp)

Motieven Groep 1 en 2

  • Sluit goed aan bij de belevingswereld van de kleuters (4x)
  • Herkenbare situaties met grappige voorvallen
  • De kleuters beleven het verhaal helemaal mee!
  • Ze smullen ervan
  • Spannend, herkenning
  • Herhaalverhalen boeien de kinderen
  • Korte verhalen, leuke gebeurtenissen
  • De sfeer in de boekjes zorgt ervoor, dat de kinderen altijd weer ademloos luisteren

Motieven Groep 3/4/5

  • Fantasierijk, spannend, veel humor
  • Leest gemakkelijk voor
  • Een boek met spanning, maar ook zeker met een ‘les’
  • Lekker ouderwetse sfeer
  • Vol fantasie, kinderen vinden het leuk
  • Sluit goed aan bij geschiedenis en geeft een christelijk beeld
  • Goede boodschap, spanning, spreekt aan
  • Humor die de kinderen kunnen begrijpen
  • In groep 8 spreken de kinderen nog over dit boek
  • Het leest fijn voor, grappig en spannend

Motieven Groep 6/7/8

  • Opvoedkundig, waardevol en spannend
  • Spannend en niet te dik
  • Veel dialoog is fijn om voor te lezen
  • Vlotte schrijfstijl, goed voor te lezen
  • Echt christelijke inhoud
  • Het is echte wereldkinderliteratuur
  • Fijn boek om te lezen en verantwoord
  • Verhaal loopt goed, realistisch, laat de andere kant zien
  • Laat op boeiende wijze een (helaas) reëel probleem zien
  • Voorlezen moet ontspannend zijn en dat is dit boek.
Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 maart 2005

De Reformatorische School | 1 Pagina's

Wat leest een leerkracht voor?

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 maart 2005

De Reformatorische School | 1 Pagina's