Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leer-kwast

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leer-kwast

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Al vanaf het begin van het schooljaar stond het op de planning: de overkoepelende teamstudiedag. Inschrijven voor workshops was snel gedaan. Leuk, gezellig met je collega’s een dagje weg. Goed voor de teamvorming! Workshop meemaken, hapje eten tussendoor, spreken van ‘oude’ bekenden. Oh ja, en natuurlijk ook samen leren.

De inleiding alleen al was een studiemoment op zich. Vol enthousiasme had de inleider zich gebogen over het thema creativiteit. Met behulp van materialen schilderde hij ons het beeld van een leerkracht in interactie met zijn klas. Een spiegel.

Hij nam een (schilders)doek; de leerling. Deze moest beschilderd worden met verf; de leerstof. De verf moest echter met behulp van een instrument naar het doek gebracht worden. Hier kwam de leerkracht in beeld; als kwast.

Kwasten, ze zijn er in heel veel verschillende soorten en maten. Slappe kwasten, die op het doek alle kanten op zwieren. (Ver)harde kwasten, die hun eigen lijn gaan zonder goed aan te sluiten bij de rest van het schilderij. Dikke kwasten die over alles heen walsen. En dunne kwasten die door grote voorzichtigheid net niet raken wat ze moeten.

En dan die laatste kwast; een tussenmaat. Niet te dun, niet te dik, niet te slap en vooral ook niet te hard. Een kwast die precies past bij het doek. Een kwast die op het juiste moment de verf neerstrijkt. Een kwast die weet op welke manier de lijnen gezet moeten worden.

Gezellig was deze studiedag zeker. Het eten was prima. De contacten goed. Maar vooral het aspect ‘leren’ kwam goed uit de verf, want iedereen wist tot welke catogorie kwast hij gerekend werd.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 oktober 2006

De Reformatorische School | 1 Pagina's

Leer-kwast

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 oktober 2006

De Reformatorische School | 1 Pagina's