Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aspecten van burgerschapskunde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Aspecten van burgerschapskunde

Een eerste aanzet op het Wartburgcollege, locatie Guido de Brès

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toen zo’n vier jaar geleden de eerste paal voor de nieuwe school de grond inging, bleek dat de buurt bepaald niet stond te juichen. Een enkele buurtbewoner meende zelfs zijn frustratie vorm te moeten geven in het uithangen van de vlag, halfstok wel te verstaan. Als school werden we in ieder geval nadrukkelijk bepaald bij de plaats in de stad, in de buurt. Het was duidelijk voor ons dat de verhuizing een nieuwe opdracht met zich meebracht: samenleven met bewoners in een wijk. We hadden een nieuwe uitdaging.

In verband met de bouw van een megaziekenhuis op de oude locatie van onze school moest onze school verplaatst worden naar de andere kant van de weg, waar voorheen sportvelden lagen. Een belangrijk nieuw element was dat we als school in een woonwijk gesitueerd werden. Onze oude school stond ingeklemd tussen een politiebureau, volkstuintjes en een spoorweg. Contacten met de buurt waren er vrijwel niet.

Stroomversnelling
De opdracht om iets te betekenen voor de maatschappij werd ook wel vóór onze verhuizing gevoeld, maar de urgentie ervan bleef uit. De verhuizing zorgde ervoor dat dit in een stroomversnelling kwam. Als reformatorische school hechten we uiteraard aan hulp voor de naaste. Hulp en dienst aan de ander zijn belangrijke noties in het christelijk geloof en dus ook voor een organisatie als een christelijke school. We kunnen het ons niet veroorloven om 'zomaar' school zijn. We hebben als christelijke school ook een maatschappelijke opdracht. Het is zeer vormend voor leerlingen om dit besef bij te brengen. Onze locatie heeft daar inmiddels de afgelopen twee jaren op velerlei wijze handen en voeten aan gegeven.

Wijk
Naar ons oordeel kan de maatschappelijke verantwoordelijkheid in kringen worden opgebouwd. In de wijk, de stad, de regio, maar ook wereldwijd. We kunnen als school echter niet alles en op dit gebied zullen de initiatieven altijd bescheiden moeten blijven. Het is uiteraard ook maar één aspect van het veelkleurige palet van het schoolleven. Heel belangrijk is in ieder geval dat die maatschappelijke verantwoordelijkheid heel concreet en dichtbij vormgegeven moet worden. In de wijk dus…...

Wijkcoördinator
Wij zijn gestart om eerst één van onze docenten als aanspreekpunt voor de wijk te benoemen. Die wijkcoördinator is inmiddels bij veel wijkbewoners een bekende. Hij zorgt ervoor dat de wijkbewoners uitnodigingen krijgen voor het bijwonen van het presenteren van profielwerkstukken, dat ze worden betrokken bij activiteiten in de mediatheek, bij muzikale evenementen, bij speciale acties in de school etc. Vorig jaar is gestart met een computercursus voor de oudere wijkbewoners. Deze cursus wordt gegeven door een docent en een aantal geïnteresseerde leerlingen. Een vervolgcursus start binnenkort. Er is inmiddels al twee keer een kerstdiner georganiseerd, waarbij leerlingen uit de bovenbouw van HAVO en VWO een praktische opdracht voor het vak Management en Organisatie op deze wijze vormgeven. Ze zorgen zelf voor sponsors en organiseren het hele diner kosteloos voor de oudere buurtbewoners. Er staan ook sportieve activiteiten voor de wijkbewoners op stapel.

Cohesie
Als school doen we ook mee met een initiatief dat gestart is na de moord op Fortuyn. Om de cohesie in de stad te bevorderen zijn grote scholen in Rotterdam-Zuid gestart met de 'Pot met Goud op Zuid'. In dit traject worden leerlingen uitgedaagd om iets voor de stad te betekenen. Op onze school worden de acties in het kader van dit project met name toegespitst op de eigen wijk. Sinds kort is er ook overleg met enkele scholen om deze aspecten, van wat ook wel een Brede School genoemd wordt, met elkaar te delen en uit te wisselen.
De eerste vruchten lijken inmiddels geoogst te worden. Nu, na bijna twee jaar in de woonwijk, kregen we onlangs een briefje van een wijkbewoonster. Een citaat hieruit: 'Ik ben heel blij dat de vakantie erop zit. Jammer voor jullie, heerlijk als ik ze allemaal weer op het schoolplein zie'. Ondanks het feit dat dit het geluid van één bewoner is, mogen we toch zeggen dat 'het-halve-stok-verhaal' tot het verleden behoort. Het leverde onze school ook een nominatie op voor de Veiligheidsspeld van de stad Rotterdam, een geste van de stad in de richting van scholen die onder andere investeren in de buurt.

Clash
Naast onze eigen wijk hebben we uiteraard ook te maken met de grote stad Rotterdam, met de vele allochtonen. Afgelopen cursusjaar is er een ouderavond belegd, met name over onze plaats als school in de multiculturele samenleving. Het gevoel van urgentie bestaat nadrukkelijk dat we als gezamenlijk onderwijs moeten gaan werken aan onderling begrip. Als we dat niet doen, zouden we wel eens op een clash kunnen afkoersen, zoals in de Franse buitenwijken.
In dit kader start ook een project in een Bresweek in april. Een Bresweek is een week waarin onder andere aandacht gegeven kan worden aan projectmatig, vakoverstijgend onderwijs. Eén van de projecten staat in het teken van de multiculturele samenleving. In een samenwerkingsverband met een onderbouwteam van onze locatie en de tweedegraadsopleidingen van Driestar-educatief zijn een aantal docenten van de Guido en studenten van de Driestar bezig om dit project voor te bereiden. Het is de bedoeling dat de leerlingen lessen krijgen over de Turkse en Marokkaanse cultuur en dat ze op de markt of buurthuizen in Rotterdam met deze cultuur kennis maken onder begeleiding van een docent of een student. Er zijn bezoeken gepland aan Molukse, Kaapverdiaanse, Surinaamse, Turkse en Armeense gezinnen. Ze maken daar bijvoorbeeld een centraal gebeuren in zo'n gezin, namelijk een maaltijd, mee.

Maatschappelijke stage
Op onze locatie trekken we de cirkel nog breder: regionaal via de maatschappelijke stage. Dit jaar starten we hiermee op bescheiden schaal in de 4e klassen van het VWO. Leerlingen doen acties voor een goed doel en combineren dat met werk in bijvoorbeeld een verzorgingstehuis in de eigen woonplaats. Gezien het feit dat de nieuwe regering het belang van de maatschappelijke stage nadrukkelijk inziet, zal dit initiatief volgend jaar zeker een vervolg krijgen c.q. uitgebreid worden.
Tenslotte zijn we dit jaar ook op internationaal niveau gestart. Op dit moment zijn een aantal jongelui in VWO-5 bezig met een actie voor World Servants. Zij gaan in de zomervakantie werken aan een project in Zuid-Amerika. Om de hele school hierbij te betrekken zullen ze komende cursus alle leerlingen hierover vertellen.
Dit loopt parallel met twee andere initiatieven. In de eerste plaats zijn we schoolbreed gestart met een actie voor Burundi. Eén van onze collega's is een gevluchte Burundees. Hij heeft de functie van minister in Burundese regering bekleed, in de tijd dat de enorme slachtingen plaatsvonden tussen Hutu's en Tutsi's. Op dit moment doet hij pogingen om een opvanghuis van kinderen ('Maison Wartburg') te starten in Burundi. Op school zijn alle leerlingen hierbij betrokken middels diverse acties.
Een mooi initiatief is ook het programma Young Ambassadors waarmee we dit jaar gestart zijn. In samenwerking met Woord en Daad zullen een vijf leerlingen in de zomervakantie, onder leiding van een docent en medewerkers van Woord en Daad, een project in India bezoeken. Zij zullen hiervan komende cursus verslag doen en ook als "ambassador" in de school voor dit project aandacht vragen.

Al deze initiatieven samen stimuleren ons inziens de betrokkenheid van onze leerlingen bij het maatschappelijk leven. De effecten hiervan zijn niet in harde cijfers uit te drukken, maar we hopen uiteraard dat dit de maatschappelijke verantwoordelijkheid van onze leerlingen bevordert en daarmee een kleine bijdrage levert aan de noodzakelijke cohesie in onze moderne samenleving.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 april 2007

De Reformatorische School | 1 Pagina's

Aspecten van burgerschapskunde

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 april 2007

De Reformatorische School | 1 Pagina's