Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De strijd tegen armoede, ziekte en honger

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De strijd tegen armoede, ziekte en honger

Over NCDO, de millenniumdoelen en het onderwijs

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

In 2000 hebben regeringsleiders van 189 landen internationale afspraken gemaakt: vóór 2015 moeten armoede, ziekte en honger ver teruggedrongen zijn. Dit is vertaald in acht concrete doelen: de millenniumdoelen. In Nederland zorgt NCDO - de Nationale Commissie voor Internationale Samenwerking en Duurzame Ontwikkeling - voor het betrekken van mensen bij het realiseren van de millenniumdoelen. Ook ondersteunt NCDO met informatie, subsidie en adviezen. Jeroen van der Zant, programmamedewerker Onderwijs, legt uit wat NCDO wil bereiken en wat deze organisatie kan betekenen voor het onderwijs.

‘Draagvlak voor ontwikkelingssamenwerking is niet vanzelfsprekend’, zo is de ervaring van Jeroen van der Zant. ‘Internationale samenwerking staat niet in de top-5 van belangrijke maatschappelijke thema’s. Dit blijkt bij verkiezingen, maar ook in de media. Het is onze taak Nederlanders te informeren over en te betrekken bij ontwikkelingssamenwerking. Nederland geeft jaarlijks een groot bedrag uit aan ontwikkelingssamenwerking en in opdracht van de minister van Buitenlandse Zaken informeren wij burgers in Nederland over wat er met dit geld wordt gedaan en betrekken wij ze bij allerlei activiteiten.’
De millenniumdoelen zijn de leidraad voor alle activiteiten. Deze doelen zijn in 2000 door 189 landen vastgesteld om zo vóór 2015 de wereldwijde armoede te halveren, om alle jongens en meisjes naar school te laten gaan, om gelijkheid te bewerkstelligen tussen mannen en vrouwen, om de kindersterfte sterk te doen afnemen en ervoor te zorgen dat er veel minder vrouwen sterven tijdens de zwangerschap en de geboorte van hun kind. Ook streeft men er naar om in 2015 de verspreiding van malaria en aids stop te zetten, een duurzaam leefmilieu te creëren en eerlijke handel te voeren.

Informeren
Om draagvlak voor internationale samenwerking te vergroten en om meer bekendheid te geven aan de millenniumdoelen, organiseert NCDO campagnes, debatten, onderwijsactiviteiten, exposities, mediaproducties en culturele projecten. Ook brengt NCDO de inspanningen van overheid en burgers om de millenniumdoelen te bereiken onder de aandacht. Het onderwijs is hierbij een belangrijke doelgroep. Jeroen richt zich als programmamedewerker Onderwijs op zowel het primair en voortgezet onderwijs als het hoger en wetenschappelijk onderwijs. ‘Wij proberen docenten en leerlingen te interesseren voor het begrip wereldburgerschap. Onze educatieve strategie begint met het vormen van een visie. Bijvoorbeeld: wat is wereldburgerschap? Hoe implementeer je het? We streven ernaar leraren te adviseren, te ondersteunen en hen enthousiast te maken om een bijdrage te leveren aan wereldburgerschap en het bereiken van de millenniumdoelstellingen. Zo verzorgen we bijvoorbeeld – in coproductie met verschillende PABO’s – een onderwijsaanbod voor toekomstige leerkrachten.’

Maar NCDO heeft ook het primair onderwijs wat te bieden. ‘Ons kindertijdschrift Samsam wordt op veel basisscholen gebruikt. Aan het blad is ook een webexpeditie verbonden. En voor het voortgezet onderwijs wordt met SchoolTV een game ontwikkeld waarin VMBO-scholieren zich in gaan leven in de wereld van de millenniumdoelen en allerlei dilemma’s moeten oplossen’.

Vol enthousiasme vertelt Jeroen over het project MillenniumBattle. ‘Studenten worden opgeroepen mee te denken bij het oplossen van een aantal casussen. Inmiddels zijn 42 teams aan het werk om met creatieve ideeën te komen. Zij komen er achter dat je niet vanuit je stoel allerlei problemen even op kunt lossen, maar dat de problematiek soms weerbarstig is. De winnaars van de MillenniumBattle mogen een jaar lang deel uitmaken van de Derde Kamer en innovatief beleid bedenken voor ontwikkelingssamenwerking. Ook gaan zij het project ter plaatse bezoeken om na te gaan of de oplossing daadwerkelijk werkt. Het is namelijk erg belangrijk om de tijd te nemen om het beeld dat je hebt te toetsen aan de praktijk. De oplossingen die worden aangedragen zijn op internet te vinden en zullen in de nabije toekomst ook gelezen en becommentarieerd worden door studenten in het betreffende ontwikkelingsland. Zo kan een prachtig uitwisselingsproject ontstaan’.

Subsidiëren
Naast het informeren van leerlingen en studenten heeft NCDO ook een belangrijke taak allerlei kleinschalige ontwikkelingsprojecten die door burgers in Nederland worden opgezet te steunen. ‘De Nederlander is van oudsher actief betrokken bij internationale samenwerking’, aldus Jeroen. ‘Graag willen we deze initiatieven actief stimuleren en de kwaliteit van de projecten bevorderen. Daarom hebben we een programma ontwikkeld dat tot doel heeft lokale initiatieven voor kleinschalige internationale samenwerking te stimuleren: het programma Kleinschalige Plaatselijke Activiteiten (KPA). Het doel van het KPA-programma is het versterken van de betrokkenheid bij internationale samenwerking, onder andere bij scholen en stichtingen in Nederland. Scholen en stichtingen kunnen een financiële bijdrage ontvangen voor projecten in ontwikkelingslanden. Het is wel van groot belang om aan ouders en leerlingen voorlichting te geven over het project, het land, de ontwikkelingsproblemen of een doelgroep in het land waar het project zich op richt. Tegelijkertijd wordt geld ingezameld voor het project. Het KPA-programma verdubbelt het in Nederland ingezamelde geld tot maximaal 50% van de subsidiabele kosten. Om voor subsidie in aanmerking te komen moet het project zich kenmerken door een structurele en duurzame aanpak die gericht is op de verbetering van de levensomstandigheden (basisbehoeften) van de armste bevolkingsgroepen in een land. Ook moet het project bijdragen aan de economische en sociale verzelfstandiging van de doelgroep’.

Acties
In het schooljaar 2005-2006 deed 82 procent van alle scholen mee aan een actie op het gebied van ontwikkelingssamenwerking. In het jaar 2006-2007 zegt 80 procent aan een actie te hebben meegedaan. Het is een van de vele interessante wetenswaardigheden uit een onderzoek dat NCDO in februari 2007 heeft gehouden. ‘Er gebeurt heel veel op scholen’, aldus Jeroen van der Zant. ‘En wat er gedaan wordt, is zeer uiteenlopend. Je ziet dat de affiniteit van een docent of meerdere docenten met een bepaalde stichting vaak de keuze bepaalt. De stichting wordt vervolgens uitgenodigd, geeft voorlichting en krijgt uiteindelijk een bedrag overhandigd. Wat me opvalt is dat de voorlichting die wordt gegeven niet altijd even objectief is. Vaak geven stichtingen nog een eenzijdig en ellendig beeld van ontwikkelingslanden, terwijl de kracht van de mensen en de perspectieven minder aan de orde worden gesteld. Dat is jammer. Als NCDO proberen we zo objectief en evenwichtig mogelijk informatie te geven over ontwikkelingslanden.’

Wat doen scholen zoal om geld bijeen te verzamelen voor het goede doel? Volgens het onderzoek organiseert 28 procent van de scholen een kerstmarkt, wordt door 27 procent van de scholen een ‘heitje voor een karweitje’ gedaan en organiseert 12 procent een sponsorloop. Andere acties die men regelmatig organiseert zijn schoenendoosacties, inzamelingen en verkoopacties.

En wat zouden leerkrachten doen als ze zelf een actie mogen bedenken? Veel scholen geven aan zich te willen richten op onderwijs in ontwikkelingslanden, omdat dit dicht bij de belevingswereld van de kinderen staat. Ook vinden ze het belangrijk dat het om een concreet project gaat waarbij direct resultaat zichtbaar is. Daarnaast is het gewenst dat de leerlingen kunnen communiceren met kinderen in andere landen. Overigens is de keuze voor een bepaald land niet van belang voor 54 procent van de scholen. En de scholen die dit wel van belang vinden, kiezen voor Afrika!

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 2007

De Reformatorische School | 1 Pagina's

De strijd tegen armoede, ziekte en honger

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 2007

De Reformatorische School | 1 Pagina's