Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Heel gecompliceerd, een blad voor zo’n eenvoudige doelgroep

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Heel gecompliceerd, een blad voor zo’n eenvoudige doelgroep

DRS-magazine en drs-online

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het maken van een onderwijsblad met de naam De Reformatorische School moet een fluitje van een cent zijn. Zo’n blad richt zich immers op een kleine, overzichtelijke doelgroep met sterk gedeelde waarden en normen. Het moet mogelijk zijn om een blad te maken dat geheel aansluit bij de wensen en behoeften van de doelgroep. En dus kan het niet anders of alle lezers houden elke maand weer gespannen de brievenbus in de gaten, uitkijkend naar genoemd tijdschrift. Of toch niet allemaal?

Als redactie van DRS Magazine hebben we een stevige brainstorm achter de rug, waarin de resultaten van de stellingen die op ons blad betrekking hebben besproken zijn. We willen immers graag leren van de reacties van onze lezers.
Die lezers blijken meer diversiteit te vertonen dan in de inleiding gesuggereerd wordt. Docenten in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs, hoger onderwijs; directieleden in diezelfde sectoren; andere werkers bij genoemde scholen; besturen en kerkenraden… Toch nogal divers dus – en de besturen en kerkenraden kwamen in de enquête nog niet eens aan het woord. Als redactie hebben we onszelf voor al die groepen een hoog doel gesteld: we willen bezinnend, opiniërend, informerend en enthousiasmerend bezig zijn.

PO en HBO versus VO
Dat dat geen eenvoudige opgave is, blijkt uit de resultaten van de enquête. DRS Magazine wordt vooral gewaardeerd door werkers in het primair en hoger onderwijs, en door directieleden. Onder hen is een groot aantal dat het blad maandelijks van a tot z leest of dat in ieder geval enkele interessante artikelen tot zich neemt. Zij zijn het ook die een tamelijk positieve reactie geven op de stelling dat DRS Magazine een goed onderwijsblad is.
Bij de docenten in het voortgezet onderwijs is dat anders. Is hier sprake van de beruchte onbekendheid die onbemind maakt? Of zijn veel docenten in het VO vooral geïnteresseerd in hun eigen vak en niet zozeer in onderwijskundige artikelen van algemene aard? In ieder geval geven ze aan dat DRS Magazine te weinig artikelen bevat die voor hun beroepspraktijk van belang zijn. Ook al heeft ons magazine bij sommigen nog steeds ten onrechte de naam een ‘lager onderwijs blad’ te zijn, als redactie zullen we ons dit signaal moeten aantrekken.

Thema’s?
In de genoemde brainstorm hebben we als redactie opnieuw geworsteld met de vraag of het verstandig is themanummers te laten verschijnen. Die leveren immers het gevaar op dat iemand die zich niet betrokken voelt bij een bepaald thema en het nummer opzij legt zonder het in te zien. We zijn tot de conclusie gekomen dat we door het werken met thema’s toch de verdieping dienen. Wel is onze conclusie dat we niet al te ‘smalle’ thema’s moeten kiezen. Belangrijker nog is de gedachte dat de lengte van de artikelen in sommige gevallen korter zou kunnen. Hierdoor kunnen meer verschillende artikelen worden geplaatst, zodat de variatie toeneemt en het beter mogelijk is de verschillende doelgroepen te bedienen.

Net als op dit moment wil de redactie de breedte van het reformatorisch onderwijs blijven dienen, ook met bezinnende artikelen. Het ‘enthousiasmerende’ uit onze doelstelling denken we vooral te verwezenlijken door ‘good-practice verhalen’ te vertellen. Daarnaast zoeken we naar mogelijkheden om het opiniërende karakter van DRS Magazine meer gestalte te geven: het mag wel eens iets meer botsen in de kolommen. Aan de andere kant moeten we ons ook beperken: het verstrekken van informatie over veranderingen in en rond het onderwijs zien we niet als onze taak.
U merkt het wel: het blijft zoeken om een blad voor zo’n eenvoudige doelgroep te maken. Lezers die ons daarbij met goede raad terzijde willen staan, zijn bij de redactie altijd van harte welkom.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 april 2008

De Reformatorische School | 1 Pagina's

Heel gecompliceerd, een blad voor zo’n eenvoudige doelgroep

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 april 2008

De Reformatorische School | 1 Pagina's