Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Loopbaanontwikkeling ten dienste van...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Loopbaanontwikkeling ten dienste van...

Carriere

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De uitslag van de enquête bevestigt de ervaringskennis en de uitslag van andere onderzoeken, dat een baan in het onderwijs vooral aantrekkelijk is vanwege de inhoud van het werk: de betrokkenheid bij leerlingen in het ontwikkelen van kennis, vaardigheden en toerusting.

Je kiest primair voor werken met en voor jongeren en niet voor een carrière. Onze beroepsgroep onderscheidt zich hierin van andere hoogopgeleide medewerkers in de marktsector. Volgens deze enquête geldt dit in nog iets sterkere mate voor leerkrachten in het protestants-christelijk en reformatorisch onderwijs. Dit sluit een professionele loopbaanontwikkeling in het primaire proces of een carrière in een leidinggevende functie niet uit, integendeel. Het betekent wel dat promotie op de beide lijnen geen doel op zich kan zijn, maar dienstbaar moet zijn aan Bijbels genormeerd en innovatief onderwijs voor onze jongeren voor nu en later!

Het vraagt van professionals voortdurende scholing, gericht op de wortels van onze identiteit, op het vakgebied, op onderwijsinnovatie, op leerlingenzorg, op maatschappelijke ontwikkelingen - en dat alles ten dienste van het primaire proces. Dat vraagt van het management een voortdurende professionele ontwikkeling in christelijk leiderschap.

In het ‘Actieplan LeerKracht van Nederland’ wordt de professionalisering van leraren gekoppeld aan een grotere differentiatie in docentenfuncties en bijbehorende salarisschalen.

Hier liggen kansen voor het onderwijs, mits de financiering duurzaam gegarandeerd wordt. Binnenkort gaat OCW prestatieafspraken maken met de sectoren.

Voor het management moet het een uitdaging zijn om samen met alle betrokkenen de leraar als professional een beter perspectief te bieden en door voortdurende scholing het imago van het beroep te versterken en de kwaliteit van het onderwijs te verhogen. In dat opzicht had de enquête aan waarde gewonnen als loopbaanontwikkeling meer in het perspectief van die professionalisering was geplaatst en niet zo nadrukkelijk aan het wat beladen begrip carrière gekoppeld was. Want uit mijn eigen waarneming blijkt dat er wel degelijk behoefte is aan een inhoudsvolle loopbaanontwikkeling, bij voorkeur binnen de bandbreedte van het primaire proces.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 april 2008

De Reformatorische School | 1 Pagina's

Loopbaanontwikkeling ten dienste van...

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 april 2008

De Reformatorische School | 1 Pagina's