Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De ware kennis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ware kennis

Bepeinzen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. A. van Stuijvenberg (1894-1954) was predikant van de Gereformeerde Gemeente in Nunspeet van 1948 tot 1954. Vanaf 1948 was hij ook voorzitter van de schoolvereniging en in 1954 legde hij de eerste steen van het schoolgebouw. In 1967 werd deze school naar hem vernoemd. Wij citeren enkele gedeelten uit zijn toespraken en predikaties.

‘Wij wensen het hoofd der school en het onderwijzend personeel des Heeren zegen toe. De Heere moge u tot een zegen stellen in de arbeid, die u hier hebt te verrichten. U mocht de kinderen, die ons zo na aan het hart liggen, opvoeden in de vreze des Heeren; onderwijzen omtrent de noodzakelijkheid van de wedergeboorte en verkondigen de rijkdommen die er zijn in Jezus Christus. Hij geve u tezamen Zijn weldadigheid te proeven en te smaken.’

‘Van nature kennen we Jezus niet. Maar of de mens nu heiden, Turk of christen is, hij heeft een ingeschapen Godskennis. Het is een klein overblijfsel van de uitnemende gaven die wij eenmaal van God ontvangen hadden. Artikel 14 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis zegt, "genoegzaam om de mens alle onschuld te benemen".
Christenen hebben bij deze ingeschapen Godskennis ook een historiële Godskennis. Deze is zeer noodzakelijk, maar niet genoeg. "Gij gelooft dat God een enig God is; gij doet wel: de duivelen geloven het ook en zij sidderen".
In de historiële kennis is eigenlijk geen erkenning van Christus als Zaligmaker. Wanneer wij Christus niet kennen als Zaligmaker, maakt de kennis ons alleen maar opgeblazen.
Met de historiële kennis alleen komt de mens niet in de laagte, maar gaat hij de hoogte in. Dan is er geen kennen en erkennen van Christus. Velen die een historiëel geloof hebben rekenen verkeerd. Zij onderscheiden ook het tijdgeloof en het wondergeloof niet van het waar zaligmakend geloof. Velen waren er tijdens de omwandeling van de Heere Jezus op aarde, die zeiden: "Heere, Heere..." Maar tot hen werd gezegd: "Gaat weg van Mij, gij die de ongerechtigheid werkt".
Er moet een wederzijds kennen zijn. De Heere Jezus zegt: "Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken de Mijnen en wordt van de Mijnen gekend". Buiten het werk van de Heilige Geest is er geen zaligmakende kennis van Christus als Zaligmaker. Daarom zegt de apostel Paulus: "Niemand kan zeggen Jezus de Heere te zijn, dan door de Heilige Geest".

Ik zie Gods kerk als een biddend en zuchtend volk. Maar de Heere zegt tot hen: "Ik weet waar gij woont, namelijk daar waar de troon des satans is. Maar de poorten der hel zullen Mijn gemeente niet overweldigen".
Christus is hun blijdschap en vrolijkheid. Hij maakt Zijn bediening groot en wil ons horen. Paulus zei: "Het leven is mij Christus en het sterven is mij gewin ".
Wat zijn wij toch zorgeloze mensen wat betreft ons eeuwig heil! We zijn vol zorgen voor de tijd en roepen uit: "Wat zullen wij eten, wat zullen wij drinken en waarmede zullen wij ons kleden?" Maar goddeloos zorgeloos zijn wij wat de eeuwigheid betreft. En dat terwijl wij maar zo'n korte tijd meer te leven hebben. En dan is het voor eeuwig afgesneden!
Wij bidden u dan van Christus' wege: "Laat u met God verzoenen! Eer het besluit zal baren en het voor eeuwig te Iaat zal zijn, want als kaf gaat de dag voorbij!"
Dan zullen wij nooit verademing meer krijgen. Ik zeg dit niet om u bang te maken, maar mocht het eens een middel zijn om u te bewegen tot de levende God te gaan.
De hemel is nog niet gesloten. Hij wil luisteren naar ellendigen en nooddruftigen. Houdt moed! Hij heeft het beloofd en Die het belooft is getrouw, Die het ook doen zal.
De Heere geve ons op te wassen in de genade en kennis van onze Heere Jezus Christus. Ja, wij mochten naar de vermaning van Petrus luisteren: "Broeders, benaarstigt u te meer om uw roeping en verkiezing vast te maken, want dat doende zult gij nimmermeer struikelen."
Wat zal dat zijn, als we dan aan Zijn rechterhand geplaatst zullen worden en mogen horen: "Komt in, gij gezegenden Mijns Vaders, beërft het koninkrijk dat voor u bereid is van voor de grondlegging der wereld". Dat is het hemels koninkrijk. Houdt moed, godvruchte schaar! Hij is getrouw, de Bron van alle goed!’

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 mei 2008

De Reformatorische School | 1 Pagina's

De ware kennis

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 mei 2008

De Reformatorische School | 1 Pagina's