Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Trots op je beroep

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Trots op je beroep

Middelbaar beroepsonderwijs

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ooit lesgegeven aan kleuters en nu een baan in het Middelbaar Beroeps Onderwijs. 'Het is een wereld van verschil. Maar interactie tussen mensen, klein of groot, blijft boeiend.' Aan het woord is Andrea de Muynck, docent aan het Hoornbeeck College.

'Je kunt trots zijn op een baan in het onderwijs.' Met deze stelling is Andrea het helemaal eens. 'Ik kom uit een onderwijsfamilie. De keuze lag wel een beetje voor de hand. Zo speelde ik thuis ook altijd schooltje. Ik blijf het een geweldig vak vinden waar je veel in kwijt kunt.
Het mooie van dit vak vind ik om te zien hoe mensen groeien in hun ontwikkeling. Daarnaast draag je kennis over. Er is ook veel uitwisseling van ervaringen en het delen van situaties die studenten meemaken tijdens hun werk. Je kunt iets voor studenten betekenen, vooral ook tijdens individuele contacten. Waardevolle momenten zijn er bijvoorbeeld als de klas betrokken is op elkaar. Ik vertel graag over mijn werk, ja, ik ben wel trots op wat ik doe.'

Na de PABO begon zij als leerkracht basisonderwijs. Na twee jaar gewerkt te hebben met kleuters ging Andrea weer studeren. Zij begon met de studie Algemene Sociale Wetenschappen. 'Ik wilde me verder ontwikkelen, er was nog zoveel waar ik meer van wilde weten. Er is meer te leren op de wereld. Het is een brede studie die veel facetten omvat. Na afronding hiervan ben ik op het MBO aan het Hoornbeeck College in Rotterdam gaan werken. Eerst als docent en stagedocent, sinds 7 jaar ben ik ook coƶrdinator van de opleiding SPW-BBL. Dit is een volwassenopleiding voor zij-instromers vanaf 18 jaar. De opleiding Sociaal Pedagogisch Werk is veel omvattend. Naast gehandicaptenzorg komen ook psychiatrie, kinderwerk, maatschappelijke dienstverlening en ouderenzorg aan de orde.'

Interactie
Lesgeven op het MBO is anders dan bijvoorbeeld op het voortgezet onderwijs. 'Over het algemeen zijn de leerlingen gemotiveerd. Ze weten vaak al welk beroep ze willen gaan uitoefenen. Zeker bij de zij-instromers is de studie een bewuste keus.
Het leuke is dat je veel respons krijgt van deze studenten. Interactie vind ik heel belangrijk en dat gebeurt hier vaak op een fijne manier. Je begeleidt mensen in hun leerproces. Je ziet de sterke kanten van een student ontwikkelen en daar mag je als docent een bijdrage aan leveren.
Dat vind ik heel mooi.
Naast lesgeven, zijn er de stagebezoeken. Tijdens de bezoeken die je brengt op zo'n stageplek voer je allerlei gesprekken, met de praktijkbegeleider en de student.'

De jaarlijkse diploma uitreiking blijft altijd weer een mooi moment, het is een belangrijke mijlpaal in het studentenleven. 'Wat ik mijn studenten mee wil geven is ook een stuk beroepstrots. Ze hebben gestudeerd voor een prachtig vak waarbij ze veel kunnen betekenen voor de medemens. Ze mogen hun talenten inzetten om anderen verder te helpen. Zelf kijk je dan ook met voldoening terug op de ontwikkeling die de studenten hebben doorgemaakt en hun groeiproces waarin jij als docent aan hebt bij kunnen dragen.'

'Het voeren van gesprekken is een belangrijk onderdeel van mijn werk. Om daar meer vaardigheden in te krijgen heb ik de tweejarige SVIB-opleiding (School Video Interactie Begeleiding) gevolgd bij Fontys Opleidingscentrum Speciale Opleidingszorg.
Deze opleiding heb ik als zeer waardevol ervaren. Ik ga de gespreksvaardigheden ook zeker toepassen in mijn werk.'

Ontwikkeling
Onderwijs is in ontwikkeling. 'Binnen een beroepsopleiding is het van belang dat theorie en praktijk op elkaar aansluiten. Dat lukt steeds beter. We zijn nu in de voorbereidende fase rond de ontwikkeling van het competentiegericht leren. Bij deze vorm van onderwijs is integratie van kennis, houding en vaardigheden erg belangrijk. Het is de bedoeling dat studenten steeds meer zelfstandig en bewust bezig zijn met hun eigen leerproces. In 2010 hopen we daarmee echt te starten .Het is heel boeiend om hieraan mee te werken.'

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 juli 2008

De Reformatorische School | 1 Pagina's

Trots op je beroep

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 juli 2008

De Reformatorische School | 1 Pagina's