Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gratis vrije schoolboeken? O Nederland, let op uw zaak!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gratis vrije schoolboeken? O Nederland, let op uw zaak!

In beweging

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De kenner heeft het meteen door: in de titel hierboven worden twee verschillende concepten gecombineerd. Ook al lijken ze bij oppervlakkige lezing op elkaar, met gratis schoolboeken wordt niet hetzelfde bedoeld als met vrije schoolboeken. Er is zelfs een soort richtingenstrijd ontbrandt, waarbij de aanhangers van de vrije schoolboeken hun best doen om te bewijzen dat de gratis schoolboeken helemaal niet gratis zijn. Het merkwaardige is echter dat in al die discussies de stem van het onderwijs nauwelijks meeklinkt. Was dat kortgeleden niet door een of andere commissie als probleem gesignaleerd?

Het verhaal van de gratis schoolboeken is het meest bekend – en snel verteld. Laat niet de ouders, maar de scholen de boeken bestellen. De kritiek op het plan is niet van de lucht. Neem alleen al het feit dat hiermee de ouders met de laagste inkomens niets opschieten. Of neem de inspanningen die de scholen moeten plegen om aan deze regelgeving te voldoen. Die inspanningen kosten tijd en –dus- geld, maar daarmee is niet gerekend in de vergoeding van de overheid. Wie betaalt eigenlijk die kosten?

Een punt dat in de kritiek wat onderbelicht bleef, is de relatie tussen dit besluit en het rapport van de commissie Dijsselbloem. Na onderzoek van tientallen jaren onderwijsvernieuwing concludeerde de commissie dat allerlei veranderingen aan het onderwijs opdrongen zijn, zonder dat één onderwijsgevende er maar om gevraagd had. Wie in het onderwijs was het die om de gratis schoolboeken vroeg?

Dijsselbloem tegen dovemansoren
Het verhaal van de vrije schoolboeken is nog wat minder bekend. Zoals op Wikipedia een encyclopedisch lemma gebouwd wordt door verschillende betrokkenen, zo zou dat ook met schoolboeken moeten gebeuren. Maak een digitale ontwerpomgeving waarin docenten hun lesmateriaal kunnen ontwikkelen. Dat materiaal is vrij beschikbaar: anderen mogen het gebruiken, aanpassen, laten drukken , enz. – als het maar vrij beschikbare informatie blijft waar geen copyright aan kleeft.

Toen dit plan in de Tweede Kamer ter sprake kwam, ontstond er meteen een Kamermeerderheid van voorstanders. De voorstanders signaleren vooral twee grote voordelen: de kosten gaan drastisch omlaag en de docent wordt echt regisseur van het leerproces.

Toch tamelijk verbijsterend dat die Kamermeerderheid zo reageert. Opnieuw moet je constateren dat de waarschuwende woorden van de commissie Dijsselbloem tegen dovemansoren zijn gesproken. En verder vraag je je af of de Kamerleden wel enig idee hebben waar ze over praten. Ze zouden toch moeten weten dat goed doortimmerd lesmateriaal niet uit de lucht komt vallen? Voor het realiseren van goed doordachte en doorgaande leerlijnen, opbouw van vaardigheden, enz. is meer nodig dan een aantal mensen dat enthousiast samenwerkt op een internetforum. Bovendien is de huidige docent niet opgeleid voor het ontwerpen van lesmateriaal. En als dat wel het geval zou zijn: het overgrote deel van de docenten zou niet weten wanneer ze deze taak zouden moeten uitvoeren.

Er is aan de uitgeverijen voortdurend gevraagd om aantrekkelijk vormgegeven lesmateriaal, waarin b.v. ook de digitale component nadrukkelijk aanwezig is. Dat materiaal kost geld. Teveel? Prima, dan moet daar wat aan gedaan worden. Maar niet door het oplaten van een proefballonnetje waar de Kamerleden meteen massaal achteraan gaan. Er moest toch wat rust komen in het onderwijs?

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 2008

De Reformatorische School | 1 Pagina's

Gratis vrije schoolboeken? O Nederland, let op uw zaak!

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 2008

De Reformatorische School | 1 Pagina's