Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Goed rekenonderwijs dankzij een goede methode?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Goed rekenonderwijs dankzij een goede methode?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘Er wordt in de methode te weinig tijd ingeruimd om te oefenen.’ Dit is zomaar één van de opmerkingen die je zou kunnen horen, wanneer het gesprek over het huidige rekenonderwijs gaat. Kinderen zijn minder goed gaan cijferen en volgens de inspectie is een kwart van de basisscholen 'rekenzwak'. De oorzaak wordt vaak gezocht in de huidige rekenmethoden die gebaseerd zijn op de realistische didactiek. Wat is er aan de hand en wat zijn de oplossingen?

Wie kan er beter rekenen?
Tijdens een bezoek aan mijn broer kwam ook het rekenonderwijs ter sprake. Hij was er van overtuigd dat hij beter kan rekenen dan zijn kinderen. Zo kwam ik er toe om aan hem en aan twee van zijn kinderen (15 en 11 jaar) een opgave voor te leggen: “Met welk getal moet je 70 vermenigvuldigen om 100 te krijgen?”
De jongste begon te denken en kwam met opmerkingen van: ‘Er moeten er 30 bij, 1/7 = 10, 3/7 = 30 echter 3/7 kan ik me ook weer niet zo goed voorstellen’
De oudste riep direct: “ ongeveer 1,5… iets minder” Het exacte antwoord kon hij absoluut niet geven.
Mijn broers reactie was een beetje afwachtend: “Ja...., hoe deed je dat al weer?” Hij wist het niet meer, echter na enkele opmerkingen van mij wist hij het weer snel.
Drie verschillende reacties, ik denk dat ze alle drie wat (positiefs) te zeggen hebben over het rekenonderwijs.

Redeneren
Allereerst de reactie van de jongste. Hij probeerde met zijn aanwezige kennis het probleem op te lossen. Hij begon te redeneren. Deze vaardigheid is onmisbaar binnen het rekenonderwijs. Wanneer kinderen alleen problemen op kunnen lossen die ze al eens eerder gezien hebben is dit echt te beperkt. Kinderen zullen uitgedaagd en gestimuleerd moeten worden om zelf te onderzoeken en op te lossen. Natuurlijk dient daarvoor een veilige setting aanwezig te zijn.

Schatten
Dan de reactie van de oudste. Hij liet duidelijk zien dat hij goed begreep wat er gevraagd werd. Hij dacht niet direct aan een abstracte bewerking met breuken, maar hij rekende het schattend uit. Juist het schatten is een rekenonderwerp wat in deze tijd van rekenmachientjes belangrijker geworden is. Begrijpen wat je doet en dan globaal tot antwoorden komen is belangrijker dan volgens onbegrepen algoritmen naar een exact antwoord gaan.

Rekenstrategie
Tot slot de reactie van mijn broer. Het wil teruggrijpen naar ingeoefende strategieën, na een enkele hint heeft deze weer paraat. Dan kan hij snel tot het goede antwoord komen. Het is dus belangrijk om bepaalde rekenfeiten en strategieën te beheersen, zeker de basale bij optellen en aftrekken tot 100 en de tafels van vermenigvuldigen tot 10. Deze zijn onmisbaar om met inzicht complexere rekenproblemen op te lossen.

Nieuwe methoden?
Natuurlijk zijn er bij bovenstaande reacties ook kantekeningen te plaatsen, maar juist wat er wel gebeurt, heeft volgens mij betekenis voor het rekenonderwijs en de rekenmethoden. Moeten de rekenmethoden weer volledig anders? Ik denk dat dit niet het geval is. Rekenmethoden dienen uitdagende, rijke (wiskundige) problemen te bieden, waarover kinderen na kunnen denken, hun bestaande kennis kunnen gebruiken en hun vaardigheid in het oplossen kunnen ontwikkelen. Ook is het belangrijk dat de nieuwe methoden voldoende mogelijkheden bieden om begrepen kennis en strategieën in te oefenen door middel van allerlei oefenvormen en niet alleen maar rijtjes met sommen. Daarnaast denk ik dat er in deze tijd ook echt keuzes gemaakt moeten worden over rekenonderwerpen. Bijvoorbeeld het belang van cijferen is maatschappelijk gezien veel minder dan 40 jaar geleden, moeten we er dan ook nog veel tijd in investeren of zouden we dat niet beter kunnen besteden aan andere rekenonderwerpen.

Samenvatting
Een goede methode is belangrijk, op bepaalde punten zijn verbeteringen zeker welkom, echter de spil in het rekenonderwijs blijft de leerkracht. Hij kent de kinderen, hij ziet hoe ze zich voelen, hij weet wat hen aanspreekt en laat rijke problemen leven. Hij leidt de bespreking. Hij bepaalt de oefenstof en stemt deze af op zijn leerlingen. Het is een misvatting om te denken dat een methode dit allemaal doet. Wel kan de methode een goed hulpmiddel zijn om het onderwijs inhoud en vorm te geven.
De kop van dit artikel zegt ‘Goed rekenonderwijs dankzij een goede methode” echter met een vraagteken er achter. Ik zou het willen vervangen door ‘Goed rekenonderwijs dankzij de leerkracht die gebruik maakt van een goede methode.’

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 2008

De Reformatorische School | 1 Pagina's

Goed rekenonderwijs dankzij een goede methode?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 2008

De Reformatorische School | 1 Pagina's