Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Timemanagement voor docenten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Timemanagement voor docenten

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘Werkdruk’ een woord dat voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn zeer zeker herkenbaar is. Iedere leerkracht, in wat voor soort onderwijs dan ook, heeft regelmatig met piekbelasting te maken. Het boek wil leerkrachten helpen hun werkdruk in beeld te brengen en de oorzaken van werkdruk te achterhalen.

Het boek is gebonden in een harde omslag. Er is duidelijk aandacht besteed aan de vormgeving. De pagina’s zijn van stevig papier, de hoofdstukken worden gescheiden door een gekleurd tussenblad waarop de opbouw van het hoofdstuk wordt weergegeven. Elk hoofdstuk begint met een veelal herkenbaar voorbeeld ter inleiding, waardoor de voorkennis van de lezer geactiveerd wordt en je als lezer dit voorbeeld automatisch zet naast je eigen werksituatie.

De cijfers
In de inleiding geeft de auteur, zelf HBO-docent en zelfstandig onderwijsadviseur, aan dat 58% van leerkrachten in het hoger onderwijs aangeven in hoog tempo te moeten werken. Dit naar aanleiding van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Hierna volgen leerkrachten uit het Voortgezet Onderwijs met 44%. Gemiddeld geeft 36% van de Nederlandse werknemers aan onder hoge werkdruk te moeten werken. Burn-outklachten zijn grotendeels toe te schrijven aan de hoge werkdruk, beperkte ontplooiingsmogelijkheden en de geringe taakautonomie van leerkrachten. Hiermee is de toon gezet!

Definitiebepaling
Een echte definitie van ‘werkdruk’ waarmee de oorzaak van werkdruk helder wordt, is niet te geven. Dit doordat er verschillende factoren aan ten grondslag kunnen liggen.

Persoon
Wanneer werkdruk ervaren wordt, is het belangrijk dat er over gesproken wordt met anderen of de leidinggevende binnen de school. Het probleem kan, volgens de auteur, echter zijn dat klagen in bepaalde onderwijsorganisaties ‘not done’ is. Om er achter te komen wat de werkbelasting is, raadt de auteur aan een takenoverzicht te creëren dat onderscheid maakt in professionaliseringstaken, structurele onderwijstaken, incidentele onderwijstaken en overige taken. Er moet dan gekeken worden of werklast van werkdruk onderscheiden kan worden, waardoor een totaaloverzicht ontstaat. Werkdruk heeft duidelijk ook te maken met persoonlijke factoren. Ben je een perfectionist of een holist, vakgericht of mensgericht. Bedachtzaam of impulsief. Eenling of teamwerker?

Team
Werkdruk ontstaat ook in een team dat niet goed functioneert. Bijvoorbeeld wanneer mensen elkaar onvoldoende kennen en er toch binnen een bepaalde periode iets bereikt moet worden. Of wanneer bepaalde leerkrachten in een team zich niet verantwoordelijk weten en afspraken niet nakomen of niet aanspreekbaar zijn op dingen die gebeuren. Checklists in het boek kunnen gebruikt worden om de situatie van jezelf en van de werksituatie in kaart te brengen. De auteur adviseert om bij onderzoek naar werkdruk het principe van triangulatie toe te passen. Gegevens moeten verkregen worden uit vragenlijsten, interviews en documenten. Zodat er een goed beeld ontstaat.

Keuzes maken
Vanaf hoofdstuk 2 worden manieren aangeboden om de werkdruk te lijf te gaan. Vooral het maken van keuzes is hierbij belangrijk. ‘Tijdgebrek is een gevolg van geen keuzes maken en alles willen uitvoeren’. Goed nadenken waarom je dingen doet. ‘Veel en snel je e-mail beantwoorden lijkt klantvriendelijk, maar doet af aan het functionele communicatie’.

Het boek blijkt echter niet hangen in tips, maar gaat in op de taken/rollen die leerkrachten uitvoeren, zoals efficiënt onderwijzen, toetsen, begeleiden, vergaderen, efficiënt invoeren en onderwijsvernieuwingen. In deze hoofdstukken wordt onderwijskundige bagage aangeboden, die voor de lezer zeer nuttig kan zijn. In het één na laatste hoofdstuk wordt de vraag gesteld wat voor soort leerkracht je als lezer bent. Aan de hand van verschillende instrumenten kan dit gemeten worden.

Conclusie
Door de verdieping in de verschillende aspecten van het ‘leerkracht-zijn’ is dit boek meer dan alleen maar een boek over timemanagement. Het biedt goede handvatten tot persoonlijke ontwikkeling en helpt bij het maken van keuzes. Wanneer een team dit met elkaar behandelt, helpt het de school als geheel. Hierdoor kan veel aan duidelijkheid en transparantie op het vlak van afspraken en communicatie gewonnen worden.

Houten 2008; ISBN 9789031352487; € 29.50

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 april 2009

De Reformatorische School | 1 Pagina's

Timemanagement voor docenten

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 april 2009

De Reformatorische School | 1 Pagina's