Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bestuur en leerkrachten moeten in gesprek over de identiteit

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bestuur en leerkrachten moeten in gesprek over de identiteit

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Eind vorig jaar verscheen de uitslag van een RD-enquête over identiteit in het onderwijs. De uitslag was aanleiding tot het geven van reacties en interviews. Een belangrijk advies kwam uit het Zeeuwse. De heer C.A. Hoekman, voorzitter van de raad van toezicht van het Calvijn College, gaf het advies om als besturen met leerkrachten in gesprek te gaan en te blijven. Als we in dit artikel doordenken over dat advies blijkt dat het vraagt om een planmatige aanpak, vertrouwen en loyaliteit.

Allereerst is het van belang dat de gesprekken over identiteit planmatig en regelmatig plaatsvinden. Het is mooi als bestuur en team een keer per jaar bij elkaar komen om te praten over een onderwerp dat met de identiteit te maken heeft. Het is echter onvoldoende als het daarbij blijft. Gesprekken over identiteit dienen plaats te vinden in kleinere samenstelling (1), met een vaste regelmaat (2), met een duidelijke doelstelling (3) en opzet (4) en over helder omschreven onderwerpen (5). Ik zou besturen willen adviseren om (in samenspraak met afvaardigingen van directie, team en MR/ouders) rond het thema identiteit een meerjarig plan op te stellen. Het lijkt me de afweging waard om dit voor het primair onderwijs te doen voor de aanstaande schoolplanperiode.

Vertrouwen en steun
Als besturen met teams het gesprek over identiteit aan willen gaan, vraagt dit van beide zijden vertrouwen. Besturen dragen de verantwoordelijkheid om de identiteit van de school te bewaken. Tegelijk zijn het de leerkrachten die in de dagelijkse onderwijspraktijk gestalte aan de identiteit geven.
De grondslag van de vereniging is een vast gegeven. De Heilige Schrift en de drie formulieren van enigheid staan in de vele grondslagen onverkort vermeld. Hoe gaan leerkrachten in de praktijk met de inhoud daarvan om? In hoeverre zijn dat voor hen levende documenten? Zijn er onderdelen die vandaag de dag onder druk staan? Hoe lezen de leerkrachten de belijdenisgeschriften op die punten? Hoe maken ze de vertaalslag naar de praktijk?
Gesprekken hierover tussen bestuur en team vragen wederzijds vertrouwen. Als de insteek van een bestuur alleen het toezicht houden en het bewaken is, lijkt me dat een belemmering voor een open gesprek. Gesprekken dienen vooral plaats te vinden om elkaar tot steun te zijn in het gezamenlijk bewaren van en gestalte geven aan de identiteit van de gemeenschap.  

Verschuivingen
De identiteit van de school vereist van de leraar regelmatige zelfreflectie. Bij de reflectie van de leraar zijn de volgende vragen noodzakelijk: Hoe sta ik voor de klas? Wat is mijn diepste drive om dit werk te doen, mede in relatie tot de identiteit? Is er sprake van continuïteit in mijn opvattingen, of hebben er verschuivingen plaats (gehad)? Zouden mijn verschuivende opvattingen voor het bestuur in het huidige tijdsbestel reden zijn om mij niet te benoemen? Ben ik, ondanks verschuivingen, nog steeds dienstbaar aan bestuur en gemeenschap? Wil ik ook zelf de uiteindelijke consequenties dragen, indien de verschuivingen van zodanige aard zijn, dat een samen verder optrekken niet meer het belang van de gemeenschap dient? Dit zijn vragen waarop elke docent allereerst voor zichzelf antwoord dient te geven.

Loyaliteit
Aangezien de ouders de meest belanghebbenden zijn als het gaat om de opvoeding van de kinderen, dienen de ouders bij de gesprekken over de identiteit betrokken te worden. Vooral als je er op let hoe in de turbulentie van de 21e eeuw veel aan het verschuiven, verkleuren en verschieten is. Samen staan besturen, teams en ouders voor een gemeenschappelijke opdracht. Laat daarover dan ook het gemeenschappelijke gesprek gaan.
Tegelijk is het, met name in de grote en bredere VO-scholen, mogelijk dat besturen in hun integrale beleidsvoering tot besluiten komen die een deel van de ouders niet kan meemaken. Dat behoeft niet erg te zijn als het gaat om bijzaken. Het vraagt van het team en de ouders wel loyaliteit ten aanzien van het gevoerde beleid. Dat betekent heel concreet dat een docent soms naar de leerlingen standpunten van de school verdedigt en begrip daarvoor vraagt, hoewel hij er zelf anders in staat. Hetzelfde geldt voor ouders in het gesprek met hun kinderen.

Conclusie
De hier genoemde aandachtspunten kunnen zonder twijfel uitgebreid worden met andere. Ook kunnen zij her en der leiden tot tegenspraak. Prima. Laat zowel het een als het ander leiden tot goede gesprekken over identiteit. Ten bate van onze kinderen.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 maart 2010

De Reformatorische School | 1 Pagina's

Bestuur en leerkrachten moeten in gesprek over de identiteit

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 maart 2010

De Reformatorische School | 1 Pagina's