Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Méér of minder werken (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Méér of minder werken (2)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hopelijk heeft het vorige stukje over méér of minder werken, ondanks de saaie titel, u als lezer een beetje aangesproken zodat u niet, bij de eerste aanblik van deze titel, doorbladert naar de volgende bladzijde. Overigens is de materie belangrijk genoeg, zeker voor de vrouwelijke leerkrachten. I n de praktijk staan er veel moeders voor de klas. Deeltijdwerk is bij de mannelijke collegas om meerdere redenen – begrijpelijkerwijze – vaak wat minder urgent en ook wat minder in.

We plaatsen de hoofdpersoon in deze serie, juf Elly, groepsleerkracht op de grote doch gezellige basisschool De Springplank nu even in een andere rol. Juf Elly staat al negen jaar fulltime voor de klas. Direct na de Pabo is ze op De Springplank gaan werken. En de afgelopen jaren zijn gelukkige jaren geweest: juf Elly is getrouwd, de kinderbruiloft inclusief liedjes en de feestbogen is gehouden en nu is ze in blijde verwachting. Naast de blijde vooruitzichten die een zwangerschap met zich meebrengt, dringen zich ook praktische vragen op. Bijvoorbeeld hoe het straks moet gaan met de baan… Het is niet alleen dat Elly graag voor haar kindje wil gaan zorgen na negen jaar kleuters. Ze kan de kleuters na negen jaar toch ook weer niet helemaal missen. Dus gaat Elly het gesprek aan met de directeur.

Stel nu dat de directeur van de school de aanvraag tot het parttime werken van geval tot geval beziet. Gewoon kijkt: wat komt uit en wat komt niet uit. De Springplank is zoals gezegd een grote school met 24 groepen. Ook op deze school is sprake van het algemene beeld: een oververtegenwoordiging van vrouwelijke groepsleerkrachten in het basisonderwijs. Herkenbaar. Dus parttimers had de directeur genoeg. Elly vroeg hem of het mogelijk was om na de bevalling 2 dagen te kunnen blijven werken.

In gedachten zien we de directeur zijn hoofd fronsen. Hij gaat de formatie goed na en concludeert dat bij de huidige stand van zaken er geen mogelijkheid in het formatieplaatje is om 2 dagen te gaan werken. Verzoek afgewezen, maar wie weet wat de toekomst ooit brengt... Elly wijst hem nog op het feit dat er een volledige vacature vrijkomt door het vertrek van een fulltime juf. Die vacature zou zij toch kunnen gaan vervullen samen met een nieuw te benoemen parttime juf? De directeur blijft bij zijn besluit. Want, zo zegt hij, het is zijn beleid om géén nieuwe parttimers aan te nemen, als het even kan.

Doet de directeur dit goed? Antwoord: neen. Hij is verplicht om, indien passend binnen het formatiebeleid, de werknemer in de gelegenheid te stellen de functie in deeltijd te vervullen. Dat is de algemene regel. Wat valt er in het kader van deze vraag nu onder formatiebeleid? Bijvoorbeeld het feit dat de school niet verplicht is om ter wille van Elly een extra functie te creëren die niet in het formatieplan is opgenomen. Of dat de school niet verplicht is om tot ontslag van een ander over te gaan om Elly haar twee dagen te geven. Wat ook onder het formatiebeleid kan vallen is de veel gehanteerde regel dat er maximaal twee jufs of meesters voor één klas mogen. Maar in het licht van de algemene regel mag het beleid niet in algemene zin zijn: indien mogelijk geen parttimers benoemen. Of: het aantal parttimers zo laag mogelijk houden. Dat kan, zeker nu er op school al parttimers werkzaam zijn, nooit als regel in een individueel geval worden gehanteerd.

Het beleid dat er maximaal twee gezichten voor één klas mogen, is gangbaar en geaccepteerd en kan met recht gehanteerd worden in individuele gevallen. Het wordt dan een kwestie van in overleg passen en meten, en dat zou wel eens kunnen leiden tot het niet kunnen toestaan van een verzoek tot parttime werken. Rest een ondeugende vraag. Stel nu dat de directeur van de school het beleid zou hanteren dat er maar één gezicht voor de klas zou mogen en er op school helemaal geen parttimers werkzaam zijn. Dus nooit een verzoek tot parttime werken toestaan, en dat vanuit onderwijskundige motieven. Mag dat? Het antwoord moet toch zijn dat in de huidige tijd, ziende op de situatie in het reguliere basisonderwijs waarin heel veel parttimers werkzaam zijn, een beroep op dit beleid geen stand zal kunnen houden. Evenwel kan ook dit In bijzondere situaties van specifieke zorgbehoeften (bijvoorbeeld het speciaal onderwijs) anders liggen.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 februari 2011

De Reformatorische School | 40 Pagina's

Méér of minder werken (2)

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 februari 2011

De Reformatorische School | 40 Pagina's