Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Godsdienst onderwijs op Rooms-katholieke scholen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Godsdienst onderwijs op Rooms-katholieke scholen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Om er achter te komen wat er op Rooms-katholieke scholen aan godsdienstonderwijs wordt gedaan hebben we de schoolgidsen van enkele scholen naast elkaar gelegd.

De letters R.K.

De Goede Herderschool is een katholieke school in Helmond. Omdat we daar heel duidelijk over willen zijn, hebben we bij de invoering van het basisonderwijs de letters R.K. met opzet gehandhaafd, alsook de naam van de school: De Goede Herder. In ons onderwijsprogramma komt daarom godsdienstonderwijs (catechese) voor. Middels projecten en de catechesemethode 'Beloofd blijft beloofd' maken de kinderen regelmatig kennis met allerlei zaken rond Bijbel, Kerk en Geloofservaring.

Dagopening met gebed

Als R.K. Basisschool Willibrordus te Bovenkarspel proberen wij onze katholieke identiteit vorm te geven in onze catecheselessen, het vieren van de christelijke feestdagen en in de sfeer waarin wij als leerkrachten met elkaar en met de kinderen omgaan. Enkele kernzinnen om aan te geven wat van ons als katholieke school verwacht mag worden: Er is een goed contact met de parochiekerk St. Martinus; we vertellen verhalen uit de Bijbel, vooral rond de christelijke feestdagen en andere verhalen die gaan over een thema uit een Bijbelverhaal. Daar praten we over met de kinderen. We beginnen de dag met een gebed of een zinvolle opening; twee keer per jaar is er een viering in de kerk waar we met alle kinderen naar toe gaan.

Parochieschool

De Heilig Hartschool in Fleringen (OV) behoort tot de categorie parochieschool. Dat wil zeggen dat de kinderen voornamelijk komen uit een door de kerk begrensd gebied, de parochie. Over het algemeen is er sprake van een duidelijke functie van de school in die parochiegemeenschap. Hoe sterk de relatie is of moet zijn behoort tot de verantwoordelijkheid van de school zelf. De intensiteit daarvan verschilt per situatie en wordt mede bepaald door de verwachtingen die de parochie en de school over en weer van elkaar hebben. Enerzijds brengt het functioneren in de geloofsgemeenschap verplichtingen met zich mee, maar anderzijds moet de school zich realiseren dat ze geen verlengstuk van de kerk is en haar eigen verantwoordelijkheid kent.

Het schoolbestuur en het parochiebestuur mogen echter verwachten dat er een positieve houding van de scholen aanwezig is ten aanzien van de kerk- en geloofsgemeenschap met bereidheid tot samenwerking.

Heilige Communie en het Vormsel

Levensbeschouwelijke vraagstukken komen in de Basisschool De Verrekijker te Amstenrade (Limburg) in het bijzonder tijdens de lessen levensbeschouwelijke vorming aan de orde. Uitgangspunt vormen steeds de ervaringen van de kinderen. We hechten er belang aan dat de verbondenheid tussen parochie, gemeenschap en school tot uitdrukking wordt gebracht in een aantal liturgische vieringen. Een aantal thema’s wordt daarom afgesloten met een gezinsviering in de parochiekerk. De liturgische werkgroep bestaande uit pastoor, ouders en leerkrachten stelt de vieringen samen en bereidt deze voor met leerlingen. Ook worden de leerlingen van de groepen vier en acht inhoudelijk voorbereid op de eerste heilige communie en het vormsel. De kerkelijke viering van deze sacramenten wordt door de ouders in samenwerking met de parochie voorbereid.

Dagopening

De dagopening is een belangrijk gegeven op katholieke basisschool “Onder de Linde” in Hegelsom, Noord-Limburg. We geven ruimte aan de verhalen van de kinderen en staan stil bij het lief en leed dat zij naar voren brengen; wat ze gemaakt, ervaren en gezien hebben. Dit al naar gelang de ontwikkeling van de kinderen en de inzichten van de leerkracht. De band met de parochie, evenals de band met de gemeenschap (dus ook het niet/anders gelovige deel) vinden we zeer belangrijk. De school heeft een centrale functie in het dorp. Verenigingen zijn altijd welkom om aan te kloppen bij de school.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 2011

De Reformatorische School | 40 Pagina's

Godsdienst onderwijs op Rooms-katholieke scholen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 2011

De Reformatorische School | 40 Pagina's