Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Laten we als managers het vooral logisch en eenvoudig houden’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘Laten we als managers het vooral logisch en eenvoudig houden’

Teamleiders in het Basisonderwijs

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een nieuwe trend in het basisonderwijs is het werken met teamleiders. Ze functioneren onder een (algemeen) directeur als leidinggevenden in de dagelijkse praktijk. Op veel basisscholen is deze managementlaag nog redelijk onbekend. Vandaar dat DRS-magazine eens wil kijken wie die teamleiders nou eigenlijk zijn en wat ze doen. Een gesprek met twee teamleiders ; Carline van Eckeveld-Barten, teamleider groep 3 en 4 op de Rehobothschool in Kootwijkerbroek en Marco van Eckeveld, teamleider groep 5 en 6 op de Johannes Calvijnschool in Veenendaal.

Waarom bent u teamleider geworden?

Carline: Wat me het meest aantrok om te solliciteren naar deze functie was het leiding geven aan de collega’s in de bouw. Vooral de ‘warme kant’, het omgaan met de mensen, het werken aan een goede en open sfeer trekt mij bijzonder. Het is mooi om er voor hen te zijn als ze vragen hebben of gewoon een luisterend oor te bieden na een lange werkdag of een ouderavond.

Marco: Wat mij persoonlijk aantrok was de mogelijkheid om wat breder in de school mee te denken en met enthousiasme nieuwe dingen, samen met collega’s, te organiseren. Toen de twee adjunctdirecteuren destijds vertrokken, is er door het bestuur de keus gemaakt om de toenmalige bouwcoördinatoren een lijnfunctie te geven met integrale verantwoordelijkheid over deelteam en locatie. Naast het teamleiderschap zijn, behield je ook een aantal lesgevende taken. Hierdoor blijft er voeling met de klassenpraktijk en zijn er korte lijnen met de collega’s, wat positief werkt.

Moest u wennen aan uw nieuwe rol?

Carline: Ja, dat was zeker even wennen. De collega’s waar je eerst heel nauw mee samen hebt gewerkt, daar geef je nu leiding aan. Eerder deelde je met elkaar je ervaringen, nu ben je vooral degene die luistert.

Marco: Daar kan ik zeker in meevoelen. Ook voor mij was de overstap van ‘collega’ naar ‘leidinggevende’ best even wennen. Overigens niet alleen voor mezelf, maar ook voor de collega’s. Doordat leidinggeven je dicht bij jezelf brengt, heeft dat ook invloed op je persoonlijkheid. De managementopleidingen hebben daarin een positieve invloed gehad.

Wat zijn de positieve kanten van het teamleiderschap?

Carline: Het begeleiden van de collega’s in de bouw vind ik erg mooi werk. Daar geniet ik dagelijks van! Ook de functioneringsgesprekken, de organisatie en ontwikkelingen binnen de bouw en de bouwvergaderingen leiden zijn erg leuk om te doen.

Marco: Je bent heel direct betrokken op de leerlingen en leerkrachten. Doordat de teamleiders bij ons op school in principe ook lesgevende taken hebben, zoals ADVen ziektevervanging, kom ik in verschillende groepen en leer ik veel kinderen ‘persoonlijk’ kennen. Hierdoor blijf je ook bij de leerlingen bekend en de leerlingen bij jou. Dat heeft voor mij een grote meerwaarde. Je voorkomt op deze manier dat je de ‘feeling’ met het kind en de leerkracht verliest. De blijvende ervaring van het lesgeven is belangrijk om inhoudelijk goede acties te kunnen ondernemen.

Zijn er ook negatieve aspecten te noemen?

Carline: Ik kan tot nu toe alleen nog maar positieve kanten noemen, misschien dat ik in de loop van de tijd ook wel tegen mindere kanten van het teamleiderschap aanloop. Nu geniet ik er echter volop van. Marco: Het lastige is dat je met veel dingen tegelijk bezig bent en dat op verschillende niveaus. Veel tijd gaat kwijt aan kleine dingen regelen en organiseren, terwijl ik regelmatig behoefte heb aan de rust om bijvoorbeeld te werken aan een beleidsplan.

Welke invloed heeft u eigenlijk op het beleidsplan?

Carline: Op onze school hebben alle collega’s invloed op het schoolplan. Aan het begin van dit cursusjaar heeft er een teambijeenkomst plaatsgevonden waar we met elkaar teruggekeken hebben naar de achterliggende jaren. We hebben geformuleerd waar we als school nu staan en wat we voor de komende jaren belangrijk vinden. Na deze startdag hebben we vier bijeenkomsten gehad, waarin we in verschillende werkgroepen nagedacht hebben over de beleidsuitspraken en over concrete actiepunten die daaruit voortvloeien. Vervolgens is het concept schoolplan tijdens een teambijeenkomst besproken. Door deze manier van werken wordt het schoolplan een plan van iedereen. De bijdragen vanuit het team worden binnen het managementteam besproken. Uiteindelijk stelt het bestuur en het managementteam het schoolplan vast.

Marco: Wij maken als team plannen voor nieuw of gewijzigd beleid, waarbij we de collega’s zoveel mogelijk betrekken door te werken met projectgroepen die het weer op de bouwgroepvergaderingen brengen. Al is beleid maken pas de eerste stap richting een daadwerkelijke verandering! Om dingen daadwerkelijk te veranderen of te verbeteren, hebben we alle betrokkenen nodig. Dat is de uitdaging van elke manager. Vaak zie je dat mooi geformuleerde plannen in de praktijk stranden, omdat de plannen niet aansluiten bij de praktijk en bij de behoeften van het grondvlak.

Wat wilt u andere (toekomstige) teamleiders meegeven?

Carline: Teamleider zijn is een mooie, afwisselende, uitdagende en verantwoordelijke functie!

Marco: Het is een vreugde om in het onderwijs te mogen werken. Uiteindelijk draait alles om het kind. Laten we als managers het vooral logisch en eenvoudig houden.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 mei 2011

De Reformatorische School | 40 Pagina's

‘Laten we als managers het vooral logisch en eenvoudig houden’

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 mei 2011

De Reformatorische School | 40 Pagina's