Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘De leerkrachten zijn erg betrokken op de leerlingen’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘De leerkrachten zijn erg betrokken op de leerlingen’

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Besturen van een kleine school betekent een uitdaging voor het bevoegd gezag. Leiding geven op een kleine school vraagt creativiteit van de directeur. Wat vraagt het van ouders wanneer zij voor een kleine school kiezen? Juist de inbreng van ouders is van groot belang op een kleine school. In veel gevallen is hun keuze van doorslaggevende betekenis voor het voortbestaan van de school. Waarom kiezen zij voor een buurtschool? Welke motieven spelen daarin mee? Tijd voor een gesprek met ouders uit de buurtschap Diermen.

Over kleine scholen heeft “men” soms een uitgesproken mening. Zo zou op kleine scholen de kwaliteit van het onderwijs minder goed zijn. Kleine scholen zouden weinig geld hebben, dus wordt er niet genoeg gedaan aan vernieuwingen in het onderwijs. Door combinatiegroepen krijgen kinderen niet genoeg individuele aandacht, enzovoort.

Het is dan aardig om te lezen dat veel ouders zich (gelukkig) niet laten weerhouden door dit soort vooroordelen, maar een bewuste keuze maken bij het kiezen van een school voor hun kind(eren). Zo blijkt dat ouders kleinschaligheid juist zien als een waardevol kenmerk. Een praktische bijkomstigheid is de afstand. De kinderen kunnen vaak zelfstandig naar school in het dorp.

Een ander belangrijk punt om te kiezen voor de kleine school in het dorp is de leefbaarheid. Zeker in kleine kernen speelt de school een belangrijke rol in de gemeenschap. Hoewel veel kleine kernen het zonder winkels moeten doen, is een dorp zonder school geen dorp meer in de ogen van de inwoners.

Daarnaast blijkt uit onderzoek dat het onjuist is om er vanuit te gaan dat een kleine school staat voor een mindere kwaliteit en minder vernieuwing. Ook combinatiegroepen leiden per definitie niet tot mindere resultaten. Integendeel, zou ik bijna zeggen.

Ouders

Hoe het nu werkelijk is op een kleine school kunnen ouders die wonen in Diermen vertellen. Zij hebben kinderen op de Basisschool met de Bijbel in Diermen. Hun school in de buurtschap telt 27 leerlingen.

Twee ouderparen vertellen over hun ervaringen. De eerste vraag is vanzelfsprekend waarom de ouders voor zo’n kleine school gekozen hebben. De ene familie vindt de kleine groepen en de individuele aandacht voor elk kind een belangrijk punt. ‘We ervaren dat als erg prettig en het geeft de kinderen een veilig, warm gevoel. En qua identiteit wordt ieder kind in zijn waarde gelaten.’ Ook het andere gezin vindt de kleinschaligheid van belang: ‘Wij hadden de keus tussen twee buurtscholen en de identiteit op deze school sprak ons erg aan. Het gebruik van de Bijbel en bijvoorbeeld het leren van psalmversjes waren voor ons belangrijke thema’s bij het maken van een keuze.’

‘Daarnaast vinden wij het erg fijn dat er een open toelatingsbeleid is, zodat alle kinderen uit de buurt met het Evangelie in aanraking komen. Als ouders kiezen voor onze school krijgen zij informatie over de standpunten van de school en wat er van hen verwacht wordt. Maar zo kunnen alle ouders en kinderen horen van de Heere Jezus. Bijvoorbeeld tijdens ouderavonden en kerstvieringen.’

Meerwaarde

Beide echtparen hebben drie kinderen op de school. Ervaring met een kleine school hadden ze niet. Zelf hebben ze niet op deze school gezeten. Toch heeft de kleine school voor hen geen nadelen, maar eerder voordelen. De oudste dochter van het ene ouderpaar zat eerst op een andere “grote” school. Maar dertig kinderen in één groep was te overweldigend voor hun dochter. Daarom kozen zij voor de kleine school in Diermen.

‘De kinderen krijgen meer aandacht, door het kleine is de drempel voor kinderen om iets van zichzelf te laten zien veel lager. Onze dochter was erg verlegen op de andere school en dat was soms best moeilijk in een groep van dertig leerlingen. Sinds ze op deze school zit, heeft ze veel meer zelfvertrouwen gekregen en dat vind je als ouders erg fijn.’

De andere ouder vult aan: ‘Er is veel aandacht voor de kinderen, er wordt snel ingehaakt op eventuele problematiek.’

Kleinschalig

Een van de elementen die steeds terugkomen is “kleinschaligheid”. Juist die kleinschaligheid is een van de belangrijkste redenen om te kiezen voor de kleine school. De ouders: ‘De identiteit was voor ons het meest belangrijk, maar ook was de eerste indruk die wij kregen bij de kennismaking op deze school voor ons erg positief. Daarnaast vonden wij het fijn dat onze vierjarige niet naar een school zou gaan waar hij in de menigte zou verdwijnen. Juist door de kleine groep is het ook voor een vierjarige te overzien. En het is fijn, dat de kinderen tussen de middag naar huis kunnen. Onze kinderen hoeven niet de hele dag van huis.’

Het tweede echtpaar: ‘Wij hadden fijne berichten gehoord over deze school. Juist de kleinschaligheid trok ons aan.

Elk kind krijgt ook individueel veel meer aandacht. De leerkrachten zijn erg betrokken op de leerlingen. De manier waarop de lessen worden gegeven vonden en vinden wij erg aantrekkelijk. Er zijn goede methoden met duidelijke leerlijnen en tussendoelen. Ook wordt er duidelijk gecommuniceerd naar de ouders waar de leerlingen mee bezig zijn. We weten goed welke leerstof behandeld wordt, wat er geleerd moet worden en welk thema wordt behandeld. Vooral dat de kinderen zich veilig voelen en zich daardoor beter kunnen ontwikkelen vinden wij als ouders heel belangrijk!’ Als nadeel van de kleinschaligheid wordt genoemd dat er weinig keus is in vriendjes of vriendinnetjes. ‘Als een kind uit de groep zou liggen, blijft er weinig keus over met spelen,’ volgens een van de ouders.

Kinderen

De kinderen van beide families gaan graag naar school. ’Ze gaan alle drie heel graag naar school. Ze hebben hun plekje echt gevonden. Ook hebben ze hun eigen vriendjes en vriendinnetjes, al is de groep klein. Ze hebben de hele week dezelfde leerkracht en dat geeft heel veel duidelijkheid. Alle drie vinden ze hun jufs erg lief, dus dat zegt genoeg. De kinderen weten vaak te vertellen wat ze de volgende dag gaan doen en hebben ieder hun eigen taak in de klas. “Hulpje”of “dobbelsteenkind”: als zij aan de beurt zijn weten ze dat precies.’ Ook de andere ouders hebben positieve ervaringen: ‘Ik heb nooit gemerkt dat ze het niet naar hun zin hebben. De contacten zijn erg fijn en de kinderen voelen zich thuis. Ook vinden zij het fijn dat ze iedereen kennen en zo met elkaar meeleven.’

Ouderparticipatie

Wat zouden scholen moeten zonder de inzet van ouders? En zeker op een kleine school is hun hulp onontbeerlijk. Beide ouderparen zijn betrokken bij de werkzaamheden op school. Een van de ouders is bestuurslid en helpt daarna zoveel mogelijk bij activiteiten op school. Ook de andere ouders geven aan een helpende hand te bieden. ‘We helpen graag met de activiteiten. Dat is juist ook het leuke van het kleine. Je bent vaak aan de beurt om mee te gaan, iedereen kent elkaar en de sfeer is dan ook fijn als je met de groep weg gaat. En de kinderen voelen dat aan!’


Tussen akkers en weiden staat een schoolgebouw. Om de school een plein en gras. ‘Niks bijzonders,’ zou je zeggen. Maar op deze school zitten slechts 27 leerlingen. Tijdens de pauzes spelen alle groepen buiten. Ruimte genoeg voor iedereen. De kinderen spelen met elkaar. In de school heerst een weldadige rust. In de onderbouw doen de drie kleuters met de juf een spel. Inmiddels is groep drie (vier kinderen) onder leiding van de klasse-assistente bezig met een dictee en werkt groep vier (vier leerlingen) zelfstandig aan een taalopdracht.

De bovenbouwgroep leeftijd (9-12 jarigen) is bezig met een wedstrijdopdracht van het Reformatorisch Dagblad. Alle leerlingen luisteren aandachtig naar de uitleg van de juf, terwijl de enthousiaste meester ons inwijdt in de geheimen van lesgeven.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2011

De Reformatorische School | 40 Pagina's

‘De leerkrachten zijn erg betrokken op de leerlingen’

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2011

De Reformatorische School | 40 Pagina's