Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Lesgeven vanuit diverse invalshoeken’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘Lesgeven vanuit diverse invalshoeken’

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. Hoe lang werkt u in het onderwijs en welk vak geeft u?

Al sinds 1983 ben ik werkzaam in het onderwijs en vanaf 1988 op Revius, een vestiging van het Wartburg College in Rotterdam. Ik geef daar het vak Duits en doe dat nog steeds met veel plezier. Naast mijn lesgevende taak ben ik ook coördinator van het duale traject op het hele Wartburg College. Dit traject is een prachtig samenwerkingsverband tussen Driestar hogeschool en een aantal reformatorische en protestantschristelijke scholen, die samen een opleidingsschool vormen. Doordat ik ook een aantal colleges (zowel vak als pedagogisch-didactisch) geef aan de hogeschool, heb ik een zeer afwisselende en uitdagende baan, waarbij ik vanuit diverse invalshoeken met lesgeven en opleiden bezig ben.

2. Wat is zo boeiend aan het werk?

Het boeiendste aan dit werk is het omgaan met jonge mensen. Bij de leerlingen in het begeleiden tijdens één van de spannendste fasen in hun leven (de puberteit) en bij studenten in het begeleiden naar een verantwoordelijke taak in het onderwijs, waarbij ze een omslag moeten maken van leerling naar docent - met alle bijkomende vragen en problemen.

3. Welk boek moet iedere docent lezen en waarom?

En boek waar we de laatste tijd bij ons op school intensief mee bezig zijn, zowel persoonlijk als in de teams, is Lessen in Orde van Peter Teitler. Hij weet op zeer pakkende wijze opvoedingssituaties te koppelen aan onderwijssituaties en hij voorziet de lezer van veel praktische tips om zijn of haar onderwijs op een succesvolle wijze in te richten. Absoluut een aanrader.

4. Als ik niet in het onderwijs werkte was ik aan de slag gegaan als …

Hoewel ik me op dit moment geen leven buiten het onderwijs kan voorstellen, denk ik dat ik dan sowieso iets met talen zou doen. Het fenomeen taal vind ik uitermate boeiend, zeker ook om bepaalde verschijnselen in de verschillende talen met elkaar te vergelijken.

5. Wat is uw hobby?

Naast mijn best drukke baan probeer ik toch tijd over te houden voor twee hobby’s. Ik ben een fervent lezer, variërend van spannende boeken tot bezinnende werken, terwijl ik ook kan genieten van populair wetenschappelijke werken over zaken als bijvoorbeeld schepping en evolutie. Verder ben ik sinds een paar jaar in het winterseizoen elke week op de kunstijsbaan te vinden om iets aan lichaamsbeweging te doen. In dat kader probeer ik ook zoveel mogelijk op de fiets naar mijn werk te gaan.

6. Wat is de beste tip die u ooit gekregen hebt?

In mijn lange onderwijspraktijk heb ik al veel tips gehad. Ik wil er twee noemen. Van een peer coach tijdens een registratietraject tot docentopleider kreeg ik als reactie op mijn ingevulde sterkte-zwakte analyse de tip om bij mijn zelfbeoordeling mijn calvinistische bril eens af te zetten. Hij bedoelde daarmee dat wij vanuit onze beginselen vaak moeite hebben om onze kwaliteiten op de juiste waarde te schatten, terwijl we allemaal talenten hebben ontvangen. Als we onze kwaliteiten zien als door God gegeven talenten dan mogen we best gepast trots zijn als dingen goed gaan.

De andere tip heeft me vervolgens weer met beide benen op de grond gezet. In datzelfde registratietraject vroeg ik feedback van leerlingen. Daar kreeg ik de tip om in bepaalde gevallen wat voorzichtiger te zijn met opmerkingen naar leerlingen toe. Op zich vrij onschuldige uitspraken kunnen in een bepaalde context bij een leerling best negatief overkomen. Voor mij een waardevol signaal om nog beter op mijn woorden te letten.

7. Vul aan: Een baan in het onderwijs is …

... uitdagend, soms weerbarstig, nooit klaar, maar ondanks alles een prachtig en dankbaar werk.


Naam: D.I. (David) Geuze
Functie: Leraar Duits en opleidingscoördinator duaal traject
School: Wartburg College Rotterdam

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 2012

De Reformatorische School | 40 Pagina's

‘Lesgeven vanuit diverse invalshoeken’

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 2012

De Reformatorische School | 40 Pagina's