Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Drie dragers van DRS aan het woord over 40 jaar DRS Magazine

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Drie dragers van DRS aan het woord over 40 jaar DRS Magazine

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

RMU

DRS – Cement en present

Proefles in Berkenwoude. Vervolgens HET gesprek. Daar zat ik in het kamertje van meester Janse. Nog steeds weet ik exact de woorden waarmee ik mijn benoeming tot onderwijzer kreeg. Ook de sfeer die het kamertje ademde proef ik nog. En als ik alle details zou kunnen reproduceren, dan zou ik ongetwijfeld op de leesplank van het boekenrekje de laatste nummers van De Reformatorische School zien staan. Ongetwijfeld, want dat was vaste prik. In de elf jaren die ik in Berkenwoude gewerkt heb kan ik me niet herinneren dat dit blad geen prominente plaats innam.

We schrijven 1983. Op het moment van mijn proefles was het blad De Reformatorische School al tien jaar springlevend als opvolger van het oude GOL V-blad. Een bron van informatie voor mij als beginnend onderwijzer en later als directeur van basisschool De Wegwijzer. Een compleet blad, waaraan het katern van de sector Onderwijs van de RMU dat pas in 1992 ontstond, niet kon tippen. De leden van de RMU moesten het doen met een informatiekatern, vooral gericht op rechtspositionele zaken. Door de fusie met de GOL V ontstond de RMU sector onderwijs GOL V. Vanaf dat moment konden alle RMU-leden ook profiteren van DRS.

De lange naam was inmiddels opgeslokt door de afkorting DRS. Een samenwerkingsblad van Driestar Educatief, RMU en VGS. Een blad met een duidelijke identiteit, met ruimte voor vernieuwende ideeën. In het blad zit een mix van inhoud en informatie. Onderwijs en opvoeding, rechtspositie en leiderschap. Voor elk wat wils. Ook een blad met een professionele uitstraling, dat breder verspreid en gelezen wordt dan alleen in De Reformatorische School.

Dat is een belangrijke taak voor de toekomst. Van diverse kanten krijgt het reformatorisch onderwijs aangereikt dat we goud in handen hebben. Dat klinkt pretentieus, maar ik zou het graag anders willen duiden. Dat goud is namelijk niet alleen kwaliteit als verdienste van onze mensen. Het is goud dat pas gaat schitteren als het wordt gevoed door de identiteit. De identiteit van Gods Woord, als heilzame boodschap voor bestuur en personeel, voor ouders en voor leerlingen. Voor de binnencirkel van DRS, maar van daaruit ook naar buiten toe. De heilzame boodschap mag uitgedragen worden door persoonlijke contacten, maar kan versterkt worden door DRS. Zo wordt DRS dienstbaar: cement naar binnen, present naar buiten!

Peter Schalk


VGS

40 jaar DRS

Het is een weinig inspirerende titel die boven dit stukje staat. Tegelijkertijd ligt er een hele onderwijsgeschiedenis in opgesloten. Ik heb zelf de laatste tien jaar hiervan mogen meemaken en gezien hoe het blad zich telkens opnieuw aanpast aan de omstandigheden die in een enorm tempo steeds weer wijzigen.

De eerste uitgave was een gezamenlijk initiatief van de GOL V en de VGS. Je zou kunnen zeggen: de werkgevers- en werknemersorganisatie in het reformatorisch onderwijs. Maar tegelijkertijd ook de belangenbehartigers en de verbindende schakel met de kerken. Het is een unieke combinatie om in samen te werken en om voor te schrijven. Tegelijkertijd is het een valkuil als je jezelf hier niet steeds van bewust bent. Voor elke redacteur is het de vraag: voor wie schrijf ik? En hoe zorg ik ervoor dat het voor de meerdere doelgroepen interessant is? Een hele uitdaging! Het is mooi om te constateren dat de meeste schrijvers hierin goed slagen, als we tenminste mogen afgaan op de waardering die er is voor het blad.

Het blad is eigentijds. Vergeleken met oude nummers zijn de artikelen korter en vaak met wat minder diepgang. Ook dat hoort bij het tijdsbeeld. Het doel dat we met ons blad nastreven is in essentie nog hetzelfde als waarmee werd begonnen: er (bescheiden) aan bijdragen dat het onderwijs naar Schrift en belijdenis voortgang kan vinden. Dat de boodschap van zonde en genade ook in de wereld van 2013 kan doorklinken. Dat kinderen/jongeren worden gevormd met het oog op de tijd en de eeuwigheid.

Terugkijken is goed, vooruitkijken moet ook. Als we DRS nu positioneren zullen we er in toenemende mate rekening mee moeten houden dat mensen bij wat grotere artikelen steeds sneller afhaken. Ook moeten we goed nadenken over de rol van papier versus het beeldscherm. We moeten de doelgroepen, leden van de VGS, (besturen, toezichthouders, kerkenraden) goed in het oog houden, maar zeker niet minder degenen die lesgevende taken hebben. Ook moeten we ervoor zorgen dat het blad zowel kritisch als loyaal is ten opzichte van het eigene. Het blijft een uitdaging om hier een goede invulling aan te geven.

Henk Vos


Driestar-Educatief

Driestar Educatief feliciteert DRS Magazine van harte met haar 40-jarig jubileum!

40 jaar in onderwijsland is een periode waarin heel veel gebeurd is. De ontwikkelingen volgen zich snel op. Een van de constante factoren was en is DRS. Een blad voor en door onderwijsmensen in en rond de reformatorische scholen. Een blad dat zijn oorsprong had bij de GOL V. Het blad wilde vooral de leraren op deze scholen toerusten in hun beroepsuitoefening. Door goede, praktijkgerichte artikelen over pedagogiek, didactiek en vorming. Wij denken dat DRS zeker deze doelstelling gerealiseerd heeft; voortdurende bezinning en toerusting is nodig. Later is de formule aangepast en zijn ook met de komst van de huidige dragers van het blad de onderwerpen verbreed. Samen met VGS en RMU ondersteunt Driestar Educatief DRS Magazine en de online omgeving. Naast toerusting van leraren is er nu ook volop aandacht voor schoolleiderschap, onderwerpen voor besturen en raden van toezicht. Dat vinden wij een goede zaak. DRS vinden we een mooi blad qua vormgeving en uitvoering. Maar natuurlijk ook qua inhoud. We willen blijven stimuleren dat DRS een platform is waar u over de belangrijke onderwijskundige thema’s wordt geïnformeerd. Maar waar ook ruimte is voor opinievorming en debat. Dat scherpt de inzichten en doet recht aan de professionele setting van het onderwijs. We willen de redactie stimuleren om daarbij gebruik te gaan maken van de nieuwe media. DRS-online zou zo kunnen uitgroeien tot een online ontmoetings- en discussieplatform waar actuele thema’s verkend en bediscussieerd kunnen worden. En zo samen met alle betrokkenen in het onderwijsveld een community kunnen vormen voor christelijk reformatorisch onderwijs, zelfs met de collega’s in het buitenland. Voor de toekomst zien we voor de redactie van DRS de volgende aandachtspunten, waarbij we graag de expertise van Driestar Educatief ter beschikking blijven stellen: • Door blijven gaan met het toerusten van leraren en schoolleiders op de visievorming op het onderwijs. Wat is de echte pedagogische opdracht van de school? • Verdere doordenking van de identiteit van het onderwijs met daarbij de aandacht voor de christelijke leraar. Wij zien dat de verworteling van de leraar in de essenties van het christelijke geloof en de bronnen van weleer steeds belangrijker wordt. Het gaat daarbij om beleven en doorleven, duiding van ontwikkelingen en daarmee in het kader van toerusten en bezinnen het van buiten naar binnen brengen. Een open venster naar buiten om vervolgens door middel van debat te werken aan opinievorming en het funderen van de eigen meningen.

We wensen de redactie van DRS ook voor de toekomst Gods zegen op haar werk en veel inspiratie bij haar taken.

Rens Rottier en Robert Zoutendijk

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

De Reformatorische School | 44 Pagina's

Drie dragers van DRS aan het woord over 40 jaar DRS Magazine

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

De Reformatorische School | 44 Pagina's