Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Genieten van peuters

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Genieten van peuters

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De deurknoppen zitten hoog. Er staat een glijbaan in het lokaal. Het is in één oogopslag duidelijk: dit is een peuterspeelzaal. Anja Helmink en Heleen Schumacher vertellen er enthousiast over hun werk. Het is prachtig om te zien hoe peuters zich in anderhalf jaar ontwikkelen.

De Stichting Reformatorische Peuterspeelzalen in Krimpen aan den IJssel bestaat nu bijna tien jaar. Ze heeft twee locaties: Het Ruytertje is gehuisvest bij de Admiraal De Ruyterschool en De Leeuwerik bij de Johannes Calvijnschool. Het Ruytertje is een van de oudste reformatorische peuterspeelzalen. De Leeuwerik kwam er later bij. Samen hebben ze vijf reguliere groepen en een vv e-groep. De tachtig plaatsen zijn op dit moment bijna allemaal bezet.

De peuterspeelzaal heeft vooral een pedagogische doelstelling, benadrukken Helmink en Schumacher. ‘Hier kunnen peuters vanaf 2,5 jaar in een veilige sfeer met andere kinderen en materialen spelen. Dat is goed voor hun ontwikkeling en verrijkt hun belevingswereld. En als ze vier zijn, hebben ze minder moeite met de stap naar de basisschool.’

Heerlijk

‘Op mijn eerste werkdag begon er ook een nieuw jongetje in de groep’, vertelt Schumacher. ‘Hij wilde niet blijven, was onverstaanbaar en speelde niet met andere kinderen. Nu zijn we vier maanden verder. Hij neemt makkelijker afscheid, praat in korte, duidelijk verstaanbare zinnen, is lekker aan het spelen, doet mee in de kring en stelt vragen aan de juf. Heerlijk om dat gezichtje dan te zien. Ik geniet daar enorm van.’

Ouders zijn positief over de aanwezigheid van beide peuterspeelzalen, is de ervaring van de leidsters. ‘Werd in het verleden nog wel eens gedacht dat een peuterspeelzaal een soort kinderopvang is, bedoeld voor werkende ouders, inmiddels is dat beeld wel bijgesteld. De tijden waarop we open zijn, sluiten niet eens aan bij de behoeften van werkende ouders.’

Nieuw hartje

Helmink: ‘Ouders hoorden over de ontwikkeling van kinderen die al kwamen. En omdat we in hetzelfde gebouw zitten als de basisschool, zien veel van hen wat er hier gebeurt. Ze hoeven maar even door het raam te kijken. Mensen die eerder geen gebruik maakten van de peuterspeelzaal, kiezen daar bij hun jongere kinderen vaak wel voor. We horen nu alleen nog positieve geluiden.’ Volgens de leidsters vinden ouders het fijn dat er een reformatorische peuterspeelzaal is, waar net als thuis de Bijbel en de Bijbelse waarden en normen het uitgangspunt zijn. ‘We bidden, zingen en vertellen de Bijbelverhalen. Daarnaast geven we aandacht aan zaken als lief zijn voor elkaar en samen spelen. Je staat er versteld van wat jonge kinderen al oppakken. “Juf, je moet nog om een nieuw hartje bidden”, zeggen ze bijvoorbeeld als dat in het gebed een keer niet is meegenomen. Normaal gebruiken we de kijk- en luisterbijbel van Laura Zwoferink, maar soms nemen we er ook de Bijbel even bij. Als je dan vraagt: “Wat is dit voor een boek?” weten ze het al heel goed.’

Kastanjes

Op de Krimpense peuterspeelzalen komen de kinderen twee dagdelen: een ochtend en een middag. Kinderen die volgens het consultatiebureau in aanmerking komen voor voorschoolse educatie (VVE), zijn vier dagdelen welkom. De leidsters verzorgen voor alle kinderen – met of zonder indicatie – een VVE-programma. Ze werken thematisch met de methode Doe meer met Bas. De methodemap bevat allerlei activiteiten die gegroepeerd zijn rond taal, voorbereidend rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling en motoriek.

Kastanjes Op de Krimpense peuterspeelzalen komen de kinderen twee dagdelen: een ochtend en een middag. Kinderen die volgens het consultatiebureau in aanmerking komen voor voorschoolse educatie (VVE), zijn vier dagdelen welkom. De leidsters verzorgen voor alle kinderen – met of zonder indicatie – een VVE-programma. Ze werken thematisch met de methode Doe meer met Bas. De methodemap bevat allerlei activiteiten die gegroepeerd zijn rond taal, voorbereidend rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling en motoriek.

Scheuren

Het team werkt ontwikkelingsgericht. Schumacher: ‘We volgen waar een peuter is in zijn ontwikkeling en proberen hem steeds een stapje verder te brengen. Dat doen we door stimulerende nieuwe dingen aan te bieden. Een kind dat bijvoorbeeld al goed kan scheuren, laten we knippen. Of als het al met grote plakkers overweg kan, laten we het met kleinere stickertjes werken. Je moet niet blijven hangen in wat een peuter al kan, ook al is dat voor zijn leeftijd voldoende.’

Om de ontwikkeling van de peuters in kaart te brengen, gebruiken de peuterspeelzalen een observatiesysteem. De VVE-kinderen krijgen ook twee keer in de peuterloopbaan een Citotaaltoets. Drie keer per jaar bespreken de groepsleidsters en intern begeleider alle peuters. Zo nodig wordt een hulpplan opgesteld en wordt met de ouders overlegd over eventuele extra acties. Van de peuterspeelzaal naar de basisschool vindt voor VVE- en zorgpeuters een warme overdracht plaats. De peuterleidster draagt het dossier persoonlijk over aan de nieuwe juf en bespreekt de bijzonderheden.

Eisen

Voor elke groep zijn twee vaste, gediplomeerde leidsters beschikbaar. Tot september was Helmink de hoofdleidster, maar zij koos ervoor om de leidinggevende taken over te dragen. Schumacher, die voorheen in de gehandicaptenzorg werkte, volgde haar op. Ze heeft zelf ook twee groepen. ‘Ik ben blij met mijn nieuwe baan, al is dit een hele verandering.’

Over veranderingen kan ook Helmink meepraten. ‘Ik maakte onder andere de invoering van de wet Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie (OKE) mee. Peuterspeelzalen kregen te maken met strengere eisen op het gebied van veiligheid en hygiëne, zoals die ook in de kinderopvang gelden. Ook de eisen die gesteld werden aan VVE werden aangescherpt. In 2011 moesten alle aanpassingen en de VVE-training van de leidsters gerealiseerd zijn. Namens de gemeente inspecteert de GG D jaarlijks of we aan alle eisen voldoen.’

Complimenten

Helmink: ‘Natuurlijk zijn er altijd wel verbeterpunten en moet je blijven ontwikkelen, maar over het algemeen doen we het goed. Bij de laatste inspectie kregen we complimenten over onze zorgmap, die de intern begeleider heeft samengesteld. Als positief punt werd verder genoemd de manier waarop de leidsters met de peuters omgaan, elk kind aan bod laten komen en aandacht geven.’ ‘In mijn sollicitatiegesprekken waren dat ook belangrijke criteria’, reageert Schumacher. ‘Ik kreeg een aantal casussen voorgelegd en moest vertellen hoe ik in de geschetste situatie zou handelen. De veiligheid en de band met de kinderen vinden we hier erg belangrijk. Die zijn immers de basis voor hun ontwikkeling.’

Marianne Roest
Redactielid DRS Magazine

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 2013

De Reformatorische School | 40 Pagina's

Genieten van peuters

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 februari 2013

De Reformatorische School | 40 Pagina's