Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reformatorisch of openbaar?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reformatorisch of openbaar?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De vereniging VOS/ABB is de besturenorganisatie van het openbaar onderwijs in Nederland. Een belangrijke taak van VOS/ABB is het opkomen voor de belangen van het openbaar onderwijs. VOS/ABB vindt dit in de praktijk echter een te bescheiden doelstelling. Middels de website doet VOS/ABB al enige jaren hard haar best het reformatorisch onderwijs in diskrediet te brengen. In nieuwsartikelen, die bijzonder polemisch van toon zijn, wordt geageerd tegen orthodox-christelijke scholen. Zo ziet de openbaar onderwijsorganisatie het als haar taak om aan te dringen op afschaffing van artikel 23, de vrijheid van onderwijs. Ook wordt verkondigd dat het reformatorisch onderwijs algemeen toegankelijk voor leerlingen moet zijn, en geen eigen benoemingenbeleid voor docenten mag voeren. En tegen meer thema’s wordt op deze wijze tekeer gegaan.

Op zichzelf is het allemaal niet zo schokkend wat de VOS/ABB te berde brengt. Ze vertolken daarmee een geluid dat breed in de maatschappij leeft, en mogen dat natuurlijk gewoon doen. Maar opvallend is wel dat ze zich vaak roeren over thema’s waar ze helemaal geen belang bij hebben. Neem als voorbeeld hun wens dat reformatorisch scholen geen toelatingsbeleid mogen voeren. Wat is het belang voor het openbaar onderwijs? VOS/ABB weet heel goed dat voor reformatorisch ouders de openbare school geen optie is, dus het zal hen geen leerlingen opleveren. Voor het leerlingenvervoer geldt hetzelfde. Waarom zo fel opponeren tegen een vergoeding die het openbaar onderwijs geen nadeel berokkent? Waarom toch die felheid, wat is hun belang?

Veel van de opvattingen van orthodoxe scholen worden door VOS/ABB als ‘niet meer van deze tijd’ beschouwd, zo zeggen ze het letterlijk op hun website. Op zichzelf is dit een flinterdunne redenering. De gedachte is ongeveer als volgt. Nederland is een modern land geworden waarin afscheid is genomen van religie. Het is daarom vreemd dat er een groep orthodoxe christenen is die hun kinderen opvoeden bij de Bijbel. Thuis kun je dat niet voorkomen maar op school moet men toch vrij zijn van deze indoctrinatie. Op openbare scholen wordt ook aandacht besteedt aan religie, dus laat alle kinderen naar de openbare school komen, zo is de redenering.

Laten we dat laatste eens praktisch invullen. Stel dat mijn kind op de openbare school komt en ik vraag of er een dagopening kan worden gehouden, en een Bijbelverhaal vertelt. Kan dat dan? Het antwoord laat zich raden. En als er in de lessen levensbeschouwing over religie wordt gesproken zal ongetwijfeld de boodschap klinken dat alle religies gelijk zijn. Maar wat wordt vervolgens aan de kinderen voorgehouden? Is het aanhangen van een religie goed of juist niet? En kan één van de behandelde religies de ware zijn, of is religie sowieso een menselijk verzinsel? En welke normen en waarden hanteren we dan op de openbare school, en wat is de bron daarvan? Allemaal vragen die VOS/ABB onbeantwoord laat. Misschien kan VOS/ABB meer tijd steken in het doordenken van die vragen, in plaats van via websiteberichten aanvallen te doen op het reformatorisch onderwijs.

Gijsbert Vonk
Redactielid DRS Magazine

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 2013

De Reformatorische School | 40 Pagina's

Reformatorisch of openbaar?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 2013

De Reformatorische School | 40 Pagina's