Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Praten tegen je knuffel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Praten tegen je knuffel

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe gaat het aanleren van sociaal gedrag aan kinderen in de schoolpraktijk? Gebeurt dit uitsluitend in aparte lessen of zit het overal doorheen? DRS Magazine liep een middag mee in groep 4B van de Calvijnschool in Sliedrecht. Steek je vinger eens op; wie vertelt er wel eens een verhaaltje aan zn knuffel?

Jeannette Muilwijk loopt tussen de leerlingen door die in groepjes bij elkaar zitten en geeft hier en daar aanwijzingen. Een jongetje heeft duidelijk interesse in de bezoekers en zit omgedraaid op zijn stoel met grote nieuwsgierige ogen te kijken. Aan het einde van de schrijfoefening blijkt hij nog niet helemaal klaar. Kinderen worden uitgebreid gecomplimenteerd als ze hun werk goed doen. ‘Heel goed. Keurig. Wat knap!’ ‘Jongens, we gaan vanmiddag de schrijfkampioen kiezen’, zegt de juffrouw. ‘Jullie weten dat we elke week kijken wie het netst geschreven heeft, dus doe je best.’ Ter illustratie houdt ze een mooie medaille omhoog die straks bij één van de kinderen zal worden omgehangen. Groep 4 buigt zich nog dieper over het schrift om toch vooral die medaille te winnen. Even later wordt Desiree naar voren gehaald. Onder luid applaus van de klas hangt de juf hem om haar nek. Ze mag de medaille een week houden.

‘Jullie mogen je schrijfspullen opruimen en goed luisteren. We gaan verder met het verhaal over Emmy.’ De juf pakt een hoge stoel, een soort barkruk, en gaat voor de klas zitten. Het verhaal gaat over de opa van Emmy die gevallen is en nu in het ziekenhuis ligt. Aan het einde van het verhaal vertelt Emmy de gebeurtenissen met haar opa tegen haar knuffel. ‘Wie heeft er een knuffel?’ wil juf Muilwijk weten. Bijna alle vingers vliegen enthousiast de lucht in. ‘En wie vertelt er wel eens een verhaaltje aan z’n knuffel?’ Opnieuw gaan er veel vingers omhoog. De kinderen zijn opvallend open. ‘Ik bouw van mijn kussens een hut en zeg dan dat ze daar lekker mogen gaan zitten’, weet een blond ventje te vertellen. ‘Maar’, probeert de juf door te vragen, ‘wat vertél je dan precies?’ ‘Nou gewoon, wat ik die dag heb gedaan.’ Andere kinderen lezen hun knuffel voor of zeggen gewoon helemaal niks. De juf heeft nog een vraag. ‘In het verhaal zien we dat Emmy het tegen haar knuffel vertelt. Aan wie kunnen we nog beter alles vertellen?’ De kinderen begrijpen onmiddellijk waar het om gaat. ‘Aan de Heere’, zegt een meisje. ‘Heel goed, Die wil altijd naar ons luisteren, en kan ons echt helpen’, sluit juf Muilwijk af. Daarna gaan de kinderen oefenen om gezichtsuitdrukkingen te herkennen. De juf doet het eerst voor. ‘Hoe voel ik me nu?’ Ze lacht vriendelijk naar de klas. ‘Blij!’ roepen een paar leerlingen. Daarna mogen de leerlingen het in tweetallen oefenen. Dat blijkt nog niet zo gemakkelijk. Een jongetje trekt grote bange ogen. ‘Je kijkt bang’, zegt het meisje tegenover hem. ‘Helemaal niet, ik kijk blij!’ ‘Zo kijk je toch niet als je blij bent, je kijkt helemaal zo.’ En het meisje trekt een raar gezicht met grote ogen. Bij twee andere jongens lijkt het al snel uit de hand te lopen en wordt er met vuisten gezwaaid. De ogen van de juffrouw speuren door de klas en zorgen dat de kinderen rustig blijven.

De leerkracht heeft een andere opdracht. ‘Stel dat je afgesproken hebt om bij elkaar te spelen, maar het kan niet doorgaan omdat je moeder ziek is. Hoe reageer je dan?’ De vingers van de kinderen schieten alweer omhoog. ‘Nee, ga het eerst maar samen oefenen, en doe dan hoe het níet moet.’ Dat blijkt een mooie opdracht voor sommige kinderen. Ze gaan in tweetallen tegenover elkaar zitten en beginnen steeds met dezelfde mededeling dat het spelen niet door gaat. De ander reageert: ‘Nou, dan wil ik nooit meer met je spelen’. De kinderen blijken niet bijster creatief in het vinden van onvriendelijke reacties. Wel is deze oefening voor sommige jongens aanleiding om bijna te gaan stoeien. De blik van de juffrouw voorkomt dit. Dan mogen twee verlegen meisjes het voor de klas voordoen. Uit hun monden komt het nauwelijks onvriendelijk over. Daarna moeten de kinderen op een aardige manier reageren. Dat blijkt toch eenvoudiger. ‘Oh wat vervelend, volgende keer beter.’ ‘Wens je moeder beterschap.’ Ook dit wordt nog een keer voor de klas nagespeeld. Dan is het half vier en gaat de juffrouw eindigen.

‘Ze waren heel erg open en vertelden echt alles over hun knuffel’, zegt juf Muilwijk als om half vier de kinderen naar huis zijn. ‘Dat had ik ook niet verwacht.’ In groep 4 leren ze sociale vaardigheden aan met behulp van een lesmethode. Muilwijk vindt de methode niet zo sterk. ‘Hij is een beetje saai, dus ik probeer zelf door vragen te stellen het nog wat leuker te maken.’ Op de vraag of kinderen de methode misschien niet een beetje soft vinden, schudt ze haar hoofd. ‘Ik denk niet zozeer soft, maar veel meer dat het te dichtbij komt. Het gaat wel over hun gedrag en dat wordt uitgebreid besproken. Dat vinden ze wel spannend.’

Een jongetje komt binnen. Hij heeft buikpijn en wil dat de juf hem naar huis brengt. Een jongen en een meisje uit zijn klas staan in de deuropening. De juf stelt voor dat zijn klasgenoten hem dan even thuis brengen. ‘Als zij nu met jou meegaan, dan komt het helemaal goed. Aardig dat jullie dat even willen doen.’

Annette Vermeulen
Redactielid DRS Magazine

Gijsbert Vonk
Redactielid DRS Magazine

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 2013

De Reformatorische School | 40 Pagina's

Praten tegen je knuffel

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 2013

De Reformatorische School | 40 Pagina's