Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leerzame betrokkenheid in Canada

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leerzame betrokkenheid in Canada

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ruim twintig schoolleiders maakten in september een studiereis naar Canada. Ze reisden door het immense land – 240 keer Nederland! – om het niet of slechts gedeeltelijk gesubsidieerde reformatorisch onderwijs te bestuderen. Een verslag van deze reis.

‘In Toronto zetten we voet op Canadese bodem. De provincie Ontario kent naast Toronto en de Niagara Falls ook het plaatsje Norwich. We brengen een dag door op de Rehoboth Christian School aldaar. Directeur John Heijkoop vertelt over het reilen en zeilen op deze school met zo’n 800 leerlingen in de leeftijd van 5-18 jaar. De penningmeester van het bestuur geeft ons inzicht in de schoolexploitatie: 4 miljoen dollar waarvan geen cent wordt gesubsidieerd. Ouders betalen zo’n 12.000 dollar per gezin, de naastgelegen kerkelijke gemeente van Norwich – zo’n 2.000 leden en doopleden – tast ook diep in te buidel.’

Canadees rugzakje
‘In het nabijgelegen Hamilton bezoeken we een school die al decennialang inclusief werkt. Niet omdat het moet, maar omdat men dit wil. Deze roomse school ziet de groep als een samenleving in het klein. Daar horen ook leerlingen met special needs en handicaps bij. We bezoeken groepen, spreken leerlingen en leraren en zien welke aanpassingen een inclusieve school van het gebouw vraagt. Leerlingen met heel specifieke onderwijs- en zorgbehoeften hebben bijna één op één begeleiding. Het Canadese ‘rugzakje’ kan dan ook oplopen tot zo’n 32.000 dollar per leerling per jaar.’

Opvallend
‘Na een binnenlandse vlucht van vier uur komen we aan in Calgary, Alberta, de provincie van de eindeloze vlakten. Op zaterdagavond ontmoeten we de team- en bestuursleden van de Calvin Christian School in Monarch. De zondag brengen we door bij de Netherlands Reformed Congregation in Lethbridge. Maandag ontmoeten we ook de 850 leerlingen van de school. Opvallend zijn de verschillen per provincie. In tegenstelling tot Ontario worden de ‘private schools’ in Alberta voor zeventig procent bekostigd. We spreker ter afsluiting met een afvaardiging van het deputaatschap voor onderwijs van de NRC.’

Ruimte om de school
‘Na Ontario en Alberta is British Columbia de derde provincie die we aandoen. Met onze vier auto’s trekken we dwars door de Rockey Mountains richting Vancouver en Chilliwack. De uitzichten zijn fenomenaal, zoals bijvoorbeeld een uitkijkpunt boven Lake Louise. Na 1.300 kilometer rijden, bereiken we Chilliwack, prachtig gelegen en omringd door de bergen. Ook hier worden we gastvrij ontvangen met een maaltijd. Deze avond luisteren we naar een onderwijsinspecteur, een hoogleraar en een lobbyist voor christelijk onderwijs. De daaropvolgende dag zijn we te gast op de Timothy Christian School. Ook hier verbazen we ons over de ruimte om de school: grote speelplaatsen, complete voetbalvelden en veel groen.’

Aan het denken gezet
‘Na wat souvenirs te hebben ingekocht, nemen we afscheid van Canada. Vanaf Vancouver vliegen we met KLM terug naar Amsterdam. Anderhalve week Canada heeft ons aan het denken gezet. Bekostigd onderwijs zoals we dat in Nederland kennen, is een groot goed. Maar de afhankelijke houding en de enorme betrokkenheid van gezin en kerk ook.’


Studiereis naar Canada

Van 18 tot 28 september jongstleden organiseerden Driestar Managementadvies en VGS, in samenwerking met het Nederlands Instituut Studiereizen, de derde studiereis. Na Zweden en Engeland werd nu Canada aangedaan. Ruim twintig schoolleiders bezochten
Tijdens deze studiereis lag de focus enerzijds op het bestuderen van het reformatorisch onderwijs in een niet of slechts gedeeltelijk gesubsidieerde context en anderzijds op het thema inclusief onderwijs.


159.000 m3 water per minuut

‘Indrukwekkend! Dat zijn de Niagara Falls zeker. Elke minuut stort er 159.000 m3 water ongeveer 55 meter naar beneden. En dat 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Met poncho’s aan bekijken we het vallende water zelfs vanaf de binnenzijde.’


Deelnemer
Naam: Tineke Mulder
Functie: beleidsmedewerker VGS

‘We waren verwonderd over de enorme saamhorigheid’

Tineke Mulder was een van de weinige dames in het gezelschap van 22 personen dat voor een 11-daagse trip richting het land van de ‘maple leaf’ vertrok. Hoe ervoer zij de reis? En wat heeft ze er van opgestoken?

Wat was het doel van de reis?
‘Kort gezegd: bij de buren kijken. Hoe gaan zij om met thema’s als financiering, leerlingenvervoer, passend onderwijs, toelatingsbeleid, vorming van docenten en de relatie kerk-school. Daarnaast contact leggen met Canadese onderwijsgevenden, directeuren en vertegenwoordigers van organisaties. En ten slotte: een verdere doordenking van de toekomst van het reformatorisch PO in Nederland en voor het VO wilden we bekijken of uitwisseling van studenten en lesmethodes mogelijk is.’

Hoe zag het programma er uit?
‘We bezochten drie scholen die verbonden zijn aan de Netherlands Reformed Congregations: de Rehoboth Christian School in Norwich, de Calvin Christian School in Monarch en de Timothy Christian School in Chilliwack. Daarnaast bezochten we een RK-school: de Cardinal Newman Secondary School in Hamilton. Deze school geeft op een vergaande manier ‘inclusive education’ en heeft een behoorlijk aantal leerlingen met soms enorme beperkingen. We spraken met directeuren, staf, leerkrachten en leerlingen en woonden diverse lessen bij. ‘s Avonds was er een ontmoeting met het schoolbestuur en de kerkenraad, vaak ook met de ouders van de schoolgaande kinderen. Er werden diverse presentaties door de deelnemers van de reis gegeven, maar ook door de staf van de school, waarna er discussie en uitwisseling plaatsvond.’

Hoe blik je erop terug?
‘We waren verwonderd over de enorme saamhorigheid van de ouders en de gehele (veelal kerkelijke) gemeenschap. De school in Norwich ontvangt bijvoorbeeld geen overheidssubsidie, maar kan bestaan vanwege de gulheid van de gemeenschap. Er worden acties en verkopingen gehouden en op ‘Thanksgiving Day’ wordt er gerust vier ton aan Canadese dollars opgehaald. Ouders moeten soms wel een vijfde van hun jaarinkomen betalen aan schoolgeld. Verder staan de reformatorische scholen redelijk eenzaam en kennen ze daar niet de ondersteuning zoals wij die kennen in de vorm van bijvoorbeeld de VGS en DE. We hebben gezien dat reformatorisch onderwijs ook zonder overheidssubsidie mogelijk is. Daarnaast lijkt het daar te zijn: hoe minder overheidssubsidie, hoe minder bemoeienis. Doordat de inspectie zich minder bemoeit met private scholen, bestaat er een grotere vrijheid voor het inrichten van het onderwijsprogramma. Ten slotte zijn we ons erg bewust geworden van de voorrechten die de reformatorische scholen in Nederland hebben, ondanks alle ontwikkelingen die er zijn.’

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 2013

De Reformatorische School | 52 Pagina's

Leerzame betrokkenheid in Canada

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 2013

De Reformatorische School | 52 Pagina's