Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Ik probeer mijn lessen nu relevanter te maken’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘Ik probeer mijn lessen nu relevanter te maken’

Docentenstage draagt bij aan aansprekende les

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De docenten kiezen zelf hun stageadres. Dat kan een bedrijf zijn, een zusterschool in Nederland of België die vmbo basis en kader biedt, of een vervolgopleiding waar leerlingen van de school naartoe gaan. De Kam deed afgelopen jaar twee stages. ‘De eerste was een bedrijfsbezoek bij gieterij Precisiewerk Zierikzee, georganiseerd door het landelijke vmbo-platform Metaal. De tweede stage heb ik zelf geregeld, bij GEA Goedhart in Sint Maartensdijk. Hier worden luchtkoelers gemaakt voor (semi-)industriële koudetechniek. Voor dit bedrijf had ik vooral belangstelling, omdat het werkt met een van de nieuwere ontwikkelingen in de wereld van productiesystemen. Beide bedrijven hebben me in een halve dag kennis laten maken met hun hele bedrijfsproces, van de ontvangst van de order tot aan de levering van het product.’

Varkensoor
De docent metaal merkt het effect van de stage in de les.
‘Metaal gieten is bijvoorbeeld een onderdeel van de theorie bij techniek. Nu ik zelf een gieterij heb bekeken, ben ik er enthousiaster over en kan ik uit eigen ervaring vertellen. Dat spreekt de leerlingen aan. Tijdens ons bezoek aan Precisiewerk werden er tangen gemaakt om nummers in een varkensoor te knijpen. Ik heb een exemplaar meegenomen naar school en dit gebruik ik nu als het hoofdstuk aan de orde is. “Jongens, hoe zou je deze tang kunnen maken?”’

Werkbriefjes
Westmaas bezocht onder andere de Bouwopleiding Zeeland in Goes. ‘Ik heb verschillende lessen meegedraaid, met docenten Nederlands gesproken en met hen gekeken naar de aansluiting van de programma’s.’ Ook de docente Nederlands ervaart de meerwaarde in de dagelijkse praktijk. ‘Leerlingen in klas 4 zijn erg bezig met hun vervolgopleiding. Het is fijn als je dan uit eigen ervaring kunt vertellen wat daar gedaan wordt. Daarnaast heb ik bij de bouwopleiding gezien dat leerlingen gemotiveerd raken voor Nederlands als je de opdrachten in de context van de beroepspraktijk plaatst. Ik probeer mijn lessen nu ook relevanter te maken. Bijvoorbeeld door uit te leggen dat een timmerman bij een klant in goed Nederlands moet kunnen bijhouden wat hij doet en door te oefenen met het schrijven van werkbriefjes. Ik heb de indruk dat het feit dat ik me verdiep in hun vervolgopleidingen en beroepspraktijk ook bijdraagt aan het respect dat leerlingen voor me hebben.’

Uitgebreide rapportage
De docenten delen de kennis die ze tijdens hun stage opdoen met hun team. Westmaas: ‘Op de teamvergaderingen wordt altijd gevraagd of er nog mensen op stage zijn geweest en dan wisselen we ervaringen uit. De teamleider verwacht ook een beknopt schriftelijk verslag. Maar omdat we vol zitten van alles wat we gehoord en gezien hebben, wordt het al snel een uitgebreide rapportage.’


Verhouding met bedrijven
‘Ik verbaas me er soms over hoeveel werk bedrijven van ons bezoek maken’

De docentenstage is niet het enige contactmoment met bedrijven. Ook als stagebegeleider van leerlingen komen de twee docenten regelmatig bij bedrijven binnen.

Westmaas: ‘Maar dan wil je vooral weten hoe de leerling het doet, terwijl de docentenstage bedoeld is voor je eigen ontwikkeling. Je wilt leren hoe het er in het bedrijf of in de opleiding aan toegaat en je dagelijks werk verbeteren.’ De Kam: ‘Als stagebegeleider zie je wel iets van de werkvloer, maar als je voor jezelf komt, krijg je het bedrijfsproces van begin tot eind uitgelegd. Daar steek je veel van op.’
Volgens de docenten zijn ze van harte welkom op hun stageadressen. Westmaas: ‘Bedrijven en opleidingen waarderen onze interesse. Andersom voel ik mijzelf door hen ook heel serieus genomen. Ik verbaas me er soms over hoeveel werk ze van ons bezoek willen maken.’ De Kam: ‘Precisiewerk heeft ook een gastles aangeboden. Daar gaan we zeker gebruik van maken. Ik vind het belangrijk dat bedrijven ook af en toe kijken wat er in de school leeft. Er komen bijvoorbeeld al wel juryleden uit het bedrijfsleden op school voor de jaarlijkse VakkanjerWedstrijd, maar er mag nog wel wat meer contact zijn.’


Adrie de Kam (52) werkte als onderhoudsmonteur in de metaalsector en maakte daarna de overstap naar het onderwijs. Inmiddels werkt hij 25 jaar op het Calvijn College als docent metaal.
Carina Westmaas (25) werkt vier jaar op de locatie Kerkpolder als docente Nederlands. De eerste drie jaar gaf ze ook maatschappijleer.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 2013

De Reformatorische School | 52 Pagina's

‘Ik probeer mijn lessen nu relevanter te maken’

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 2013

De Reformatorische School | 52 Pagina's