Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bidden en danken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bidden en danken

Het Onze Vader uitgelegd aan kinderen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘Heere, leer ons bidden’, zo vroegen ooit de discipelen aan de Heere Jezus. Ook nu nog heeft het gebed altijd iets in zich van een worsteling. De docent voor de klas ervaart het, bijvoorbeeld als hij voor de vierde keer die dag een gebed doet. Is het nog gemeend? Zijn mijn woorden begrijpelijk? Kinderen kunnen bidden gaan ervaren als iets ‘wat erbij hoort’. Om kinderen duidelijk te maken wat bidden nu eigenlijk is en hoe je dat mag doen, schreef Erna Koemans-Fase het boek Bidden en danken.

Eerlijk
De schrijfster heeft het volmaakte gebed uitgekozen als leidraad voor haar boekje.
Eerst bepaalt ze de lezer bij het wonder dat er nog gebeden mag worden. ‘Wat is er over van al het goede dat de Heere geschapen heeft? De mens is vol zonde. En juist naar zo’n zondig mens wil de Heere luisteren.’ Eerlijk is Koemans ook over het kunnen bidden. ‘Bidden moet je leren, dat kun je niet zelf. Nee, God moet het je leren door Zijn Heilige Geest.’ Tegelijk blijft de schrijfster hier niet in hangen. Duidelijk wijst ze op de belofte uit Psalm 81:12, bij alle kinderen welbekend. ‘Er staat in dat je alles wat je nodig hebt aan de Heere mag vragen: vergeving van zonden, hulp bij je huiswerk, troost bij verdriet…’

Begrijpelijke taal
Na een aantal inleidende hoofdstukken gebruikt de auteur de parafrases uit het Onze Vader om kinderen uit te leggen wat de inhoud van een gebed mag zijn. Knap is de manier waarop ze moeilijke begrippen concreet maakt. Denk aan ‘Vergeef ons onze schulden’.
‘Misschien heb je weleens schuld bij een vriend of vriendin die iets voor je gekocht heeft. Het is goed om het geld dan zo snel mogelijk terug te betalen. Dan heb je geen schuld meer. (…) Heb jij een schuld bij God? Ja, het is een schuld die elk mens heeft. Die schuld moet betaald worden! Kun je dat? Nee, dat kun je nooit. Wat is daarom nodig? Dat je hart veranderd wordt. Dat je bekeerd wordt en een hart krijgt dat God liefheeft. Dan wordt de schuld betaald. Weet je hoe? Omdat de Heere Jezus de straf wilde dragen.’ Begrijpelijke taal en tegelijk zuiver en eerlijk!

Toegankelijk
Door het boekje heen is duidelijk te merken dat de auteur betrokken is bij kinderen. Dankzij haar werkzaamheden als leerkracht en medewerker bij het blad ‘Onze Hervormde Zondagsschool’ is ze er duidelijk in geslaagd een goed toegankelijk boekje te schrijven. Aan het einde van ieder hoofdstuk volgt een klein blokje grijs gearceerde tekst ‘Om te onthouden’. Een mooi boekje voor kinderen in de bovenbouw van het basisonderwijs. Maar laat het leerkrachten niet verhinderen er ook hun voordeel mee te doen!


Erna Koemans-Fase
Uitgeverij: Den Hertog Houten
ISBN: 978 90 331 2418 1
Pagina’s: 78, gebonden
Uitgegeven: 2011
Prijs: € 9,90

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 maart 2014

De Reformatorische School | 52 Pagina's

Bidden en danken

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 maart 2014

De Reformatorische School | 52 Pagina's