Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De donkere tijd van de richters

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De donkere tijd van de richters

Meditatieve gedachten rond het thema

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het laatste vers uit het bijbelboek Richteren is typerend voor een periode van ongeveer 300 jaar in Israëls geschiedenis. Deze periode moeten we situeren van 1380 tot 1070 voor Christus. De typering luidt: In die dagen was er geen koning in Israël; een iegelijk deed wat recht was in zijn ogen (Richteren 21:25). Ons land kent wel een koning, maar helaas doet iedereen –ook in onze samenleving– wat goed is in eigen oog in plaats van in de ogen des Heeren. En dan verwekt de Heere in die donkere dagen een richteres, een vrouw!

‘...Debóra nu, een vrouw die een profetes was’
Richteren 4:4a

Debóra’s leven
Heel veel weten we niet over het leven van Debóra. Ze was gehuwd met de verder onbekende Lappidôth. Daarom wordt ze huisvrouw genoemd, de eerste bijbelse taak die een gehuwde vrouw krijgt. We leren verder uit de Heilige Schrift dat ze profetes, richteres en dichteres is geweest. Ze moet groot gezag hebben gehad als ze tussen de plaatsen Rama en Bethel, op het gebergte van Efraïm, onderwijs gaf.
Vanonder een palmboom, naar haar naam genoemd, leerde ze het volk te wandelen op de wegen van de Heere. Daar hield ze ook zitting als haar volksgenoten bij haar kwamen met rechtszaken. De kanttekening schrijft: ‘Om van haar, als een profetes, des Heeren wil te vernemen in zaken, waarin zij geen uitkomst wisten te vinden bij zichzelven of door de gewone wegen van onderwijs of justitie’ (kt. 10). Na twintig (!) jaar van onderdrukking, wil de Heere deze Debóra gebruiken om Zijn volk te verlossen.

Debóra’s opdracht
Er wordt wel gedacht dat Debóra jarenlang onverdroten in het geheim gewerkt heeft aan de voorbereidingen om Israël te bevrijden van de onderdrukking van Jabin, de koning van de Kanaänieten. We lezen alleen die wonderlijke oproep aan Barak: ‘Heeft de HEERE, de God Israëls, niet geboden: Ga heen en trek op de berg Thabor, en neem met u tienduizend man van de kinderen van Naftali en van de kinderen van Zebulon?’ (Richteren 4:6b). Barak wil wel gaan, maar alleen als Debóra met hem mee gaat. En deze moeder in Israël trekt met het leger van Barak op…

Debóra’s lied
De Heere geeft een grote overwinning en dan leren we Debóra ook kennen als dichteres. In rijke, beeldende taal mag ze de verlossing – door Israëls God bewerkt – bezingen.
Het proces van feminisering lijkt ons vanuit pedagogisch oogpunt geen winst. Maar als de Heere in deze donkere tijd, waarin satan zich profileert, vrouwen als Debóra in het onderwijs verwekt, is er hoop.
Haar lied eindigt ten slotte in een wens, die we graag de onze maken: ‘Alzo moeten omkomen al Uw vijanden, o HEERE! Die Hem daarentegen liefhebben, moeten zijn als wanneer de zon opgaat in haar kracht’ (Richteren 5:31a).


Ds. B. Labee is predikant van de Gereformeerde Gemeente in Veenendaal. Hij is werkzaam geweest in het basis- en middelbaar beroepsonderwijs.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 maart 2014

De Reformatorische School | 52 Pagina's

De donkere tijd van de richters

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 maart 2014

De Reformatorische School | 52 Pagina's