Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wet Werk en Zekerheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wet Werk en Zekerheid

Wat verandert er?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meester Van der Wal begint met het schooljaar 2014-2015 aan zijn tweede jaar als leerkracht van groep 6. Het bestuur is tevreden over hem en is dan ook van plan hem een derde jaar een tijdelijke benoeming te geven. Wanneer dit aan meester Van der Wal verteld wordt, zegt hij recht te hebben op een vaste benoeming. De directeur heeft altijd gemeend dat het mogelijk was om werknemers voor de duur van 3 jaar een tijdelijk dienstverband aan te bieden. Is dit onder de huidige wet- en regelgeving nog wel mogelijk?

Ingrijpende veranderingen
Komende maanden zullen er wijzigingen in de rechtspositie van werkgevers en werknemers in het onderwijs plaatsvinden die voor ingrijpende veranderingen zullen zorgen. Het gaat dan over de reeds aangenomen Wet Werk en Zekerheid.
In dit artikel wordt toegelicht wat het voor de scholen kan betekenen. Uitgangspunt daarbij is wat op moment van schrijven bekend is over de wijzigingen in de WWZ.


1

3 wijzigingen door de Wet Werk en Zekerheid


WIJZIGING VOOR FLEXWERKERS

- Aanzegtermijn

Door de invoering van de aanzegtermijn bent u verplicht om ten minste één maand voor afloop van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd de werknemer schriftelijk te laten weten of u het contract al of niet verlengt. Dit gaat in per 1 januari 2015.

- Ketenbepaling
De ketenbepaling is de regeling die bepaalt wanneer opeenvolgende tijdelijke contracten worden omgezet in een vast contract. Deze regeling wordt als volgt gewijzigd:
- Maximum aantal tijdelijke contracten wordt 3. Het vierde contract is een contract voor onbepaalde tijd.
Maximale duur tijdelijke contracten: 24 maanden.
- Wanneer deze periode wordt overschreden ontstaat een vast contract. Dit was voorheen 36 maanden (zie casus).
Arbeidscontracten worden samengeteld indien zij elkaar opvolgen binnen 6 maanden. Dit was eerst een periode van 3 maanden.

Dit gaat in per 1 juli 2015.


2

WIJZIGING VAN DE WW-UITKERiNG


De opbouw van WW-uitkeringsrecht wordt aangepast en gaat hierdoor minder snel. In de eerste 10 jaar van hun loopbaan bouwen werknemers per gewerkt jaar 1 maand WW-recht op. Daarna bouwen zij per gewerkt jaar een halve maand op. WW-rechten die opgebouwd zijn vóór 1 januari 2016 blijven tellen voor 1 maand.
Ook de maximale duur van de WW wordt aangepast en teruggebracht van 38 maanden naar 24 maanden.
De beperking vindt plaats vanaf 1 januari 2016 met een maand per kwartaal.

Dit gaat in per 1 januari 2016.


3

WIJZIGING VAN HET ONTSLAGRECHT

- Nieuw systeem binnen het ontslagrecht

In de nieuwe situatie bepaalt de reden van ontslag welke procedure doorlopen moet worden. Een werkgever mag dus niet kiezen of hij naar de kantonrechter gaat of dat een ontslagvergunning wordt aangevraagd bij UWV. Onderwijswerkgevers kunnen niet ontslaan zonder een toetsing vooraf.

Er zijn straks vier routes om een medewerker te ontslaan, met elk bijbehorende ontslagredenen:
- Met wederzijds goedvinden: de medewerker stemt in met zijn ontslag, of er wordt een beëindigingsovereenkomst afgesloten.
- Opzeggen met toestemming van UWV: bij bedrijfseconomische redenen (formatief ontslag) en bij ziekte.
- Ontbinding bij de kantonrechter: bij redenen gelegen in de persoon van de medewerker, zoals disfunctioneren of bij een arbeidsgeschil.
- Opzeggen zonder toestemming van UWV: slechts tijdens proeftijd en bij een dringende reden (ontslag op staande voet).

- Ontslag wegens denominatieve redenen
Voor ontslag wegens denominatieve redenen gelden als gevolg van een amendement van ChristenUnie en SGP aparte regels. Het aangenomen amendement regelt dat als de reden voor opzegging van de arbeidsovereenkomst te maken heeft met de identiteit van de school, een gang naar de rechter niet noodzakelijk is.
Een voorwaarde daarbij is wel dat voor de opzegging vooraf toestemming is verleend door een onafhankelijke commissie.

- Ontslagvergoeding en transitievergoeding
De huidige ontslagvergoeding wordt vervangen door een transitievergoeding. De hoogte van de transitievergoeding bedraagt een derde van het maandsalaris per gewerkt jaar voor de eerste tien jaar dat iemand in dienst is geweest. Is iemand meer dan tien jaar in dienst geweest, dan krijgt hij voor de jaren na zijn tiende dienstjaar een half maandsalaris per gewerkt jaar. De hoogte van de ontslagvergoeding is gemaximeerd op € 75.000 of een jaarsalaris als dat hoger is dan dit bedrag.

De wijziging van het ontslagrecht gaat in per 1 juli 2015.


ANALYSE

Hoe ingrijpend zijn de veranderingen voor schooldirecteuren en besturen?


De invoering van de Wet Werk en Zekerheid heeft voor schoolbesturen nogal wat gevolgen. Deze zijn onder 'ketenbepaling' beschreven. Met name de ketenbepaling verandert flink. Op dit moment mag nog bij cao onbeperkt worden afgeweken van de ketenbepaling.
Dankzij deze afwijkingsmogelijkheid is het binnen het PO en VO nog mogelijk om een onbeperkt aantal contracten binnen de nu nog geldende termijn van 3 jaren aan te gaan. Het verval van deze onbeperkte afwijkingsmogelijkheid heeft in het bijzonder voor de inzet van vervangers vergaande consequenties.
Heeft een vervanger na 1 juli 2015 vier maal - in bijvoorbeeld een schooljaar - korttijdelijk vervangen dan heeft de vervanger recht op een dienstverband voor onbepaalde tijd. Voor werkgevers maakt dit het organiseren van vervanging bij afwezigheid van leerkrachten een stuk complexer.

Ontslagrecht
Ook verandert het ontslagrecht in het onderwijs door deze wet ingrijpend. Wilde een onderwijswerkgever voorheen een werknemer eenzijdig ontslaan, dan had hij de keuze tussen opzegging van de arbeidsovereenkomst en het vragen van ontbinding door de kantonrechter. Bij opzegging was vooraf toestemming van het UWV niet nodig. Voor de ontslagen werknemer stond in de plaats daarvan achteraf de gang naar Commissies van Beroep open. De Commissie van Beroep kon een opzegging van het dienstverband gegrond of ongegrond verklaren maar had niet de bevoegdheid de werkgever te veroordelen tot het betalen van een ontslagvergoeding. De nieuwe wet maakt in principe een einde aan de kringenrechtspraak en aan de rol van de Commissie van Beroep. Wel kan deze commissie worden omgevormd naar een commissie die de taak van preventieve toetsing van identiteitsgebonden ontslagen op zich neemt.
Daarover wordt op dit moment samen met het onderwijsveld nagedacht.


WILLE-ANNE VAN 'T ZELFDE
ADVISEUR HRM BIJ VGS

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 2014

De Reformatorische School | 52 Pagina's

Wet Werk en Zekerheid

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 2014

De Reformatorische School | 52 Pagina's