Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

21 juli

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

21 juli

Speciaal voor Young Adults

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De adolescentenroman wint aan populariteit. Veel uitgeverijen en bibliotheken spelen daar handig op in en organiseren aparte afdelingen met boeken voor jongvolwassenen. En terecht, schreef Bas Maliepaard enkele jaren geleden in dagblad Trouw: ‘Voor kinderachtige boeken halen ze (de jongeren) terecht hun neus op en in boeken over volwassen personages, minstens twee keer zo oud als zijzelf, hebben ze al helemaal geen zin. Temeer omdat die naar de leraar Nederlands ruiken, die zich zozeer met de canon en cultuuroverdracht bezighoudt dat hij het leesplezier in één moeite door de nek omdraait (Trouw, 6 maart 2010).’ De adolescentenroman zou dus als geschikte cross-over moeten dienen tussen de jeugdroman en volwassenliteratuur, zodat jongeren plezier houden in het lezen. Wat kenmerkt Young Adults boeken? Kort gezegd gaan de verhalen over personages in de adolescente leeftijd, die een innerlijke groei doormaken naar de volwassenheid. In die zoektocht ontbreken pasklare antwoorden en is er veel mogelijkheid tot reflectie. Vaak wordt er, net zoals in volwassenliteratuur, geëxperimenteerd met vorm of perspectief. 21 juli van de Duitse schrijfster Anne Voorhoeve is zo’n roman voor jongvolwassenen.

Aanslag op Hitler
21 juli gaat over de veertienjarige Fritzi, een Duits meisje dat in 1944 terugkeert naar haar familie in Berlijn. Fritzi heeft twee jaar in Oost-Pruisen doorgebracht, waar ze overtuigd is geraakt van de juistheid van het Duitse regime. Terug in Berlijn merkt Fritzi dat haar familie sterke anti-gevoelens tegen datzelfde regime koestert. Het gaat zelfs zo ver dat enkele familieleden een aanslag op de Führer plegen. Als gevolg daarvan wordt de hele familie, inclusief Fritzi, opgepakt en afgevoerd naar verschillende gevangenissen en concentratiekampen. Gedurende het verhaal ontdekt Fritzi steeds meer waarom haar familie een poging heeft gedaan Adolf Hitler om te brengen.
Ze begint te twijfelen aan de goede bedoelingen van de Führer en staat voor grote vragen: hebben haar ooms juist gehandeld of niet?

Thematiek
De jongvolwassen Fritzi is op zoek naar antwoorden. Dat is verwarrend in tijden van oorlog. Ze worstelt met volwassen thema’s, met vragen over goed en fout. De roman is geschreven vanuit een ik-perspectief.
Door de hoeveelheid gedachten en flashbacks is het zaak goed de aandacht bij het verhaal te houden. Ook het aantal personages maakt het enigszins complex. Wat betreft de thematiek doet de roman volwassen aan, maar het geheel wordt beschreven vanuit de ogen van een veertienjarig meisje. Dat zorgt voor situaties waarmee pubers zich kunnen identificeren, bijvoorbeeld wat betreft de moeizame relatie tussen Fritzi en haar moeder.
De gebeurtenissen brengen het verhaal dicht bij de lezer, in het bijzonder de adolescente lezer. Aan te raden aan leerlingen vanaf de derde klas.


21 juli, Anne Voorhoeve
Uitgeverij: Callenbach, Utrecht
ISBN: 978 90 266 0190 3
Pagina’s: 368
Uitgegeven: 2012
Prijs: 18,99

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 2014

De Reformatorische School | 52 Pagina's

21 juli

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 2014

De Reformatorische School | 52 Pagina's