Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat leerlingen van hun eigen studiegedrag vinden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat leerlingen van hun eigen studiegedrag vinden

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het studiegedrag van leerlingen staat hoog op de agenda. Zowel in teamvergaderingen op middelbare scholen als op het ministerie van OCW in Den Haag. Minister Jet Bussemaker heeft immers een hekel aan de zesjescultuur en motivatie wordt steeds belangrijker. Wat vinden de leerlingen zelf? Hoe kijken zij aan tegen hun eigen studiegedrag?

'Ik probeer weleens eerder te beginnen, maar dat is erg moeilijk'

Wat is 'goed studiegedrag'?

'Goed studiegedrag is je inzetten voor de vakken die je krijgt. Dat betekent: je huiswerk goed maken, je overhoringen goed en op tijd leren en actief meedoen in de les.'

Waar maak jij thuis je huiswerk?
'Als ik huiswerk maak, zoek ik een plek waar het rustig is, en dat is meestal op mijn kamer. Als ik me wil concentreren probeer ik mijn mobiel beneden te laten, want anders word je constant afgeleid door WhatsApp. Meestal ga ik ook één keer in het uur even wat anders doen om eruit te zijn.'

Vind je leren en huiswerk maken vooral vervelend of toch ook wel nuttig?
'Huiswerk maken vind ik niet vervelend, maar het ligt er wel aan welk vak het is. Voor vakken die ik leuk vind, interesseer ik me ook, maar voor vakken die ik minder leuk vind, maak ik meestal het huiswerk slechter.'

Soms heb je geen zin in leren. Hoe zorg je ervoor dat je toch iets gaat doen?
'Uit school ga ik altijd eerst een uur iets anders doen en dan huiswerk maken. Als ik geen zin heb, denk ik: hoe eerder je begint, hoe eerder je iets anders kunt gaan doen.'

Ben je iemand die op het laatste moment hard werkt of heb je juist alles op tijd af?
'Ik doe altijd alles op het laatste moment. Overhoringen leren, werkstukken maken en boeken lezen voor de boekenlijst. Ik heb weleens geprobeerd om er eerder mee te beginnen, maar dat vind ik heel erg moeilijk. Het is wel het beste om vroeg te beginnen, want dat geeft je een hoop rust.'

Wordt er op school aandacht besteed aan goed leren?
'Volgens mij werd daar vooral in de brugklas veel aandacht aan besteed, omdat je dan nog helemaal moet leren hoe je moet plannen. Wij kregen er ook speciale lessen voor, waarbij je opdrachten moest maken en die moest plannen.'

Werk je voor de ene docent harder dan voor de andere docent?
'Ja, ik werk voor de ene docent wel harder dan voor de andere. Ik denk dat een docent dat voor elkaar krijgt door de hoeveelheid aandacht die hij besteedt aan huiswerk. Als ik het gewoon moet maken en de docent praat er niet meer over, besteed ik liever aandacht aan vakken waar het besproken wordt of waar ik het belangrijker vind.'

Stel je voor dat jij mee zou mogen denken over de verbetering van studiegedrag bij leerlingen. Wat zou je willen veranderen?
'Ik vind de manier waarop het nu gaat eigenlijk wel goed. Misschien zouden leraren voordat ze een overhoring geven nog even de belangrijkste dingen van het hoofdstuk kunnen bespreken, want heel veel is dan alweer wat weggezakt. Misschien is dat niet altijd mogelijk, maar ik vind dat altijd wel heel fijn als een leraar dat doet. Dat zou kunnen helpen om betere cijfers te halen.'


Naam: Jeanine Hoogendijk
School: Driestar College, Gouda
Klas: vwo 4


'Eis van leerlingen, die meer kunnen dan ze doen, dat ze betere cijfers halen'

Wat is 'goed studiegedrag'?

'Goed studiegedrag is voor iedereen anders. Ik vind het belangrijk om mij te concentreren op één ding. Als ik merk dat leren niet lukt, wil ik niet te snel opgeven. Ik bedenk ook altijd welk vak ik moeilijk of belangrijk vind. Met dat vak begin ik dan als eerste.'

Waar maak jij thuis je huiswerk?
'Op mijn kamer. Ik doe de deur dicht en zit op bed of aan mijn bureau. Ik heb geen muziek aan, want daardoor word ik afgeleid.'

Vind je leren en huiswerk maken vooral vervelend of toch ook wel nuttig?
'Ik heb absoluut niet altijd zin in mijn huiswerk, maar het moet toch gebeuren. Huiswerk leren vind ik vaak nuttiger dan maken. Als ik mijn huiswerk niet leer, zie ik dat direct terug in mijn cijfers. Maar als ik mijn huiswerk niet maak, merk ik daar in de meeste gevallen niets van. Het werkt motiverend als huiswerk maken wordt beloond. In de eerste klas gaf mijn wiskundedocent een cijfer voor de netheid van de schriften.'

Soms heb je geen zin in leren. Hoe zorg je ervoor dat je toch iets gaat doen?
'Vaak denk ik dan: als ik het niet doe, zie ik dat vanzelf terug in mijn cijfers! Ik probeer dan om lekker te zitten, iets te eten en te pauzeren, door bijvoorbeeld even iets anders te doen.'

Ben je iemand die op het laatste moment hard werkt of heb je juist alles op tijd af?
'Vaak leer ik alles een dag van tevoren. Ik zorg er wel voor dat ik 's avonds niet tot twaalf uur hoef door te werken om het af te krijgen. Met werkstukken begin ik vaak eerder, omdat dat meer werk is en ik dat ook wel leuk vind om te doen.'

Wordt er op school aandacht besteed aan goed leren?
'Vooral in de eerste klas werd daar aandacht aan besteed. Veel tips, zoals leer- en maakwerk afwisselen, zijn handig. Maar sommige tips, zoals ruim op tijd beginnen met leren, volg ik niet op. Als ik het dan later overkijk, weet ik de helft niet meer.'

Werk je voor de ene docent harder dan voor de andere docent?
'Ik werk voor de ene docent wel harder dan voor de andere. Dat komt doordat ik sommige vakken oersaai vind en die lessen me absoluut niet boeien. De docent voor de klas maakt veel uit. Als er een aardige, gemotiveerde leraar voor de klas staat, die goed is in zijn werk, doe ik beter mijn best.'

Stel je voor dat jij mee zou mogen denken over de verbetering van studiegedrag bij leerlingen. Wat zou je willen veranderen?
'Als lesdagen af en toe worden afgewisseld met uitjes, blijven leerlingen meer gemotiveerd. Ook lijkt het me goed om van ongemotiveerde leerlingen, die meer kunnen dan ze doen, te eisen dat ze betere cijfers moeten halen. En anders blijven ze zitten. Dat lijkt heel streng, maar door die consequentie zullen ze beter hun best gaan doen.'


Naam: Joanne Hoogendijk
School: Driestar College, Gouda
Klas: havo 4

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 2014

De Reformatorische School | 52 Pagina's

Wat leerlingen van hun eigen studiegedrag vinden

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 2014

De Reformatorische School | 52 Pagina's