Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘We moeten alert zijn om ook bij zaakvakken vensters op de hemel te openen’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘We moeten alert zijn om ook bij zaakvakken vensters op de hemel te openen’

Johan Peters:

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Rondom de geopende Bijbel proberen wij ons onderwijs zo goed mogelijk vorm te geven. Johan Peters, directeur van de School met de Bijbel in Nieuwer Ter Aa, verwoordt hoe er op zijn school handen en voeten wordt gegeven aan de identiteit.

Iedere schoolgids van een christelijke school begint met een hoofdstuk over de identiteit. Een teken dat het thema identiteit hoog op de agenda staat. Maar is dat ook merkbaar in de school en hoe doe je dat? Johan Peters vertelt hoe hij met zijn team vorm wil geven aan de christelijke identiteit. Peters wijst op de boodschap van het Evangelie. ‘Wij zijn de enige school in het dorp en willen graag openstaan voor alle kinderen in de omgeving. Wij hebben de kans om als team de kinderen dagelijks te onderwijzen in wat Gods Woord ons leert en wat Hij ons in Zijn Zoon wil schenken.’
Hij vervolgt: ‘Meer dan honderd jaar geleden is ooit gestreden voor Bijbelgetrouw onderwijs binnen de scholen. Groen van Prinsterer was daarbij een groot voorstander van een “openbare school met de Bijbel”. Een breed toegankelijke school waar de boodschap van het Evangelie voor zondaren centraal staat. Daar is onze School met de Bijbel in Nieuwer Ter Aa een mooi voorbeeld van.’

In methoden
Veel methoden hebben een “neutrale” achtergrond. Vaak heeft alleen de methode voor Bijbelse geschiedenis een “eigen” uitgever. Hoe kan de christelijke identiteit toch doordringen in de lessen? Peters: ‘Voor onze Bijbelse geschiedenis gebruiken we Hoor het Woord. Hierin komen alle Bijbelse geschiedenissen en heilsfeiten aan de orde. De boodschap van zonde en genade komt dichtbij door de vertellingen en gesprekken. We leren psalmen, geestelijke liederen en gebruiken Namen en Feiten om de Bijbelkennis in te scherpen. Daarnaast werken we met bid- en dankdag nauw samen met de plaatselijke kerken. Psalmroosters worden afgestemd met de plaatselijke zondagsschool.’
De overige methodes zijn niet per se christelijk. Wat betekent dat voor het team? Peters: ‘Dit vraagt van ons als leerkrachten een alertheid om ook bij zaakvakken vensters op de hemel te openen. Bijbels en christelijk-historisch denken wordt dan toegevoegd waar het kan en moet.
Praktisch gezien kan dit van een moment tijdens de zaakvakken (hoe bijzonder is een natuurlijk verschijnsel) tot en met het gesprek over het nieuws en de ontwikkelingen in de wereld. Gods almacht in de schepping en de tekenen van Zijn komst zijn hierin zichtbaar.’

Met ouders
Identiteit is een belangrijk onderwerp in gesprekken met de ouders. Peters: ‘Wij hebben onder het dak van onze school een breed scala aan overtuigingen en kerken. Het is erg belangrijk om, voordat ouders kiezen voor de school, gesprekken te hebben over wat ons drijft en hoe we ons onderwijs vormgeven.
Als ouders dit respecteren en hun kinderen bij ons op school doen, loop je soms nog wel tegen verschillen aan. Dan herinneren wij elkaar aan de tekst die geschreven staat op een enorme spiegel die bij de ingang hangt. Deze spiegel kregen wij van een aftredend bestuurslid. Hierop zijn de contouren van de school zichtbaar en is de volgende tekst van H. Witzius te lezen: “Eenheid in het noodzakelijke, vrijheid in het niet-noodzakelijke, en broederlijke liefde in die beide!”’

In het team
De identiteit is ook een terugkerend thema tijdens teambijeenkomsten. Peters vertelt dat het team per beurt de weekopeningen en -sluitingen verdeeld. Peters: ‘Deze zijn nooit hetzelfde. We delen met elkaar wat ons geraakt heeft of waar we uit geput hebben. Rondom de geopende Bijbel gaan we zo biddend onze weg en proberen we ons onderwijs zo goed mogelijk vorm te geven, zodat de kinderen weten wie ze zijn voor God, en wie God voor hen wil zijn. En zo, hun eigen kwaliteiten benuttend, met een respectvolle omgang tot hun naaste een plek in de maatschappij kunnen in gaan nemen.’

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 2015

De Reformatorische School | 52 Pagina's

‘We moeten alert zijn om ook bij zaakvakken vensters op de hemel te openen’

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 2015

De Reformatorische School | 52 Pagina's