Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van kind tot kind

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van kind tot kind

‘Zijn Naam zal zijn tot in eeuwigheid; zolang als er de zon is, zal Zijn Naam van kind tot kind voortgeplant worden…’ Psalmen 72:17a

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waarschijnlijk is David aan het eind van zijn leven gekomen als hij Psalm 72 dicht. Allereerst bidt hij in deze psalm voor zijn zoon Sálomo. Maar de naam van deze troonopvolger zal niet eeuwig zijn. Met profetisch licht bedeeld mag David zien op de Meerdere van Sálomo, Jezus Christus. Zijn Naam moet worden genoemd en geroemd. Van kind tot kind, tot in eeuwigheid.

Vader David heeft het koningschap overgedragen aan zijn kind Sálomo. Het Davidische koningshuis zou van kind tot kind worden voortgeplant. Maar als de grote Zoon van David geboren wordt in Bethlehem, is dit roemruchte huis niet meer dan een afgehouwen tronk. Opgaan, blinken en verzinken geldt ook de namen van de belangrijkste koningen. Want hun naam is, net als onze naam, uiteindelijk niet meer dan ‘zondaar’. Wat een wonder als Gods Geest ons die naam van zondaar leert spellen en op deze wijze plaatsmaakt voor de Naam van een eeuwige Koning. Nog groter is het wonder als de Zaligmaker Zijn Naam verbindt aan de naam van een zondaar. Dan komt er niet alleen liefde, verwondering en aanbidding, maar komt er ook verlangen naar een geestelijk huwelijk. Want daardoor mag de bruid van Christus ook de naam van haar Bruidegom gaan dragen. David mag het geloven: zolang als er de zon is, zal de Naam van Christus worden voortgeplant in zondaarsharten. En dat wil de Heere ook doen door het onderwijs van ouders en leerkrachten. Van kind tot kind.

Tot in eeuwigheid
Zijn Naam, Christus’ Naam, zal worden voortgeplant. Deze Koning zal nooit zonder onderdanen zijn. Dat legt een grote verantwoordelijkheid bij opvoeders. De erfenis van onze vaderen moet worden doorgegeven aan het volgende geslacht. Zou dat kunnen zonder zelf deze Naam te kennen en lief te hebben? Dat werk moet ook worden verricht in diepe afhankelijkheid: ‘Zo is dan noch hij die plant iets, noch hij die natmaakt, maar God Die de wasdom geeft’ (1 Kor.3:7). Maar het geheim en onze verwachting van het (reformatorisch) onderwijs op weg naar 2032 ligt in Gods belofte: zolang als er de zon is, zal Zijn Naam van kind tot kind voortgeplant worden. Van eeuwigheid was deze Naam reeds in het liefdeshart van de Vader. In deze Naam Zijn Gods kinderen verkoren van voor de grondlegging der wereld. Daarom zal deze Naam schitteren in zondaarsharten. Tot in eeuwigheid.


Ds. B. Labee is predikant van de gereformeerde gemeente van Veenendaal. Hij is werkzaam geweest in het basis- en middelbaar beroepsonderwijs.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 2015

De Reformatorische School | 52 Pagina's

Van kind tot kind

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 2015

De Reformatorische School | 52 Pagina's