Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schnabel stelt vraag aan refoscholen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Schnabel stelt vraag aan refoscholen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waarin onderscheiden reformatorische scholen zich van andere scholen? Een uitnodiging om dat goed duidelijk te maken, wilde prof. dr. P. Schnabel het niet noemen tijdens de presentatie van het speciale nummer van DRS Magazine over het onderwijs op weg naar 2032. Een vraag was het wel.

Schnabel was te gast bij het reformatorisch onderwijs. De oud-directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) is voorzitter van het Platform Onderwijs2032, dat ideeën over de toekomst van het onderwijs inzamelt en er staats-secretaris Dekker over gaat adviseren.

Als dat ertoe leidt dat de overheid zich nog meer met de inhoud van het onderwijs gaat bemoeien, zijn de reformatorische scholen er volgens bestuurder P.W. Moens van scholenorganisatie VGS niet blij mee. Het initiatief bleek de scholen echter wel te prikkelen om zelf ook over het onderwerp na te denken. Dat leidde tot een themanummer van ons blad, waarvan Moens Schnabel vorige maand het eerste exemplaar overhandigde.

Inbreng is er genoeg, meldde Schnabel. „Als je ziet wat wij allemaal aangereikt krijgen, komen kinderen nooit meer thuis.” De inbreng varieert van meer aandacht voor duurzaamheid tot reanimatie en EHBO, van digitale vaardigheden en financiële educatie tot vreemdetalenonderwijs. En ook binnen een thema is er nog de nodige discussie: volgens de een moeten ze Spaans leren, volgens de ander is Chinees belangrijk, volgens een derde de kunsttaal Esperanto.

Het reformatorisch onderwijs heeft ook ideeën, ons hele magazine stond er vol van. Schnabel nam ze niet alleen in ontvangst, maar wilde er ook over in gesprek. Daarom zaten ze vorige maand in een kring om hem heen: een directielid, een docent en een leerling van het Driestar College in Gouda, docenten en studenten van Driestar hogeschool, medewerkers van de VGS, redactieleden van DRS Magazine en bestuursleden van de Reformatorische Oudervereniging (ROV).

P. Schalk, RMU-bestuurder, hield Schnabel de vraag voor hoe het Platform Onderwijs2032 de hausse aan ideeën een plaats gaat geven en of scholen voldoende ruimte houden voor morele vorming.
Er is meer wat de kring bezighoudt. Bij alle accent op vaardigheden: „Laat de vakinhoud een stevige plaats houden”, vraagt geschiedenisdocent W.L.W. Kater.

Het reformatorisch onderwijs moet de moed hebben eigen keuzes te maken, stelt drs. W. de Kloe, lid van het college van bestuur van het Driestar College. „Dat hebben we in het verleden weleens te weinig gedaan. We waren huiverig voor het nieuwe leren; toch gingen we erin mee.”
De verhouding tussen kennis en vaardigheden leidt in de kring tot discussie. Lector dr. A. de Muynck van Driestar hogeschool: „Bij onderwijsfilosofen leeft het inzicht dat een leraar niet een coach aan de zijlijn moet zijn, maar iets nieuws op tafel moet leggen. Dat legt wat meer accent op kennis dan eerder gebeurde.” De Kloe: „Het gaat om het evenwicht. Vaardigheden zijn nodig voor het functioneren in de samenleving.”

Schnabel richt zich tot de rij pabostudenten: „Leren jullie programmeren? Dat zouden basisscholen volgens velen in de toekomst de kinderen moeten aanleren.” De studenten hebben alleen de onderbouw nog maar achter de rug; daar had ICT niet zo’n grote plaats.

„En schoonschrijven?” wil Schnabel weten. Ja, dat leren ze wel. „Heeft dat straks nog praktische waarde?” Zeker weten, vinden de studenten. „Het is toch gewoon bizar als een leraar dat niet kan?”

Wat moet er volgens de toekomstige leerkrachten beter in het onderwijs? „Veel klasgenoten missen de vaardigheid en de durf om hun mening te presenteren”, zegt een van hen. „Laat iedere student verplicht een jaar aan een debatclub deelnemen.”

Aandacht wordt er gevraagd voor morele en sociale vorming. De Kloe: „Ik hoop dat we jongeren zo opleiden dat ze iets voor de ander betekenen en hun christenzijn uitstralen.” En, zeggen anderen in de kring, laten scholen in de toekomst de ruimte houden om de inhoud van het onderwijs zelf te bepalen.

Bron: DRS Magazine en RD

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 juni 2015

De Reformatorische School | 52 Pagina's

Schnabel stelt vraag aan refoscholen

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 juni 2015

De Reformatorische School | 52 Pagina's