Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ONDERWIJSKUNDIGE REÏNCARNATIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ONDERWIJSKUNDIGE REÏNCARNATIE

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Heb ik jou niet eerder gezien? Die vraag dringt zich soms aan je op bij de ontmoeting met een ogenschijnlijk onbekende. Het uiterlijk kan veranderd zijn, maar de verschijning roept herkenning op. Zelfs als je iemand overleden waande. Zon gevoel bekruipt je in ieder geval bij het lezen van het recente advies van het Platform Onderwijs2032. Verhalen en opvattingen die tien jaar geleden ontmaskerd en afgeschoten zijn, lijken een nieuw leven begonnen.

Platform Onderwijs2032 heeft op verzoek van staatssecretaris Dekker advies uitgebracht over de manier waarop ons onderwijs leerlingen voorbereidt op 2032. Dat is namelijk het jaar waarin de kleuters van nu gaan solliciteren. Het Platform heeft de samenleving uitgebreid betrokken bij het ontwikkelen van zowel het voorlopige, openbare advies als het eindadvies. Ook het reformatorisch onderwijs heeft van zich laten horen.

Langgerekte sollicatietraining

Nu zult u bij voorbaat bezwaar maken tegen de bril waarmee het Platform naar onze kinderen kijkt. Alsof het onderwijs vooral de arbeidsmarkt dient. Alsof het onderwijs een soort langgerekte sollicitatietraining is. Waar is het perspectief van verwondering over het leven? Waar blijft de vorming? En hoe moet het nu met kinderen die niet veel kansen op de arbeidsmarkt zullen hebben?
Typisch vragen voor een goed reformatorisch onderwijzer of bestuurder. Politiek gezien vragen echter vooral de tekst van het advies en de interviews van voorzitter Paul Schnabel aandacht. Wat snuift u dan op? Bijvoorbeeld dat Engels voor elke Nederlander even belangrijk zou zijn als Nederlands. Bij kleuters beginnen dus. En wist u al dat digitalisering enorm belangrijk is? Waarom dus nog Appingedam uit het hoofd leren? En o ja, onze wereld verandert zo snel dat leerlingen vooral moeten leren leren. Klassen en vakken zijn daarbij een knellend keurslijf. De leraar is vooral de begeleider van een gepersonaliseerd leerproces. Ieder mens is namelijk uniek. Iets dergelijks schijnt trouwens ook in de Bijbel te staan.

Weinig innovatief

Wie deze teksten leest, waant zich met een tijdmachine terug in de jaren 90. Vervang de iPad door de computer en het verhaal is vrijwel identiek. Weinig innovatief vanuit het perspectief van de geroemde 21st century skills. Anderzijds lijkt die bedrevenheid met knippen en plakken juist prima bij deze filosofie te passen. Een geslaagd werkstuk.
Bij het werken aan ons onderwijs 2032 kunnen we de valkuilen van destijds meteen vermijden. Het gezegde over de mensen die de geschiedenis niet kennen is er bij u nog in gestampt. Zij moeten de geschiedenis opnieuw beleven. Maar dat gaat gelukkig over zij, niet over wij. Of kan het verhaal in 2032 zomaar anders luiden?

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 2016

De Reformatorische School | 52 Pagina's

ONDERWIJSKUNDIGE REÏNCARNATIE

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 2016

De Reformatorische School | 52 Pagina's