Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geloofsgroepen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geloofsgroepen

Meditatieve gedachten rond het thema

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Maatwerk voor iedere leerling. Weer iets nieuws. Maar wel iets nieuws met oude papieren. En dan denk ik aan het onderwijs van Johannes in zijn eerste zendbrief. Daarin geeft hij zowel onderwijs aan de hele groep als aan drie verschillende niveaugroepen.

‘Ik schrijf u, kinderkens, want de zonden zijn u vergeven om Zijns Naams wil.’
‘Ik schrijf u, vaders, want gij hebt Hem gekend, Die van den beginne is.’
‘Ik schrijf u, jongelingen, want gij hebt de boze overwonnen.’ ‘Ik schrijf u, kinderen, want gij hebt de Vader gekend.’

1 JOHANNES 2:12-13

Als Johannes de hele groep aanspreekt, heeft hij het over ‘mijn kinderkens’: ‘Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat u niet zondigt.’ En als ze gezondigd hebben, mogen ze weten een Voorspreker te hebben bij de Vader, Jezus Christus. Enkele verzen verderop schrijft hij dan dat hun de zonden vergeven zijn. Heel bijzonder!
Omdat de vergeving der zonden zo iets wezenlijks is, spreekt de apostel daar met de hele gemeente over. Het behoort tot de ‘basics’, tot de elementaire geloofsstukken. Zonder dat missen we immers ten diepste alles. Geen wonder dat de apostel hier gemeentebreed op inzet. Maar daarna spreekt hij de verschillende ‘geloofsgroepen’ in de gemeente aan.

Vaders in het geloof

En dan begint hij bij het hoogste niveau, dat van de ‘vaders’. Daar bedoelt hij niet de gewone natuurlijke vaders mee, maar de ‘vaders in het geloof. Daar hoef je geen natuurlijke kinderen voor te hebben en daar hoef je ook niet oud voor te zijn. Soms mogen betrekkelijk jonge mensen al veel genade en geestelijke kennis bezitten. Van hen zegt Johannes dat niet alleen de zonden hun vergeven zijn, maar dat ze Hem kennen ‘Die van den beginne is’. En daar bedoelt Hij Christus mee, het Woord uit Johannes 1. Ze hebben kennis aan Christus!
Het prachtige van ‘vaders in het geloof is dat ze niet worden meegesleurd door allerlei wind van leer, maar dat ze standvastig zijn. Bovendien hebben ze ook geestelijke kinderen, voor wie ze veel mogen betekenen.

Sterke jongelingen

Vervolgens schrijft Johannes ook een andere geloofsgroep aan. Die van de ‘jongelingen’. Ze zijn nog geen ‘vader in het geloof,’ maar ze zijn wel sterk. Bovendien blijft het Woord van God in hen en hebben ze de boze overwonnen. Dat betekent niet dat ze niet meer zouden zondigen, maar ze zijn niet meer ‘overgeleverd’ aan de boze. Denk aan Jozef ten opzichte van de vrouw van Potifar.

De laagste groep

Ten slotte is er ook nog de groep van de ‘kinderen in het geloof.’ Die zitten nog in de laagste groep. Zij moeten nog gevoed worden met melk. En toch kennen ze de Vader al! Vanuit Zijn liefde voor het verlorene. Het is belangrijk dat zij vooralsnog licht verteerbaar geestelijk voedsel krijgen om te mogen groeien in de genade. Over maatwerk in Gods Koninkrijk gesproken!


Ds. H. Liefting is predikant van de Hervormde gemeente te Delft (PKN).

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juni 2016

De Reformatorische School | 52 Pagina's

Geloofsgroepen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juni 2016

De Reformatorische School | 52 Pagina's