Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ook met passend onderwijs past het gewoon niet

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Ook met passend onderwijs past het gewoon niet

5 minuten leestijd

Dagelijks draait een aantal busjes de parkeerstrook van de Speciale Scholen Kapelle op om het overgrote deel van de leerlingen af te leveren. Sommigen hebben er een rit van meer dan een uur op zitten, anderen rijden een wat kortere route. Maar niemand zit op de basisschool in de eigen woonplaats. Wat doet dit met deze kinderen en hun ouders?

‘Hans (37) en Gerdine (32) Rottier zijn de ouders van vijf kinderen. Drie van hun schoolgaande kinderen zitten op de basisschool in Yerseke, de jongste (2) is nog thuis en dochter Annelinde (10) stapt elke schoolmorgen in de taxibus om naar SBO Samuel in Kapelle te gaan. Al vroeg ontdekten Hans en Gerdine dat Annelinde spraaktaalproblemen had. Het duurde anderhalf jaar voordat Annelinde de juiste hulp kreeg. Uiteindelijk kreeg ze de diagnose TOS (wat staat voor taalontwikkelingsstoornis) en autisme. Annelinde ging naar de dagopvang van Kentalis.

Hans: ‘Daar werd duidelijk dat Annelinde niet kon instromen in het reguliere basisonderwijs en stonden we opnieuw voor de uitdaging een passende school voor onze dochter te zoeken. En dan een reformatorische school. Dat sluit het beste aan bij de beleving en gewoontes thuis, zoals zingen, bidden, Bijbellezen en kleding. Kortom; dit draagt bij aan het welbevinden van het kind en daardoor ook aan de voortuitgang in het leren. We kijken met waardering terug op wat Kentalis heeft betekend. Leerkrachten hielden maximaal rekening met onze levensovertuiging. Annelinde bad voor het eten en we ondervonden begrip als we haar niet aan alle activiteiten lieten meedoen. Maar het referentiekader is totaal anders dan op een reformatorische school. Dat uit zich in allerlei grote en kleine zaken.’

Ook Gerdine is over het onderwijs en de bejegening op Kentalis heel tevreden. ‘Als ouders zijn we goed begeleid in de omgang met de beperkingen van Annelinde. Ik heb er veel geleerd, maar in de loop van de tijd kreeg Annelinde er zelf steeds meer last van dat ze niet met alles kon meedoen.’ Ouders zetten zich in om Annelinde naar SBO Samuël te kunnen sturen. Annelinde startte daar als kleuter met een wenperiode en gaat nu (bijna) elke dag met plezier naar groep 6.

Adequaat

Tot op de dag van vandaag hebben de ouders geen spijt van deze keuze. Hans zegt daarover: ‘De ervaringen met de Samuelschool zijn goed. Alles kan op een open manier besproken worden. In ons geval is de fysieke afstand tot de school in Kapelle niet groot. Daarnaast kiezen wij ervoor om aandachtspunten gelijk af te stemmen (per mail) met de juf en ib-er, zodat we adequaat kunnen reageren op wat er speelt. We zien in de loop der jaren bij Annelinde een stijgende lijn in het leren en communiceren. De school geeft voldoende mogelijkheden om de dingen waar ze goed in is, zoals rekenen, op een hoger niveau te volgen dan de rest van de klas. Begrijpend lezen behoeft wat meer aandacht. Die wordt haar ook gegeven.’

Blijmoedig

Wanneer je kind aangewezen is op een andere vorm van onderwijs dan het reguliere, komt het ongewild toch in een iets andere positie dan de andere kinderen. ‘Over het algemeen heeft het onze voorkeur om kerk en school zo dicht mogelijk bij elkaar te hebben, dus in hetzelfde dorp, omdat kinderen elkaar dan van school en van de kerk kennen’, legt Hans uit. ‘We voelden tijdens de kerstviering van de basisschool best een beetje pijn toen Annelinde in haar eentje naast ons zat in de kerkbank en onze andere kinderen vooraan zaten tussen hun klasgenoten. Aan de andere kant gaan we waar kan hetzelfde om met Annelinde als met de rest van de kinderen, dus ook ten opzichte van de kerkelijke gemeente en het dorp. Ze heeft veel interesses. Daardoor draait ze goed mee. Ze zingt in het jeugdkoor, zit op de meisjesvereniging, gaat naar blokfluitles, loopt met het zendingsbusje en heeft het naar haar zin op judo. Het lukt haar ook om vriendschappen aan te gaan en te onderhouden. We willen haar zo gewoon mogelijk opvoeden. Daarom zijn we gestopt met haar verjaardag in het kerkelijk nieuwsblad te laten vermelden en met de speciale bezoekjes van onze predikant. Annelinde gaat met een taxibusje naar school. Zij weet niet beter. Natuurlijk, als ze kon kiezen, dan zou ze liever met haar broers meelopen. Omdat ze wel eens wagenziek is en af en toe met hoofdpijn in het busje stapt, is het soms lastig. Over het algemeen gaat het goed. Het scheelt ook wel dat ze een opgewekt en blijmoedig karakter heeft en dat ook uitstraalt.’

Gewaardeerde plaats

Ouders vinden het af en toe lastig om met meerdere scholen rekening te moeten houden qua afspraken, bijzondere bijeenkomsten en niet altijd gelijk lopende vakanties. Toch wegen de nadelen van het gaan naar een school voor speciaal basis onderwijs niet op tegen de voordelen die het biedt voor het kind. Daarvan zijn Hans en Gerdine overtuigd. ‘Wat Annelinde op haar eigen tempo en op haar eigen niveau daar leert, zou op een reguliere basisschool niet lukken. Soms past het gewoon niet, ondanks passend onderwijs.

Als een kind goed in zijn vel zit, komt dat ten goede aan het meedraaien in het gezin en de leerprestaties. In de huidige maatschappij gaat alles om presteren en carrière. Juist deze kinderen houden je met beide benen op de grond en leren ons dat het daar niet alleen om draait. We hopen dat het sbo de gewaardeerde plaats blijft houden die het verdient.’


‘Annelinde kreeg er steeds meer last van dat ze niet met alles kon meedoen’

Gerdine Rottier

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 2017

De Reformatorische School | 52 Pagina's

Ook met passend onderwijs past het gewoon niet

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 2017

De Reformatorische School | 52 Pagina's

PDF Bekijken