Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KOPIEERGEDRAG

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KOPIEERGEDRAG

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kun je me even helpen? Het kopieerapparaat is vastgelopen!’ Zwetend en zuchtend staat een van mijn nieuwe collega’s over het kopieerapparaat gebogen. Graag maak ik haar wegwijs in de knoppen. ‘Logisch dat je dit vraagt’, knik ik haar toe. ‘Ik doe het even voor, dan weet je het voortaan ook.’

Terwijl de boekjes weer uit het apparaat rollen, ben ik blij dat ik al een tijd op deze school rondloop. Want wat moet je veel leren als alles nieuw is! Heel veel kopieer je van collega’s, om er later je eigen stijl in te vinden. Leren door te kopiëren dus, grinnik ik bij mezelf.

De hele school is als het ware een grote kopieermachine. Een voorbeeld: een scholier liep bij mij zijn snuffelstage. Hij had nog nooit een les gegeven, maar na een aantal dagen vroeg hij me, enthousiast geworden, of hij een les mocht geven. Daar zei ik geen nee tegen! We verzonnen een les en ik voorzag hem nog van wat tips. De tekenles van de volgende dag was een regelrechte kopie van wat ik hem had verteld te doen. Het ging echt niet allemaal goed, maar zijn enthousiasme was alleen nog maar gegroeid!

Eigenlijk werkt het bij leerlingen net zo. Kinderen leren veel door te kopiëren en dan die kennis toe te eigenen. Op een dag waren de breuken weer aan de beurt. Ze moesten gelijknamig gemaakt worden. ‘Want’, zo zei ik, ‘appel plus appel gaat wel, maar appel plus peer wordt prut.’ In een van de volgende lessen hoorde ik een leerling hetzelfde onderwerp uitleggen aan een ander: ‘Prut is vies, we maken appelmoes!’ Het is echt nog regelmatig prut geworden, maar leunend op mijn kopie hebben ze het zelf onder de knie gekregen!

En als collega’s tijdens een vergadering ervaringen delen, gaan er bij mij altijd allerlei lampjes branden. Dat ga ik uitproberen en dat klinkt ook gaaf! Inderdaad zijn sommige ideeën ook bij mij een groot succes, maar ik kom er ook achter dat de kopieermachine soms vastloopt. Dan werkt een les bij mij gewoon niet.

Het kopieerapparaat piept. Papier is op. Gelukkig weet mijn collega nu precies hoe het werkt. ‘Dat zal dan wel die andere lade zijn, zeker?’ Lachend zeg ik haar: ‘Volgens mij snap je het, succes ermee! Kom gerust langs voor advies! En wie weet, kopieer, ehh, leer ik nog iets van jou!’


JACOBINEKE DE GOFFAU is leerkracht van groep 8 aan de Ds. Abraham Hellenbroekschool te Zwijndrecht

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 november 2017

De Reformatorische School | 48 Pagina's

KOPIEERGEDRAG

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 november 2017

De Reformatorische School | 48 Pagina's