Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

IN HET DIEPE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

IN HET DIEPE

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘Trek allemaal je zwembroek aan, we springen erin!’ Verbaasd kijken 22 paar ogen me aan. Hebben ze net hun rekenboek voor zich, heeft de juf het over zwemmen! Ik moet lachen om hun opgetrokken wenkbrauwen. ‘Springen we in het linker- of in het rechterbad?’, vraag ik. ‘Links juf, die met die hoek! Dat is een soort wildwaterbaan!’, roept een goede verstaander. Nu begint het een beetje te dagen. Op de bladzijde staan allerlei zwembaden waar de inhoud van berekend moet worden. Sommige kinderen gaan er zo in op, dat ze van hun stoel springen en de grond op duiken. Dan klinkt er nog ‘plons!’ en de hilariteit is compleet.

Rekenlessen zijn in deze klas als een heel grote berg. Je ziet ertegen op en als je niets doet, blijft de berg heel groot. Maar als je er eenmaal aan begint, kom je verder! Elke dag rekenen is een behoorlijke opgave voor de meesten. ‘Juf, alwéér? Rekenen is zo stom!’

Dus bedenk ik zo vaak mogelijk een aandachtstrekker. En zo komt het dat er leerlingen zwemmend op de grond van het lokaal liggen tijdens de rekenles. Even laat ik ze, maar dan is het tijd voor een sprong in het diepe, want hoe bereken je nu de inhoud? Even later stoeit de hele klas met lengte keer breedte keer hoogte.

Door de som zo concreet mogelijk te maken, lijkt het in deze klas veel beter te gaan. Abstract denken in drie maten is erg moeilijk, maar dat je bij een zwembad een oppervlakte hebt en dan ook nog diepte is veel beter voor te stellen. Opmerkingen als: ‘Juf, dat ene bad is een halve meter diep, daar mag je vast niet duiken!’, stellen mij een beetje gerust. Blijkbaar is het een realistische som aan het worden.

Elma, Jolein en Sam blijven kijken alsof ze water zien branden. Zo veel berekeningen in één som, dat overzien ze niet. Daarom ga ik apart met ze aan de slag. Aan de hand van een bakje probeer ik het inzicht te vergroten. ‘Lengte keer breedte is dus de oppervlakte en dan nog de diepte in, want er moet natuurlijk wel water in kunnen! En dat noemen we dan kubieke meter.’ Zulke rechthoekige baden leveren al genoeg uitdaging op voor deze drie. Een enkeling in deze klas waagt zich zelfs aan het aantal liters in het zwembad. En hoewel daarbij wordt gevraagd of dat ook een kubieke liter heet, ben ik positief gestemd aan het einde van de les. Iedereen heeft op zijn niveau geworsteld met de inhoudsmaten. Deze positieve stemming wordt gelukkig gedeeld: ‘Juf, duiken we nog eens het water in?’


JACOBINEKE DE GOFFAU is leerkracht van groep 8 aan de Ds. Abraham Hellenbroekschool te Zwijndrecht

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 2018

De Reformatorische School | 48 Pagina's

IN HET DIEPE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 2018

De Reformatorische School | 48 Pagina's