Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MET DEZE BOEKEN WORDT LEZEN LEUK!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MET DEZE BOEKEN WORDT LEZEN LEUK!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Om kinderen leeskilometers te laten maken, is het vooral belangrijk dat ze plezier krijgen in lezen. En dat kan door ze leuke boeken voor te schotelen! Welke ultieme boekentip geven docenten mee aan pubers? En met welk voorleesboek oogsten leerkrachten in het basisonderwijs succes? Drie leraren uit het primair en voortgezet onderwijs delen hun favoriete (voor)leesboek.

Peter de Wilde, docent/sectieleider Nederlands, Van Lodenstein College, Hoevelaken

Het verhaal en de wijze waarop de meester het voorlas toen ik in groep 8 zat, maakte dat ik dat boek ook moest en zou hebben, maar de titel was mij ontschoten. Het bleek Weerzien met de vijand te heten, van Henk van de Berkt In 2012 maakte ik de overstap naar het onderwijs. Toen bleek dat leerlingen (vmbo leerjaar 3 en 4) het heerlijk vonden om voorgelezen te worden, kwam dit boek mij weer voor de geest En zoals het mij verging in 1991, pakte het ook nu nog de jongeren! Naast een stuk spanning geeft het boek ook aanleiding tot een klassengesprek over wraakgevoelens, gerechtigheid en verliefdheid. “Wat een sukkel”, was de reactie van een jongen op de episode waarin Bert, tweelingbroer van hoofdpersoon Kees, midden in een gesprek met het meisje waarop hij verliefd was, wegrende, omdat hij anders de bus zou missen. Prachtig toch?! Met de invoering van ons leesbeleid in 2016 is het voorlezen komen te vervallen. De jongens die niet weten wat ze moeten lezen, adviseer ik altijd als eerste dit boek. En het grappige: daarna bevelen ze elkaar dit boek aan.’


Peter van der Linden, leerkracht groep 8, SBO Samuël, Kapelle

Rowan, een verhaal uit de middeleeuwen van Henk Koesveld is een fantastisch boek. Het vervangt mijn geschiedenislessen over de middeleeuwen. Samen met mijn leerlingen heb ik er een landkaart bij gemaakt. Na ieder hoofdstuk werkten we eraan verder; ik op het bord en zij op een eigen papier. Zo verwerkten we de nieuwe informatie. Na een cluster hoofdstukken maakte ik een kleine overhoring. Omdat in dit boek de sociale structuren, de beroepen en leefwijze naar voren komen, krijgen de leerlingen een redelijk compleet beeld van die tijd. Eén jongen wilde het boek nog eens lezen en heeft het een tijdje van me geleend. Ik heb voor de zomervakantie allerlei kruiden in de schooltuin gezet. Komend jaar hoop ik dan ook aandacht te besteden aan de biologische kant: de kruidentuin bij een klooster.

In mijn sbo-klas worden de kinderen graag voorgelezen, soms al tekenend of kleurend. Ze houden van spannende boeken die humoristisch en vlot geschreven zijn. Het thema maakt de kinderen dan niet eens zo veel uit, hoewel de jongens protesteren tegen een al te “meisjesachtig” boek. Een beetje stoer graag. Tot mijn verwondering vinden de meiden dat (meestal) prima. Heerlijk als de score van de Cito-woorden-schattoets een gemiddelde opbrengst laat zien van +25 procent. Natuurlijk denk ik graag dat dat komt door mijn voorlezen!’


Maaike van Vliet, leerkracht groep 4, De Wittenberg, Scherpenzeel

Een voorleesboek waar mijn groep 4 erg van genoten heeft, is Eelke van de boswachter van Jaap ter Haar. Het boek is leerzaam en gezellig, met een grap en wat spanning. Een aanrader! Gelukkig waren er nog meer deeltjes van Eelke in de schoolbieb, die de kinderen daarna graag lazen!

Ik merk dat nieuwe boeken in de bieb altijd gretig aftrek vinden: “Juf, heeft u weer nieuwe boeken voor de schoolbieb? Welke zijn het? Mag ik ze ook lezen?” Het enthousiasme komt vooral voort uit het feit dat een nieuw boek nog helemaal ontdekt moet worden; niemand uit de klas heeft het nog gelezen. En als andere kinderen het boek ook willen lezen, dan weet jij al waar het over gaat en kun jij ze vertellen of het leuk was!

Een divers aanbod is belangrijk. De ene leerling loopt warm voor een spannend boek, een ander kind leest liever een gezellig verhaal of over dieren. Het is ontzettend leuk om met een kind te ontdekken wat voor genres het leuk vindt. Wordt het Pietje Puk? Een lekker spannend boek uit de serie van Jeroen en Jessie misschien? Of liever een boek van Van Rijswijk, over kerkgeschiedenis? Een jongen uit m’n klas vroeg eens: “Gaat dit boek over de Heere? Dan wil ik die graag lezen.” Ontroerend!’

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 september 2018

De Reformatorische School | 48 Pagina's

MET DEZE BOEKEN WORDT LEZEN LEUK!

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 september 2018

De Reformatorische School | 48 Pagina's