Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leer ouders omgaan met resultaten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leer ouders omgaan met resultaten

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het voortgezet onderwijs is het inmiddels gebruikelijk dat ouders thuis de cijfers van hun kinderen kunnen inzien. Is dit ook in het basisonderwijs wenselijk? Wat zijn de gevolgen voor de oudercommunicatie? Twee directeuren lichten hun keuze toe voor het wel of niet inzetten van het ouderportaal in leerlingvolgsysteem ParnasSys.

Op SBO De Akker in Werkendam en Sliedrecht wordt geen gebruikgemaakt van het ouderportaal. Schoolleider Marco Aarnoudse vertelt over deze keuze.

‘In onze optiek is het ouderportaal niet noodzakelijk voor een goede oudercommunicatie’, stelt Aarnoudse. ‘Toen het zo’n vijf à zes jaar geleden op de markt kwam, hebben we ons georiënteerd, maar het vervolgens geparkeerd.’ De school had meerdere argumenten bij deze keuze. ‘Het ouderportaal was toen met name gericht op cijfers en resultaten. Dat is voor ons in het sbo toch iets anders dan in het reguliere basisonderwijs. Kinderen maken wel de Cito, maar op hun eigen niveau. Vaak komen ze uit op een lage score en kleurt de score dus rood. Er is wel groei en ontwikkeling te zien, maar dat zie je niet in het kleurtje.’ Een andere reden om het ouderportaal niet te gebruiken, had te maken met prioritering. Verder was er vanuit ouders niet direct vraag naar.

Eenrichtingsverkeer

‘Het grootste knelpunt van het ouderportaal vind ik dat je informatie één richting op stuurt’, geeft Aarnoudse aan. ‘Die informatie kan een eigen leven gaan leiden. In de loop van de jaren hebben we ervaren dat ouders vrij direct kunnen reageren, zeker als cijfers tegenvallen.’ De schoolleider benadrukt dat cijfers om uitleg vragen. ‘Bij de rapporten geven we de grafieken van de CITO mee. Ook geven we het uitstroomniveau van de betreffende leerling weer. We geven hier echter wel een toelichting bij. Na het mee-geven van een rapport is er ook altijd een oudercontactavond, waarop we per leerling vijftien tot twintig minuten met de ouders in gesprek gaan.’

Weekbrief

In de meeste groepen op het Sbo in Sliedrecht en Werkendam wordt een wekelijkse nieuwsbrief meegegeven. ‘Daarin staan dingen die je niet in het ouderportaal kunt zetten. Daarnaast vindt er bij ons veel communicatie via de mail plaats. Die manier van communiceren kun je niet echt met een ouderportaal oppakken.’

Parro

Het ouderportaal is niet de enige manier om met ouders te communiceren. ‘Er zijn meer systemen. Met één groep werken we dit jaar met Parro, dat gekoppeld is aan leerlingvolgsysteem ParnasSys. Je kunt dan rechtstreeks communiceren met de ouders van een groep. Stel dat je een uitje hebt, dan kun je daarvoor via Parro een oproep doen.’ Aarnoudse geeft aan dat Parro van lieverlee de nieuwsbrief kan vervangen. ‘Volgend jaar willen we er meer mee gaan werken. Ik hoop dat het de administratieve last verlicht en dat we communiceren op een manier die meer toegankelijk is in deze tijd.’


Op de Willem de Zwijgerschool in Hendrik-Ido-Ambacht kunnen ouders inloggen in het ouderportaal. Cornee Bezemer, directeur en onderwijsadviseur ParnasSys, legt deze keuze uit.

‘Een jaar of vier geleden hebben we besloten om het ouderportaal te gaan gebruiken’, vertelt Bezemer. ‘De aanleiding hiervoor was dat we als team nadachten over de rapporten. Voorheen hadden we drie rapporten per jaar. We gingen over naar twee rapporten per jaar. Ouders zouden dan pas in februari voor het eerst resultaten van hun kinderen zien. Dit was voor ons een aanleiding om na te denken over het ouderportaal, zodat ouders de resultaten van hun kinderen alvast konden inzien.’

Oudercommunicatie

Het team begon met het formuleren van een visie op oudercommunicatie. ‘We vinden dat we als school samen met ouders verantwoordelijk zijn voor goed onderwijs. Daar hoort een stukje communicatie en informatie bij. Het ouderportaal is hier een middel voor.’ Op school werd een comité van ouders samengesteld, dat betrokken werd bij de invoering van het ouderportaal. ‘We vroegen hoe het bij hen overkwam en welke vragen het eventueel opriep. In het begin vroegen ouders bijvoorbeeld wat de niveauwaardes bij de Cito precies inhielden. We hebben hierop ingespeeld door een mededeling op de site te geven met uitleg over de Cito’s.’

Ramen opengezet

Bezemer vergelijkt het ouderportaal met een huis. ‘We hebben hiervan een aantal ramen opengezet. Ouders kunnen de administratieve gegevens van hun kind inzien. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor de juistheid hiervan en kunnen wijzigingen aan ons doorgeven.’ Ouders kunnen verder de adresgegevens van de klasgenoten zien, zo hoeven er geen klassenlijsten meer meegegeven te worden. Ook de methodetoetsen en Cito’s worden getoond. ‘Met ouders hebben we de afspraak gemaakt dat wij contact met hen opnemen als dit nodig is. Op het moment dat we de Cito’s aan het afnemen zijn, zetten we dit onderdeel in het ouderportaal even uit. Als alles is ingevoerd, zetten we het weer aan, zodat direct de juiste scores te zien zijn.’

Keersommen

‘Ik kan me voorstellen dat scholen er bang voor zijn dat ouders veel vragen gaan stellen over scores’, geeft Bezemer aan. ‘Daarom vind ik het belangrijk om ouders – ook nieuwe ouders die het proces niet hebben meegemaakt – goede informatie te geven, zodat ze weten op welke manier ze met resultaten moeten omgaan.’ Bezemer herinnert zich een voorval uit het eerste jaar dat het ouderportaal gebruik werd. ‘Een kind in groep 2 had een lage score bij Taal voor kleuters. De volgende dag vroeg deze ouder: “Wat gaan jullie daaraan doen?” Ik zie nu nog maar zelden dat ouders schrikken van resultaten. Ik merk juist een positief effect. Een klas had bijvoorbeeld een toets van rekenen gemaakt. Ouders hadden thuis gezien dat hun kind de sommen over breuken goed had gemaakt, maar de keersommen niet zo goed. Daarmee gingen ze aan de slag, omdat ze precies wisten dat dit onderdeel nog aandacht vroeg.’

Sociaal-emotioneel

Een mogelijk nadeel van het ouderportaal is dat resultaten veel aandacht krijgen. Sinds de invoering van twee rapporten organiseert de school daarom in november oudergesprekken over de sociaalemotionele ontwikkeling van kinderen. Ter voorbereiding hierop vullen ouders een notitie in het ouderportaal in. Hierin staan vragen als: ‘Gaat uw kind wel/niet met plezier naar school?’ en ‘Is uw kind gemotiveerd voor huiswerk?’ Bezemer: ‘Door middel van deze informatie kom je sneller tot een diep gesprek. Daarbij gebruiken we de resultaten van ons observatiesysteem ZIEN!. De sociaal-emotionele ontwikkeling vinden we belangrijk, omdat dit een voorwaarde voor leren is.’

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 2018

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Leer ouders omgaan met resultaten

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 2018

De Reformatorische School | 48 Pagina's