Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BLIK OP DE TOEKOMST

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BLIK OP DE TOEKOMST

Schoolplan borgt ambities voor komende vier jaar

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het schoolplan op basisscholen wordt vaak versleten voor een lijvig en niet-levend document. Maar dat is het niet, stelt Martijn Kortleven, directeur van de Eben-Haëzerschool in Boskoop. ‘Het is een mooi plan waar alle collega’s van de school aan hebben bijgedragen en waar ze voor willen gaan.’

De Eben-Haëzerschool ligt aan de rand van Boskoop, een paar honderd meter bij de rivier de Gouwe vandaan. De school telt ongeveer 230 leerlingen. De afgelopen jaren waren dat er ruim 40 meer, maar de verwachting is dat die er in de toekomst weer bij komen. Kortleven, al jarenlang directeur van deze school, hoopt daar ook op.

Stabiliteit

De leerlingen zijn dit jaar verdeeld over 10 klassen. Met elkaar zorgen 28 leerkrachten, intern begeleiders en onderwijsassistenten ervoor dat het onderwijs en de benodigde hulp worden gegeven. De meesten van hen werken al jaren op deze school. Kortleven is daar dankbaar voor: ‘Continuïteit en stabiliteit zijn belangrijk. De afgelopen jaren hebben we per schooljaar nooit meer dan één nieuwe collega hoeven aannemen. Vorig cursusjaar zijn er wel twee nieuwe managementleden gekomen, maar zij hebben eerst jarenlang op school lesgegeven. Dat komt het onderwijs zeker ten goede.’ Toch kijkt Kortleven ook vooruit. ‘Komende jaren hebben we mogelijk toch meer nieuwe leerkrachten nodig en we krijgen volgend jaar ook veel leerlingen in groep 3. Het is belangrijk om daar nu al mee bezig te zijn, om die stabiliteit te kunnen waarborgen.’

Ambities

Ook op het gebied van beleid wordt er vooruitgekeken. In dit cursusjaar zal er voor de Eben-Haëzerschool namelijk een nieuw schoolplan worden geschreven. De Onderwijsinspectie heeft elke school opgedragen dat eens in de vier jaar te doen. Kortleven heeft hier wel een opmerking bij: ‘Het is niet helemaal nieuw. Veel punten uit het oude schoolplan worden overgenomen in het nieuwe schoolplan, omdat we dit goed willen borgen. Er is maar een beperkt aantal nieuwe punten, we veranderen niet elke vier jaar van koers.’

In het schoolplan staan de plannen, de ambities van de school, voor de komende vier jaar. Naar aanleiding van dit schoolplan worden er jaarplannen samengesteld waarin duidelijk staat wat er elk jaar moet gebeuren. Ieder jaar worden deze plannen in de teamvergadering, bij de bespreking van het nieuwe jaarplan en via de zogenaamde managementrapportages geëvalueerd. Dat is belangrijk voor de besturen, zodat zij kunnen zien of de scholen het schoolplan als uitgangspunt nemen.

Werk aan de winkel

Het opstellen van het schoolplan is een flinke klus. Kortleven: ‘Dat neemt zeker wel meer dan een half jaar in beslag, zeker als je ook het team erbij wilt betrekken.’ Voor Kortleven is dit wel een must. ‘De leerkrachten en de onderwijsassistenten werken elke dag met de leerlingen. Zij weten écht wat het beste is voor hen.’ Zo hebben de collega’s van Kortleven aangegeven dat ze graag willen dat er de komende vier jaar wordt gefocust op het gedrag van de leerlingen en dat er ook wordt geïnvesteerd in de zwakkere leerlingen. ‘We hebben de wensen van de collega’s gehonoreerd en gaan hier de komende vier jaar volop aandacht aan geven. Dat betekent echter ook dat wij als team een cursus moeten volgen waarin we het gedrag van kinderen en van elkaar beter leren begrijpen. Ik vind het dan ook heel mooi om te merken dat alle collega’s hiertoe bereid zijn’, aldus Kortleven.

Overigens gaat dat niet altijd even makkelijk. De schoolleider vertelt dat in het vorige schoolplan Engels een speerpunt was. Alle collega’s moesten hun eigen vaardigheid van Engels opkrikken. Dat was voor sommige collega’s een behoorlijke last en de motivatie nam soms juist niet toe, maar af. Kortleven: ‘Dan is het ook belangrijk om als directie een knoop door te hakken en te zeggen: nu mag je stoppen met deze cursus.’

Kortleven geeft toe dat niet alles uit het team komt. Een voorbeeld hiervan is het schoolondersteuningsprofiel en het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband Berséba. Daar zijn de intern begeleiders en medewerkers van het samenwerkingsverband mee aan het werk gegaan. ‘Het is niet verstandig om de collega’s daarmee te vermoeien, dat zou alleen maar de werkdruk verhogen’, aldus Kortleven.

Intensief traject

Tijdens het hele traject van het maken van een schoolplan ligt de verantwoordelijkheid bij de directeur. Het team krijgt in totaal drie keer met het schoolplan te maken. De eerste keer was enkele maanden geleden tijdens een vergadering. Het team heeft toen bouwstenen genoemd voor het schoolplan. De tweede keer was begin dit schooljaar. Het team heeft in kleine groepjes de sterkte-zwakteanalyse besproken die door de directie en de intern begeleiders was opgesteld. Ook mochten ze opmerkingen geven en vragen stellen over de hoofdlijnen van het schoolplan. De derde keer dat het team weer inbreng heeft, is in april 2019. Dan zijn de sterkte-zwakteanalyse en het ondersteuningsprofiel in het plan opgenomen en is het plan zo goed als af. Kortleven: ‘Ik hoop dat het team er kritisch naar kijkt, want hoewel ze het plan niet dagelijks uit de kast zullen trekken, staat er wel in verwerkt op welke manier wij onderwijs willen geven.’ Na instemming van het team gaat het schoolplan naar het bestuur. Zij zijn net als het team aan het begin op de hoogte gesteld van de sterkte-zwakteanalyse en de hoofdlijnen. ‘De bedoeling is dat het schoolplan eind mei 2019 klaar is, zodat we in het nieuwe cursusjaar met het schoolplan kunnen starten’, aldus Kortleven.

Zo ver is het voorlopig nog niet. Kortleven weet dat er scholen zijn waar het schoolplan daadwerkelijk met het hele team wordt geschreven. Elke collega schrijft dan een bepaald onderdeel, waarna het door elkaar gereviseerd wordt. Kortleven heeft daar op zijn school bewust niet voor gekozen. ‘Ik wil dat mijn collega’s zich vooral kunnen bezighouden met lesgeven. De beleidsmatige zaken neem ik graag voor mijn rekening en waar nodig betrek ik de collega’s erbij.’

Schouders eronder

Kortleven erkent dat het niet op elke school zo soepel verloopt als op zijn school. ‘Toch zijn er ook bij ons nog genoeg dingen die veel beter kunnen. De collega’s wilden niet voor niets dat er aandacht werd gegeven aan het beter verstaan van het gedrag van kinderen. En ook hier zijn weleens collega’s die niet zo gemotiveerd zijn voor bepaalde dingen. Maar met elkaar proberen we wel elke keer de schouders eronder te zetten en samen ons onderwijs elke dag ietsje beter te maken.’

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 2018

De Reformatorische School | 48 Pagina's

BLIK OP DE TOEKOMST

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 2018

De Reformatorische School | 48 Pagina's