Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zenuwen voor de uitslag van de eindtoets

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zenuwen voor de uitslag van de eindtoets

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het duurt nog maanden, maar toch komt hij langzaamaan weer in beeld: de eindtoets voor de basisschool. In de ene groep 8 zijn ze al druk aan het oefenen en in de andere groep 8 is het woord nog niets eens gevallen. De ene ouder geeft grof geld uit aan oefeningen en huiswerkpraktijken om te oefenen voor de toets, terwijl de andere ouder niet eens van het bestaan ervan afweet. In gesprek hierover met Coby van Velzen, moeder van Kristian uit groep 8.

Het gesprek vindt plaats op de Rehobothschool in Capelle aan den IJssel, een school met zo’n tweehonderd leerlingen en acht klassen. Van Velzen is blij met de grootte van de school. ‘Ik heb het idee dat de leerkrachten de kinderen goed kennen. De kinderen gaan niet zo op in de grote massa. Ook voor het advies voor het voortgezet onderwijs is dat belangrijk. De leerkrachten weten goed over wie ze het hebben.’

Zoektocht

Van Velzen weet zelf ook wel waar ze het over heeft. Ter voorbereiding op dit gesprek heb ik wel internet afgestruind’, zegt ze met een lach op haar gezicht. ‘Ik wist nog niet zo veel van de eindtoets en wilde daar meer van weten.’ Helemaal zonder ervaring is ze trouwens ook weer niet, want haar jongste kind, Kristian, zit op dit moment in groep 8. Voor hem komt er binnenkort een adviesgesprek. Daarnaast heeft ze ook een dochter, Marija. Zij zit in de vierde klas van het vwo. ‘Ik moet wel zeggen dat ik niet meer precies weet hoe het bij haar allemaal is gegaan. Volgens mij is er ook wel een en ander gewijzigd in de afgelopen jaren.’ Tijdens haar zoektocht op internet kwam Van Velzen veel tegen. Websites die online oefeningen aanbieden om thuis te kunnen oefenen; huiswerkpraktijken die leerlingen extra willen begeleiden; adviezen hoe lang een kind moet slapen in de periode van de eindtoets en wat een kind wel en niet moet eten; tips om met spanning om te gaan. Volgens Van Velzen zijn die tips en adviezen goed bedoeld, maar zijn ze niet aan haar besteed. ‘Onze kinderen zijn van tevoren meestal niet zo gespannen voor toetsen. Die spanning komt vaak pas achteraf, als ze op de uitslag wachten.’

Een mooi voorbeeld vindt Van Velzen de entreetoets. ‘Van tevoren was Kristian helemaal niet zenuwachtig of gespannen. Toen een paar weken na de toetsen de uitslag kwam, was hij wel gespannen. Hij wilde graag weten wat er werd geadviseerd. Dat was havo, maar hij bleek de enige jongen uit de klas te zijn met dat advies. Dat vond hij wel een beetje jammer, maar volgens zijn meester is het advies van de entreetoets nog niet definitief en kan het zeker nog veranderen.’

Meer informatie

Van Velzen ontdekte ook dat er meerdere eindtoetsen zijn en dat scholen zelf kunnen kiezen welke eindtoets ze willen afnemen. Ze is daarom ook wel benieuwd naar de motivatie van de school om te kiezen voor de Centrale Eindtoets. Daarnaast kiest de school voor schriftelijke afname, terwijl er ook een digitale toets is die zich meer aanpast aan het niveau van de kinderen. ‘Ik zou het wel prettig vinden als er een soort informatiemoment over de eindtoets komt. Dan kan de school vertellen waarom ze voor deze toets heeft gekozen, hoe de afname in zijn werk gaat en waarop het advies is gebaseerd.’

Door haar zoektocht op internet is Van Velzen wel wat van mening veranderd. ‘Eerst vond ik het niet nodig om thuis, naast het gewone huiswerk, extra te oefenen voor schoolopdrachten. Kristian kan goed en gemakkelijk leren, maar toen ik al die aanbiedingen op internet zag, heb ik toch wat gratis oefeningen aangevraagd.’ Van Velzen vermeldt er wel bij dat Kristian niet hoeft te oefenen als het te veel voor hem is of als het niet nodig is. ‘We gaan de druk niet onnodig opvoeren.’ Ze hoopt dat Kristian straks bij het adviesgesprek een goed advies krijgt. ‘Het gaat ons niet om het hoogste advies, maar om een advies dat bij Kristian past. Een niveau waar hij voldoende uitgedaagd wordt, maar niet op zijn tenen hoeft te lopen.’


‘Oefenen voor eindtoets schiet voorbij aan doel van onderwijs’

RONALD KOK,
LEERKRACHT GROEP 8

In het afgelopen cursusjaar hebben wij samen met onze zusterschool de keuze gemaakt voor de papieren versie van de Centrale Eindtoets van Cito. Omdat wij op school al werken met de reguliere Cito-toetsen, heeft de doorgaande lijn ons de doorslag gegeven. Er is een adaptieve versie beschikbaar is, maar dit vraagt de nodige ICT-ondersteuning. Mogelijk wordt dit wel een optie voor de toekomst. De ouders van groep 8 worden op dit moment al wel betrokken bij de werkwijze rondom de eindtoets. De leerkrachten moeten, naar mijn mening, als professionals zelf een afweging maken over het type eindtoets dat zij afnemen. Transparantie kan echter wel voor meer begrip en steun zorgen. Oefenen voor de eindtoets schiet volgens mij voorbij aan het doel van het onderwijs. Wij bereiden kinderen niet voor op een toets, maar op het leven. Daar moet onze focus liggen. Wat betreft onze vaardigheden als leerkracht en ons lesaanbod hebben wij daarop gelet. Dat de overheid door middel van toetsing hierop zicht wil krijgen, is een feit. Toetsen kunnen als feedbackmiddel van toegevoegde waarde zijn voor leerkrachten, maar mogen niet een doel op zich worden. Daarom oefenen wij ter voorbereiding slechts de vraagstelling, zodat dit voor de leerlingen niet nieuw meer is. Dat ouders individueel oefenen voor een toets om onzekerheid weg te nemen, is begrijpelijk. Maar ook hier geldt dat de toets slechts als middel moet worden gezien.’

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Zenuwen voor de uitslag van de eindtoets

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's