Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

INSTALLATIE NIEUWE LECTOR SCHOOLVAKKEN EN DIDACTIEK AAN DRIESTAR HOGESCHOOL

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

INSTALLATIE NIEUWE LECTOR SCHOOLVAKKEN EN DIDACTIEK AAN DRIESTAR HOGESCHOOL

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Donderdag 11 april installeerde Driestar hogeschool dr. ir. Piet Murre als lector Schoolvakken en didactiek. Zijn installatie was onderdeel van het symposium Christelijk leraarschap. Murre: ‘De vraag waar mijn lectoraat antwoord op hoopt te geven, is veelzijdig en uitdagend: hoe integreer je als leraar je christelijke perspectief met de vakinhoud van je lessen en de hele didactiek?’

De uitdaging voor identiteitsgebonden onderwijs is om in iedere les duidelijk te maken wat identiteit betekent. ‘Dat is belangrijk, omdat de identiteit het bestaansrecht van de school aangeeft’, aldus de nieuwe lector. ‘Leerlingen mogen natuurlijk merken wat het fundament is onder een christelijke school, en dat dat in alle vakken doorklinkt.’

Veelzijdig

Het lectoraat is in het leven geroepen voor zowel het primair, voortgezet, middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Murre: ‘Naast de verscheidenheid aan vakken heb je ook te maken met bijvoorbeeld de leraar als persoon en zijn visie op onderwijs en leren. In mijn lectorale rede heb ik een aantal ontwerpprincipes gegeven hoe je als leraar je gewone lessen verrijkt met christelijke perspectieven.’

Ontwerpprincipes

Twee in het oog springende ontwerpprincipes zijn “doe meer met minder” en “kies scharniermomenten”. De eerstgenoemde appelleert aan het overladen lesprogramma. De lector pleit voor minder onderwerpen, maar wel diepgravender te werk gaan. ‘Hoe kies je die onderwerpen? Kies daarom scharniermomenten, waarin de kern van je vak heel duidelijk naar voren komt. Daaromheen draaien je lessen en je complete lesprogramma’, geeft Murre leraren mee.

Over de lector

Murre is sinds 2017 verbonden aan het onderzoekscentrum van Driestar educatief. Daar werkt hij samen met prof. dr. Bram de Muynck, lector Christelijk leraarschap, en dr. Neely Anne de Ronde, lector Inclusieve klassen. Het praktijkgerichte onderzoek binnen Driestar educatief richt zich op het thema christelijk leraarschap en wil daarmee dienstbaar zijn aan scholen van primair tot hoger onderwijs.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

INSTALLATIE NIEUWE LECTOR SCHOOLVAKKEN EN DIDACTIEK AAN DRIESTAR HOGESCHOOL

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's