Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DETECTIVES

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DETECTIVES

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Juf, er hangen gekke foto’s op de gang! Ook van u!’ De oase van rust tijdens de rekenles wordt ruw verstoord door een van mijn leerlingen die net naar de wc is geweest. Met drie stappen ben ik bij de deur om te bekijken wat er aan de hand is. Achter mij stroomt de klas leeg. Al snel zien we het: een foto van mij bewerkt met een hoedje en een uitgestoken tong. Iedereen schiet in de lach. Verderop ontdekken we nog meer bewerkte collega’s.

De klas wordt beheerst door één vraag: wie heeft dit gedaan? Iedereen heeft er een mening over en de opties buitelen over elkaar heen. Ik besluit de rekenles te laten voor wat die is en richt detectivebureau “Acht” op. Enthousiaste geluiden bevestigen dat ze dit wel kunnen waarderen.

Al gauw is er een verdachtenlijst opgesteld. Juf A kan het best zijn, zij was als eerste op school. Meester B is erg verdacht, want die is altijd in voor een grap. Juf C deed heel geheimzinnig, zij is een goede kandidaat. Zelfs de directeur wordt verdacht, want die heeft alle tijd! Ik laat ze ook argumenten bedenken waarom de verdachte zou kunnen worden vrijgesproken. Zo is juf A te streng voor zulke grapjes en juf C kan niet met computers omgaan, dus hoe zijn die foto’s dan bewerkt? Natuurlijk komt ook de vraag of ik het niet zelf was. Maar wanneer ik elk kind een slagroomtaart beloof als ik het ben geweest, word ik snel geschrapt van het lijstje. ‘Zo veel geld heeft de juf toch niet.’

Terwijl de klas druk rechercheert, maak ik foto’s van de genoemde argumenten. Met een brede glimlach op mijn gezicht kan ik het niet laten deze te delen met mijn collega’s: zo wordt er dus over hen gedacht!

De hele dag zijn de leerlingen erdoor bezet. Tijdens de lessen die toch gegeven moeten worden, wordt er druk op briefjes geschrapt en toegevoegd. Aan het einde van de dag is de conclusie: we weten het nog niet zeker, maar alles wijst richting juf C! Met een handlanger voor het bewerken van de foto’s, natuurlijk. Als de volgende dag de bewuste dader zich meldt, is de klas daarom ook opgelucht. Misdaad opgelost!

Betekenisvol leren krijgt zo wel een humoristisch tintje. Wat is er veel geleerd! Woordenschat, want wat is een alibi of een plaats delict? Logisch redeneren: wanneer kan de “misdaad” gepleegd zijn? Feiten en meningen scheiden, percentages berekenen: het kwam allemaal langs in deze zaak. Bedankt collega C, voor deze geweldige, rijke leeromgeving!


JACOBINEKE DE GOFFAU is leerkracht van groep 8 aan de Ds. Abraham Hellenbroekschool te Zwijndrecht

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

DETECTIVES

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's