Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

OPLEIDING.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

OPLEIDING.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een lezer van de Saambinder stelde een vraag over de opleiding. Uit Gal 1 : 12 werd afgeleid dat er geen opleiding noodig is. In den tekst staat: „Want ik heb hetzelve ook niet van een mensch ontvangen, noch geleerd, maar door de openbaring van Jezus Christus."
Wat beteekent dat nu? Dat een leeraar geen opleiding noodig heeft? Als dat zoo is dan staat het dan nog erger: dan mag een dominé in het geheel niet onderzoeken. Dan ontvangt hij zijn preek rechtstreeks van boven. Maar wie durft nu zulk een verklaring te geven van dezen tekst? Wie? Dat is de waarheid geweld aan doen.
Het Evangelie is de blijde boodschap tot zaligheid van gansch verloornen — Dat Evangelie is van God geopenbaard — Het is Zijn Woord. Het is door Christus Jezus, de leeraar der gerechtigheid, ook als een heil aan Paulus geopenbaard, toen de Heere hem greep op den weg naar Damaskus.
Bovendien de Heere zelf is Paulus verschenen en heeft hem geroepen tot Apostel. Het Evangelie is hem geschonken, om het uit te dragen onder de volkeren.
Heeft Paulus toen van alle onderzoek afgezien? Paulus was een zeer bekwaam man. Zelfs Koning Agrippa was verslagen vanwege zijn geleerdheid. Heeft Paulus toen alle onderzoek verworpen? Of schrijft hij zelf over de perkamenten, die hij steeds gebruikte. Hebben de jaren, die hij in Arabië doorbracht, gediend tot zijn vorming? Och, dat men toch niet maar een tekst uit den bijbel neme, om zekere zaak te bestrijden. Daarvoor is toch Gods Woord te heilig. Wie leeft onmiddellijk? Heeft God niet èn voor het natuurlijk èn voor het geestelijk leven middelen verordineerd? En zou dan een van God geroepen dienstknecht, zonder eenige voorbereiding den kansel maar beklimmen? Met een beroep op Gods Woord veroordeelt men al onze Vaderen, die de Hoogeschool bezochten. Als God rechtstreeks uit den hemel de preeken geeft, dan hadden die Vaderen geen latijn en grieksch en hebreeuwsch behoeven te leeren en zoo lange en kostbare studiën te volgen.
Vraagt het elk dienstknecht, en hij zal u zeggen, wat zuchten en arbeid de preek voorafgaat. De Heere geve in deze donkere dagen een verbeurden zegen over de zwakke pogingen om de a.s. dienaren des Woords eenige bekwaamheden te doen verwerven, voor den dienst onmisbaar.
Het mocht ons, gegeven worden met zuchtingen de belangen der kerk, ook deze, aan Gods genadetroon op te dragen. Het ware beter dan aanhoudend er tegen stoken en de waarheid geweld aan te doen om ons zelf te dekken.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 maart 1928

De Saambinder | 4 Pagina's

OPLEIDING.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 maart 1928

De Saambinder | 4 Pagina's